خبرگزاری کار ایران

ایلنا از فارس گزارش می دهد؛

سویه جدید تفاوتی با سویه های قبلی ندارد / سویه جدید کرونا هنوز در فارس شناسایی نشده است / آمادگی مراکز درمانی برای شروع پیک جدید

asdasd
کد خبر : ۱۳۱۴۶۷۳

با گذشت تقریبا ۶ ماه از پیک هفتم و شرایط فروکش شدن کرونا زیرمجموعه ای از سویه اومیکرون در دنیا اوج گرفته است و این موضوع بازهم برای اولین بار در چین خبر ساز شد.

به گزارش ایلنا، روند کاهشی ابتلا و فوتی های کرونا درحالی است که این ویروس از دوسال گذشته با گذارندن ۷ موج در هر دوره جمعیت زیادی را ابتلا و منجر به فوت بیماران بسیاری شد.

در چین جمعیت بالایی برای جلوگیری از سویه جدید اومیکرون قرنطینه شدند و در ادامه موارد جدیدی از ابتلا در دیگر کشورها گزارش شد.

در چند روز گذشته مواردی از ابتلا به سویه جدیkQ1 و xBB اومیکرون در کشور گزارش شده است.

این موضوع نگرانی هایی از بابت شروع موج جدید و افزایش ابتلا و فوتی های کرونا به همراه داشته است.

آنطور که سازمان جهانی بهداشت می گوید هشدارها و نگرانی هایی که از بابت کشندگی و درگیری سویه جدید گفته می شود صحت ندارد و به نوعی نباید سویه جدید را به معنای آغازی دوباره برای کرونا تفسیر کرد.

اینکه آیا سویه جدید به اندازه دیگر سویه ها نگران کننده است یا نه و گزارشی از موارد ابتلا به آن در استان فارس مشاهده شده است موضوعی است که معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز در گفت وگو با " ایلنا" به آن پاسخ می دهد‌.

سویه جدید تفاوتی با سویه های قبلی ندارد / سویه جدید کرونا هنوز در فارس شناسایی نشده است / آمادگی مراکز درمانی برای شروع پیک جدید

سویه جدید کرونا در فارس شناسایی نشده است

عباس رضاییان زاده با اشاره به اینکه سویه جدید کرونا هنوز در فارس شناسایی نشده است، عنوان می کند: این سویه تفاوتی با سویه های قبلی ندارد و شناسایی آن به این معنی نیست که ما دوباره از ابتدا با کرونا روبه رو هستیم.

وی با اشاره به اوج گیری کرونا در دیگر کشورها می گوید: علت اینکه در چین کرونا اوج گرفته است به دلیل وجود سویه جدید نیست بلکه چین از ابتدا جمعیت را کاملا ایزوله نگه داشته و با این سیاست تعداد موارد کووید کاهش داد و به نوعی جامعه مواجه پیدا نکرد و دست نخورده است.

رضاییان زاده ادامه می‌دهد: اما ما کرونا را پشت سر گذاشته‌ایم و این تفاوت ایجاد می کند.

معاون دانشگاه علوم پزشکی شیراز با اشاره به اینکه ممکن است پیک جدید داشته باشیم، بیان می کند: اما دلیل آن سویه جدید نیست بلکه به دلیل افت ایمنی و کاهش سطح ایمنی جامعه است و آنهایی که واکسن را تکمیل نکرده‌اند، دوزهای تکمیل  را تزریق کنند و دوز چهارم را بزنند و افرادی که از دوز سوم آنها ۶ ماه گذشته است نسبت به تزریق واکسن اقدام کنند.

به گفته رضاییان زاده  موج جدید مانند سویه قدیم همان اومیکرون است که در گردش بود و از نظر بیماری زایی تفاوت چندانی ندارد و حتی ممکن است بیماری زایی آن کمتر باشد‌.

وی با اشاره به اینکه سویه جدید این معنا نیست که از اول کرونا داشته باشیم و کرونا شروع شود، خاطرنشان می کند:  براساس روند هایی که اپیدمی داشته است ممکن است دوباره درگیر شیوع کرونا شویم و این ارتباطی با سویه جدید ندارد‌.

 پیک جدید ارتباطی با سویه جدید ندارد، افت ایمنی دلیل شروع پیک است

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز همچنین در رابطه با هشدار هایی که درخصوص این سویه جدید داده شده است، عنوان می کند:  برخی از این موارد مانند خطرات سویه جدید، مشکلات تنفسی و... شایعه است و سازمان جهانی بهداشت آن را رد کرده است.

رضاییان زاده با اشاره به اینکه نگران پیک بعدی کرونا هستیم، بیان می کند: به این دلیل که بیش از ۶ ماه از تزریق واکسن و دوره قبلی ابتلا به بیماری گذشته است و این ممکن است بیماری بیشتر شود، در تابستان ۱۴۰۰ ، دی و بهمن ۱۴۰۰ و  اما امسال در تیر و مرداد گذشته پیک داشتیم و حالا انتظار داریم که با افت سطح ایمنی پیک داشته باشیم و این هیچ ارتباطی با سویه جدید ندارد.

وی خاطرنشان می کند:  سویه جدید درگیری و شدت آن زیاد نیست و BQ1 و XBB دو سویه جدید هستند که تقریباً مشابه با وامیکرون  هستند. 

رضاییان زاده با بیان اینکه در فارس تاکنون هیچ چگونه افزایشی مشاهده نشده است و آنفولانزا فروکش کرده است، ابراز می کند:آنچه هست سرماخوردگی معمولی است و سویه جدید آنطور که گفته می‌شود تفاوتی با سویه های دیگر  ندارد اگرچه مقداری تفاوت در قدرت انتقال وجود دارد و ممکن است قدرت بیشتری داشته باشد اما کسانی که قبلا به امیکرون مبتلا شده اندامکان مبتلاشان کمتر است و در صورت ابتلا علائم خفیف تر خواهند داشت.

وی ادامه می دهد: در فضای مجازی درباره مرگبار بودن سویه جدید گفته می شود که صحیح نیست و سازمان جهانی بهداشت آن را رد کرده است.

سویه جدید تفاوتی با سویه های قبلی ندارد / سویه جدید کرونا هنوز در فارس شناسایی نشده است / آمادگی مراکز درمانی برای شروع پیک جدید

آمادگی مراکز درمانی برای شروع پیک جدید 

معاون دانشگاه علوم  پزشکی شیراز با بیان اینکه درحال حاضر وضعیت بیمارستان ها و آمار ابتلا در استان فارس بسیار پایین است، یادآور می شود:لذا مراکز منتخب در سطح استان به دلیل اینکه دیگر پیک نداشته‌ایم با مراکز جامع سلامت ادغام شده‌اند و فعالیت دارند.

رضاییان زاده ادامه می دهد: در صورت افزایش ابتلا و  شروع پیک مراکز منتخب، مراکز جامع سلامت و بیمارستانها آمادگی کامل برای بستری و درمان مبتلایان دارند.

به گزارش ایلنا، درحالی با شیوع سویه جدید  در روزهای آینده امکان افزایش آمار ابتلاء به  زیرسویه های جدید هشدار داده شده است که بسیاری از کارشناسان معتقدند شروع پیک جدید به دلیل کاهش سطح ایمنی و گذشت بیش از چندماه از پیک آخر است و ارتباطی به سویه جدید ندارد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز