خبرگزاری کار ایران

طرز تهیه شربت لبو خوشرنگ

asdasd
کد خبر : ۱۲۹۱۶۵۰

شربت لبو خوشرنگ و خوشمزه یکی از انواع شربت مجلسی و نوشیدنی‌های خوشمزه زمستانی است که می‌توانید با لبو یا چغندر قرمز در خانه درست کنید.

به گزارش ایلنا، شربت لبو خوشرنگ و خوشمزه یکی از انواع شربت مجلسی و نوشیدنی‌های خوشمزه زمستانی است که می‌توانید با لبو یا چغندر قرمز در خانه درست کنید. در این مقاله طرز تهیه شربت لبو به ۲ روش را به شما آموزش می‌دهیم.

طرز تهیه شربت لبو (روش اول)

طرز تهیه شربت لبو خوشرنگ

مدت زمان آماده سازی مواد: ۱۵ دقیقه

مدت زمان مورد نیاز برای پخت شربت لبو: ۲ ساعت و ۴۵ دقیقه

مواد لازم برای تهیه شربت لبو خانگی

• لبو: ۲ کیلوگرم

• شکر: ۲ کیلوگرم

• آب: ۴ لیتر

• چوب دارچین: ۲ عدد

• وانیل: ۱ قاشق چای‌خوری

• پودر ژلاتین: ۱ قاشق مرباخوری

مراحل طرز تهیه شربت چغندر قرمز

برای تهیه شربت لبوی خانگی، باید لبوهای شسته و تمیز شده را خرد کنید و با آب و شکر بجوشانید. سپس آنها را صاف کنید و با دیگر مواد دوباره بجوشانید تا کمی غلیظ شود. برای مشاهده مراحل تهیه شربت لبوی خوشرنگ و پرخاصیت، مراحل زیر را دنبال کنید.

مرحله اول: لبوها را آماده کنید

در اولین مرحله از طرز تهیه شربت لبو، لبوها را با آب و به کمک برس کاملا بشویید تا گل و خاک روی سطح لبوها کاملا پاک شود. سپس ریشه و قسمت انتهایی لبوها را جدا کنید و لبوها را به صورت ریز، با چاقوی تیز خرد کنید.

مرحله دوم: آب و شکر را بجوشانید

در یک قابلمه (ترجیحا روحی) آب و شکر را بریزید و قابلمه را روی حرارت بالا قرار دهید تا شروع به جوشیدن کند و دانه‌های شکر نیز به آرامی حل شوند. سپس لبوهای خرد شده را در آب و شکر بریزید و بعد از قل زدن آب، حرارت را روی حالت متوسط تنظیم کنید.

مرحله سوم: لبوها را بپزید

چند دقیقه بعد از جوش آمدن مواد داخل قابلمه، روی سطح آب شکر و لبو، کف‌هایی تشکیل می‌شود. این کف‌های سفید را با قاشق دور بریزید تا رنگ شربت لبو شفاف شود. حرارت را روی ملایم تنظیم کنید و درب قابلمه را باز بگذارید. به مدت ۲/۵ ساعت صبر کنید تا لبوها بجوشند و نرم شوند.

مرحله چهارم: مواد شربت لبو را از صافی رد کنید

بعد از این که لبوها له و نرم شدند، روی یک قابلمه را صافی بگذارید و داخل صافی را پارچه تنظیف بیندازید. مواد داخل قابلمه را که پخته شده‌اند، در پارچه بریزید تا عصاره آن خارج شود و لبوها را در پارچه بمانند. پارچه را گره بزنید و آن را به یک مکان دارای ارتفاع، آویزان کنید. اجازه دهید یک شب تا صبح بماند و آب آن کاملا خارج شود.

مرحله پنجم: عصاره لبو را با مواد دیگر بجوشانید

در این مرحله از طرز تهیه شربت لبو، عصاره لبو را روی حرارت بگذارید و دارچین و وانیل را به آن اضافه کنید. در یک لیوان، مقداری آب جوش را با پودر ژلاتین حل کرده و بعد آن را به شربت اضافه کنید. به مدت ۱۵ دقیقه صبر کنید تا شربت کمی غلیظ شود.

سپس چوب‌های دارچین را بیرون بیاورید و حرارت را قطع کنید. اجازه دهید شربت لبو از دما بیفتد و خنک شود. سپس شربت لبو را در بطری‌های شیشه‌ای تمیز و دربسته بریزید و در یخچال نگهداری کنید.

نکته: برای تهیه شربت لبو، مقداری از این شربت را (به اندازه ۱ یا ۲ قاشق غذاخوری) در یک لیوان آب بریزید و هم بزنید تا حل شود. سپس چند تکه یخ را به لیوان بیفزایید. بعد از سرد شدن شربت، آن را سرو کنید.

طرز تهیه شربت لبو (روش دوم)

طرز تهیه شربت لبو خوشرنگ

مدت زمان آماده سازی شربت لبو: ۱۵ دقیقه

مواد لازم برای شربت لبو

• لبو: ۲ عدد بزرگ

• آب: ۱/۴ لیوان دسته‌دار فرانسوی

• گلاب یا دارچین: به میزان دلخواه (برای طعم‌دهی به شربت)

• شکر: به میزان دلخواه

طرز تهیه شربت لبو بدون جوشاندن عصاره مواد

برای تهیه شربت لبو بدون جوشاندن عصاره آن، لبوها را بشویید و آنها را به ۴ قسمت مساوی تقسیم کنید. سپس تکه‌های لبو را در آبمیوه‌‌گیری بریزید و آن را روشن کنید تا آب لبوها کاملا بیرون بیاید. در صورت دلخواه، آب و گلاب یا دارچین را به عصاره لبو اضافه کنید. شربت را بچشید و در صورت نیاز، مقداری شکر یا عسل برای شیرین شدن شربت به آن بیفزایید. این شربت را به صورت تازه سرو کنید.

نکته: زمان نگهداری از شربت لبو در یخچال بسیار کوتاه است و بهتر است نهایتا ظرف ۲ روز مصرف شود. در غیر این صورت احتمال ترش شدن یا تغییر مزه آن وجود دارد.

فوت و فن‌های طرز تهیه شربت لبو

طرز تهیه شربت لبو خوشرنگ

* شربت لبو را می‌توانید با اضافه‌ها و باقیمانده لبوهایی که برای مربای لبو استفاده کرده‌اید، درست کنید.

*پوست لبو سرشار از خواص بی‌نظیر برای سلامتی است. بهتر است برای درست کردن شربت لبو پوست لبوها را نگیرید ولی حتما لبوها را به طور کامل بشویید تا هیچ گل و لایی در منافذ پوست لبو باقی نماند. بهتر است از بروس‌های مخصوص برای شست‌ و شوی لبوها استفاده کنید.

*اگر لبویتان شیرین است، نیازی به استفاده از شیرین‌کننده‌هایی مثل شکر یا عسل در شربت لبو ندارید ولی می‌توانید به میزان دلخواه، به شربتتان شکر هم اضافه کنید و بستگی به شیرینی لبو و طبع و ذائقه خودتان دارد.

*حتما در هنگام جوشاندن لبوها، کف‌هایی را که روی سطح آب لبو جمع می‌شوند، با قاشق جدا کنید و دور بریزید تا درنهایت شربتتان شفاف شود. در غیر این صورت، شربت شما قهوه‌ای رنگ یا کدر خواهد شد.

*غلظت شربت لبو باید مثل شیره شکر باشد. اگر زیادی غلیظ شود، احتمال شکرک زدن شربت وجود دارد و اگر زیادی رقیق شود، ممکن است بعد از مدتی شربت کپک بزند.

*هر چند شربت لبو را می‌توانید در دمای محیط نیز نگهداری کنید ولی بهتر است شربت را در یخچال بگذارید تا ماندگاری آن بیشتر شود.

* اضافه کردن ژلاتین به شربت لبو می‌تواند حالا کشسانی و غلیظ به شربت بدهد ولی استفاده از آن اختیاری است.

*برای طعم و عطر بیشتر شربت لبو، از اسانس یا چوب دارچین، عرق گلاب، دانه هل و … می‌توانید استفاده کنید. در صورت استفاده از این طعم و عطردهنده‌ها، آنها را در مراحل پایانی پخت شربت، و تقریبا ۱۵ دقیقه مانده به خاموش کردن شعله، به مواد بیفزایید.

*بهترین ظرف برای نگهداری از شربت لبو، ظروف شیشه‌ای تمیز، استریل و دردار است.

منبع: مجله کوروش

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز