خبرگزاری کار ایران

طرز تهیه مربای پوست هندوانه خوشمزه و مجلسی

asdasd
کد خبر : ۱۲۴۶۸۶۰

مربای پوست هندوانه از مجله مرباهای خانگی خوشمزه است. درست کردن انواع مربا با میوه‌های هر فصل، بهترین روش‌های بهره بردن از خواص انواع میوه و صیفی است.

به گزارش ایلنا، مربای پوست هندوانه از مجله مرباهای خانگی خوشمزه است. درست کردن انواع مربا با میوه‌های هر فصل، بهترین روش‌های بهره بردن از خواص انواع میوه و صیفی است. با این کار هم به برنامه غذایی‌تان تنوع می‌دهید و هم قیمت تمام شده مربا برایتان بسیار مقرون به صرفه‌تر خواهد شد. مربای پوست هندوانه یکی از روش‌های استفاده از خواص هندوانه و پوست آن است. البته در کنار طرز تهیه مربا باید اصولی را هم رعایت کنید که در نهایت مربا کپک یا شکرک نزند. طرز تهیه مربا پوست هندوانه را به همراه نکاتی برای جلوگیری از کپک و شکرک زدن مربای پوست هندوانه به شما آموزش خواهیم داد.

 

فوت و فن‌های طرز تهیه مربای پوست هندوانه

طرز تهیه مربای پوست هندوانه خوشمزه و مجلسی

*در طرز تهیه مربای پوست هندوانه بهتر است از هندوانه‌هایی استفاده کنید که پوست سالمی دارند و فرم‌شان بیضی شکل است.

*برای درست کردن این مربا، تا جای ممکن، قسمت صورتی هندوانه را جدا کنید و پوست سبز خارجی آن را هم بگیرید. فقط از قسمت سفید پوست هندوانه استفاده کنید.

*هر چه قسمت پوست سفید هندوانه ضخامت بیشتری داشته باشد، مربای شما بهتر از آب در خواهد آمد.

*برای ظاهر بهتر مربا، می توانید از قالب‌های مخصوص استفاده کنید و پوست هندوانه را به شکل گل، ستاره، لوزی و … شکل بدهید.

*شکل و ضخامت برش‌های پوست هندوانه را به یک اندازه بزنید تا در زمان پخت، راحت‌تر باشید.

*بعد از جوشاندن پوست هندوانه در آب، کف‌های سفیدی را که روی آب جمع می‌شوند، با قاشق جمع کنید و دور بریزید. این کار باعث شفافیت مربا می‌شود. هر بار که کف روی آب تشکیل شد، آن را دور بریزید.

*بعد از آبکش کردن پوست هندوانه‌های جوشیده در آب، روی آن‌ها را آب سرد بریزید تا شکل و رنگ پوست حفظ شود و تغییر شکل ندهد.

*استفاده از پودر یا عصاره هل، میخک، گلاب، دارچین، زنجبیل و … در طرز تهیه مربا پوست هندوانه، باعث ایجاد عطر و طعم بهتر آن خواهد شد.

*اگر در روند پخت مربا پوست هندوانه، از آب هندوانه هم استفاده کنید، باعث خوشرنگ‌تر شدن مربا خواهد شد. البته این مورد به سلیقه شما بستگی دارد و می‌توانید آب هندوانه را از طرز تهیه مربا پوست هندوانه حذف یا آن را با آب جایگرین کنید.

طرز تهیه مربای پوست هندوانه خوشمزه و مجلسی

*در طرز تهیه مربای پوست هندوانه می‌توانید برای معطر کردن مربا از چند عدد هل و ۱ قاشق غذاخوری عرق گلاب استفاده کنید.

*در طرز تهیه مربای پوست هندوانه مجلسی اگر دوست دارید رنگ مربای شما قرمز شود، می‌توانید به جای زعفران از مقداری رنگ خوراکی قرمز استفاده کنید.

*اضافه کردن مقداری خلال پسته و خلال بادام به مربا پوست هندوانه خانگی موجب می‌شود تا هم ظاهر زیباتری پیدا کند و هم خوشمزه‌تر شود.

*برای تهیه مارمالاد پوست هندوانه می‌توانید بعد از نرم شدن پوست هندوانه آن را میکس کنید و یا با گوشتکوب برقی له کنید و بعد مربا را بجوشانید تا به غلظت مناسب برسد.

*در روش درست کردن مربای پوست هندوانه با آهک باید ۴ تا ۵ قاشق آهک را با ۴ لیوان آب ترکیب کنید و خوب هم بزنید. سپس حدود ۵۰۰ گرم پوست خرد شده هندوانه را برای ۷ تا ۸ دقیقه در این ترکیب قرار دهید و بعد پوست‌ها را بشویید. سپس در این مرحله از درست کردن مربا با پوست هندوانه باید اجازه دهید پوست‌ها برای ۳ ساعت در آب بمانند و بعد دوباره آن‌ها را آبکشی کنید و سپس سایر مراحل پخت مربا را همانند روش قبل انجام دهید.

*طرز تهیه مربای هندوانه با آهک هم مرسوم است.

طرز تهیه ادویه مخلوط مخصوص تهیه انواع مربا

معمولا برای تهیه مربا، ادویه خاصی را به آن اضافه می کنند که به «ادویه مخلوط مربا» معروف است. برای درست کردن ادویه مخلوط مواد زیر را با هم ترکیب کنید:

چوب دارچین: ۹ سانتی متر، تخم گشنیز: ۲ قاشق غذاخوری، جوز هندی: ۲ قاشق چای‌خوری، پودر زنجبیل: ۲ قاشق چای‌خوری، میخک به صورت درسته و سالم: ۱ قاشق چای‌خوری

همه مواد بالا را با هم در آسیاب‌کن برقی بریزید و پودر کنید و هر بار به اندازه لازم از آن به مربای خود اضافه کنید.

طرز تهیه مربای پوست هندوانه

طرز تهیه مربای پوست هندوانه خوشمزه و مجلسی

مدت زمان آماده‌سازی مواد: ۱۰ دقیقه

زمان مورد نیاز برای پخت: ۶۰ دقیقه

مواد لازم برای تهیه مربای پوست هندوانه بدون آهک

  • پوست هندوانه: ۱ کیلو و ۵۰۰ گرم

  • شکر: ۱ کیلو و ۷۰۰ گرم

  • آب هندوانه بدون هسته و صاف شده: ۱ لیتر

  • پوست لیمو: به اندازه ۱ عدد (رنده شده)

  • آب لیمو ترش تازه: ۱ قاشق غذاخوری

  • جوهر لیمو: ۱/۴ قاشق چای‌خوری

  • ادویه مخلوط برای مربا: ۱/۴ قاشق چای‌خوری

طرز تهیه مربای پوست هندوانه خانگی بدون آهک

مرحله اول: پوست هندوانه را برای پخت مربا آماده کنید

در اولین مرحله از نحوه تهیه مربا پوست هندوانه بدون آهک، قسمت داخلی هندوانه یعنی قسمت قرمز یا صورتی رنگ را از قسمت سفید آن جدا کنید. پوست سبز روی هندوانه را هم با چاقو ببرید یا با پوست‌کن بتراشید. در انتها باید فقط از قسمت سفید هندوانه در طرز تهیه مربا پوست هندوانه استفاده کنید. پوست هندوانه را بشویید.

مرحله دوم: پوست هندوانه را برش بزنید

طرز تهیه مربای پوست هندوانه خوشمزه و مجلسی

با قالب شروع به شکل دادن قسمت سفید پوست هندوانه کنید. اگر قالب در دسترس ندارید، می‌توانید پوست سفید را به صورت نگینی یا خلالی خرد کنید. سعی کنید برش‌ها به یک اندازه باشند.

مرحله سوم: پوست هندوانه را با آب بجوشانید

برش‌های پوست هندوانه را در یک قابلمه بریزید و روی آن را تا جایی آب سرد بریزید که سطح پوست هندوانه‌ها را کاملا بپوشاند. قابلمه را روی حرارت متوسط رو به بالا قرار دهید تا آب شروع به جوشیدن کند. بعد از این که آب جوشید و روی ظرف کف تشکیل شد، کف‌ها را با قاشق دور بریزید. ۶ تا ۱۰ دقیقه، بسته به ضخامت پوست هندوانه، اجازه دهید پوست هندوانه بجوشد. بعد از این که پوست هندوانه نرم شد، آن‌ها را در آبکش بریزید و روی پوست ها را آب سرد بگیرید.

مرحله چهارم: شهد مربای پوست هندوانه را درست کنید

در یک قابلمه به اندازه ۱۲۰۰ گرم از شکر را با آب هندوانه و پوست هندوانه جوشیده و آبکش شده بریزید و روی حرارت متوسط روی به بالا قرار دهید تا آب هندوانه شروع به جوشیدن کند. کف‌های روی سطح آب هندوانه را دوباره بگیرید و دور بریزید. بقیه شکر را اضافه و حرارت را روی متوسط رو به پایین تنظیم کنید. درب ظرف را نیمه باز بگذارید.

مرحله پنجم: بقیه مواد را به مربا اضافه کنید

۱۰ دقیقه بعد پوست لیموی رنده شده همراه با آبلیمو، جوهر لیمو و ادویه مربا (ادویه مخلوط) را به قابلمه اضافه کنید. اجازه دهید مربا، کاملا غلیظ شود و قوام پیدا کند. در آخرین مرحله از طرز تهیه مربا پوست هندوانه، مقداری از شهد یا شربت مربا را با قاشق در یک بشقاب بریزید. اگر شهد پخش نشد و شکل دایره‌ای ماند، شعله گاز را خاموش کنید.  اجازه دهید مربا کاملا از دما بیفتد سپس، دانه‌های میخک را جدا کنید و مربا را در بطری‌های تمیز و خشک بریزید.

راه‌هایی برای جلوگیری از کپک زدن مربای پوست هندوانه

طرز تهیه مربای پوست هندوانه خوشمزه و مجلسی

۱- از پوست هندوانه تازه، سالم و بدون لک برای درست کردن مربای پوست هندوانه استفاده کنید.

۲- در طرز تهیه مربا پوست هندوانه از سرکه، آبلیمو یا جوهر لیمو استفاده کنید تا مایه مربا حالت اسیدی به خودش بگیرد. در این صورت قند دیرتر متبلور می‌شود و از شکرک زدن مربا جلوگیری به عمل می آید.

۳- اضافه کردن اسانس‌هایی مثل گلاب یا هل را برای خوش طعم و خوش عطر شدن مربا، به مراحل پایانی پخت مربا پوست هندوانه موکول کنید.

۴- به خاطر داشته باشید که اگر در حین پخت مربا، حرارت را بالا ببرید، آب میوه و شربت زود تبخیر می‌شوند. هر چند با این کار پخت مربا سریع‌تر اتفاق می‌افتد ولی بعد از مدتی باید منتظر دانه‌های شکرک روی لبه و دیواره ظرف مربا باشید.

برای این که مربای پوست هندوانه کپک نزند چه کنیم؟

طرز تهیه مربای پوست هندوانه خوشمزه و مجلسی

۱- اگر شکر مربا کم باشد، حتما به مرور زمان کپک می‌زند.

۲- اگر مربای پوست هندوانه به اندازه کافی نجوشیده و غلظت کافی پیدا نکرده باشد، بعد از مدتی کپک می‌زند. پس تا جایی مربا را بپزید که کاملا غلیظ و بدون آب باشد.

۳- جنس بطری‌هایی که برای نگهداری مربا استفاده می‌کنید، بهتر است شیشه‌ای باشد که از واکنش دادن با مواد داخل بطری جلوگیری شود. در بطری هم حتی الامکان فلزی و بدون زنگ باشد.

۴- بطری‌هایی را که مربا در آن می‌ریزید، کاملا بشویید و خشک کنید. برای اطمینان بیشتر قبل از ریختن مربا در بطری شیشه‌ای، آن را استریل کنید. برای استریل کردن، بطری‌ها را برای چند دقیقه در آب جوش قرار دهید.

۵- تا جای ممکن، شیشه‌هایی را که برای نگهداری مربا پوست هندوانه انتخاب می‌کنید، سایز کوچکی داشته باشند تا مربا زودتر تمام شود و به دفعات زیاد، درب آن‌ها باز و بسته نشود.

اصول نگهداری از مربای پوست هندوانه

طرز تهیه مربای پوست هندوانه خوشمزه و مجلسی

 

۱- بعد از هر بار استفاده از مربا درب بطری را کاملا ببندید تا هوا به آن نفوذ نکند.

۲- مرباها را در جای خنک مثل یخچال قرار دهید تا باکتری‌ها امکان رشد نداشته باشند. (حداکثر دمایی که مربا را می‌توانید در آن قرار دهید، ۲۵ درجه سانتیگراد است.)

۳- مربای پوست هندوانه و سایر مرباها را در مجاورت نور خورشید قرار ندهید.

۴- اگر به هر دلیلی مربایتان کپک زد، کل مربا را دور بریزید.

منبع: مجله کوروش

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز