خبرگزاری کار ایران

به همت سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور؛

آیین بزرگداشت هفتادمین یادبود استاد کریم ساعی برگزار شد

asdasd
کد خبر : ۱۳۱۳۱۶۸

آیین بزرگداشت هفتادمین یادبود استاد کریم ساعی بنیانگذار علوم نوین منابع طبیعی در ایران، روز یکشنبه چهارم دیماه ۱۴۰۱ با شرکت بیش از ۴۰۰ نفر از اساتید، محققان، مسئولان و دانشجویان دوستدار منابع طبیعی و محیط زیست در تالار حضرت امام خمینی (ره) دانشکدگان کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران برگزار شد.

به گزارش ایلنا به نقل از مرکز اطلاع رسانی سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور، در این مراسم رییس دانشکدگان کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران با بیان اینکه امنیت زیستی پایدار در دل منابع طبیعی است، گفت: اکنون فرصتی ایجاد شده که از تدوین مجدد نگاه جدید منابع طبیعی با رویکرد امنیت پایدار که پایه  همه  تحولات برای توسعه کشور است، استفاده بهینه و به هنگام کرد.

سید محمدعلی ابراهیم زاده موسوی در آیین بزرگداشت هفتادمین یادبود استاد کریم ساعی بنیانگذار علوم نوین منابع طبیعی در ایران افزود: پیش از این فکر می کردیم که منابع طبیعی به عنوان میراثی برای زیبایی طبیعت و آرامش روحی انسان ها استفاده می شود اما باید بدانیم که امروزه منابع طبیعی پایه تمام ارکان زندگی است.

پایه و اساس امنیت غذایی و امنیت زیستی منابع طبیعی است

وی در ادامه گفت: اگر در مورد امنیت غذایی به عنوان اقتدار در کشورها صحبت می شود منابع طبیعی یا به عبارت دیگر منابع زیستی پایدار، مایه  امنیت غذایی است.

موسوی افزود: در تمام کشورهای پیشرفته دنیا و کشورهایی که به اقتدار و استقلال می اندیشند امنیت زیستی پایه همه  ارکان امنیتی کشورهاست. اگر امنیت زیستی و منابع طبیعی وجود نداشته باشد امنیت غذایی، سیاسی، اقتصادی و حتی دفاعی امکان وجود نخواهد داشت به همین دلیل امنیت زیستی و منابع طبیعی از اهمیت بالایی برخوردار است.

رئیس دانشکدگان با بیان اینکه با کارهای ماندگار می توان ماندنی شد، گفت: مرحوم ساعی یک حرکت علمی در حوزه منابع طبیعی ایجاد و ماندگار کرد.

وی با اشاره به حرکت پرتلاش و ماندگار استاد کریم ساعی بیان کرد: فعالیت های استاد ساعی پیامی برای اساتید، دانشجویان و کارگزاران دارد که با تلاش صادقانه ، مجاهدت و پافشاری بر اهداف می توان کار ماندگار کرد.

دکتر ابراهیم زاده موسوی از دانشگاه به عنوان مرجع علمی تولید دانش برای بهره برداری در سطوح مختلف کشور یاد کرده و  گفت: برای ارتقای کشور می توان از این ظرفیت استفاده کرد چرا که دانشگاه با هم افزایی دستگاه های اجرایی می تواند حرکت کشور را به سمت جلو هدایت کند.

ساعی، مشکلات پیش روی محیط زیست را در آن عصر درک کرده بود

در ادامه این مراسم شعبانیان، معاون امور جنگل های سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور با اشاره به حرکت ارزشمند استاد کریم ساعی بنیانگذار علم جنگلبانی کشور برای استفاده بهینه از منابع خدادادی گفت : امروز مهمترین راهکار برای برون رفت از مشکلات اقلیمی و نجات منابع طبیعی کشور، توجه ویژه به نتایج داده های علمی است.

شعبانیان با اشاره به اینکه استاد ساعی، چالش ها و معضلاتی که امروز با آن درگیر هستیم را به خوبی درک کرده بود، اظهار کرد: امروز دنیا با چالش های زیادی از تغییر اقلیم و عواقب ناشی از آن گرفته تا آلودگی آب، خاک، فرسایش و ریزگرد مواجه است که کشور ما هم از این قاعده مستثنی نیست.

وی ادامه داد: هدف تحقیقات کریم ساعی در پایه گذاری علم جنگلبانی و منابع طبیعی سرگرمی نبود بلکه به دنبال هدف بزرگتری برای رفع تنگناها و گره گشایی از منابع طبیعی بود.

او  بیبان کرد: زنده یاد ساعی چالش های منابع طبیعی و محیط زیست را در زمان خود درک کرد و ۲ کار اساسی در زمینه ساختار آموزشی و اجرایی منابع طبیعی کشور بنیان گذاشت. این شخصیت علمی بنیانگذار رشته های جنگلداری و منابع طبیعی و همچنین ساختار اجرایی سازمان جنگل ها و مراتع وقت کشور را تعریف کرد.

معاون امور جنگل سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور ادامه داد: مرحوم ساعی هدفش بنیانگذاری از ساختار آموزشی این بود که ما بتوانیم با آموزش صحیح ، درست ، کاربردی و تحقیقات علمی بتوانیم تنگناها وگره هایی که در منابع طبیعی وجود داشته را باز کنیم و از طرفی ساختار اجرایی را تعریف کرد که بتوان از یافته های آموزشی و تحقیقاتی استفاده کرد تا منابع طبیعی کشور با حداقل خطا مدیریت شود.

شعبانیان خاطرنشان کرد: پیام ساعی این بود که باید دست به دست هم دهیم و منابع طبیعی را با درک صحیحی نجات دهیم زیرا منابع طبیعی ضامن امنیت زیستی کشور است .

بر اساس این گزارش در این مراسم از پیشکسوتان، محیط بانان، جنگل بانان و دانشجویان نمونه تقدیر به عمل آمد و به دانشجویان نمونه جایزه ساعی اهدا شد.

در حاشیه مراسم، نمایشگاهی از دست آوردهای انجمن های علمی دانشجویان دانشکدگان کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران و همچنین اداره کل منابع‌طبیعی و آبخیزداری استان البرز برپا بود و مورد استقبال و بازدید میهمانان قرار گرفت.

در پایان این آیین، اساتید دانشگاهی و دانشجویان و مسوولان اجرایی با حضور بر سر مزار « استاد کریم ساعی» در دانشکده منابع طبیعی فاتحه ای قرائت کردند.

به گزارش ایلنا، مرحوم مهندس کریم ساعی، بنیان‌گذار علوم نوین منابع طبیعی در ایران، مؤسس رشته جنگلداری در دانشگاه تهران و پایه‌گذار سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور بود که در سال 1289 در مشهد به دنیا آمد و در چهارم دی‌ماه 1331 در تهران درگذشت. او را به عنوان «پدر جنگلبانی ایران» می‌شناسند، زیرا اولین برای جنگلبانی کشور را در سال 1320 ارائه کرد. 

ساعی نخستین کسی بود که برای جنگل‌کاری و توسعه فضای سبز تهران نقش ایفا کرد و همچنین تحقیقات زیادی را درباره جنگل‌های ایران و راهکارهای حفاظت از آنها انجام داد. او در سال 1321 نشریه‌ای به نام «شمه‌ای دربارهٔ جنگل‌های ایران» منتشر کرد و در سال 1327 جلد اول و در سال 1329 جلد دوم کتاب «جنگل‌شناسی» را که اولین کتاب جنگل‌شناسی در ایران بود، منتشر کرد و اساس اطلاعات علمی جنگلبانان کشور را پی‌ریزی نمود. 

ساعی همچنین در سال 1329 «بوستان ساعی» را در تهران به صورت یک پارک جنگلی بنا گذاشت. همچنین چنارهای سر به فلک کشیده خیابان ولیعصر (عج) از آثار ماندگار اوست. ساعی معتقد بود تا چند سال آینده مناطق مسکونی و صنعتی توسعه پیدا می‌کنند و این درختان به منزله ریه‌های شهر آلوده، ایفای نقش خواهند کرد.

آیین بزرگداشت هفتادمین یادبود استاد کریم ساعی برگزار شد

آیین بزرگداشت هفتادمین یادبود استاد کریم ساعی برگزار شد

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز