خبرگزاری کار ایران

معاون میراث‌فرهنگی استان مرکزی:

عملیات مرمت سرای صندوق‌سازها در بازار تاریخی اراک به پایان رسید

asdasd
کد خبر : ۱۳۰۱۷۸۰

معاون میراث‌فرهنگی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان مرکزی گفت: عملیات مرمت سرای صندوق‌سازها در بازار تاریخی اراک با هدف حفظ و نگهداری آثار تاریخی ارزشمند به پایان رسید.

به گزارش خبرنگار ایلنا، حسین محمودی در جمع خبرنگاران و اصحاب رسانه های استان مرکزی، افزود: 9 میلیارد ریال اعتبار برای مرمت نقاط حادثه‌خیز و خطرآفرین بازار تاریخی اراک و همچنین عملیات مرمت در سرای صندوق‌سازها در سال جاری اختصاص داده شد.

وی ادامه داد: این عملیات شامل مرمت بام، طاق آسیب دیده سرا، اجرای پوشش بام، طاق‌های آسیب‌دیده، بام‌سازی است، یک ستون و یک تویزه که تخریب، 9 طاق از سمت بام پالانه، غوره و گل و کاهگل شد که تمامی مراحل با نظارت اداره کل اجرایی شد.

معاون میراث‌فرهنگی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان مرکزی اظهار داشت: سال گذشته موضوع احیا و مرمت این مجموعه در دستور کار قرار گرفت و بخشی از سراهای دارای اولویت مرمت شد و این رویه در سال جاری نیز ادامه دارد.

محمودی با اشاره به اینکه مجموعه تاریخی بازار اراک در طول زمان دچار آسیب‌هایی شده است، تصریح کرد: این بازار یکی از مهمترین جاذبه‌های فرهنگی، تاریخی، اقتصادی و ارزشمند شهر اراک به شمار می‌رود که پس از گذشت 200 سال از عمر آن همچنان مرکز فرهنگی و اقتصادی اراک محسوب می‌شود.

وی بیان داشت: مجموعه بازار تاریخی اراک دارای 20 سرا و تیمچه است که هر یک از سراها و تیمچه‌ها دارای فرم و پلانی متفاوت و خاص است. این مجموعه در مرکز بافت شهری سلطان آباد احداث شده و یکی از زیباترین بازارهای ایران محسوب می‌شود.

معاون میراث‌فرهنگی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان مرکزی تأکید کرد: مجموعه تاریخی بازار اراک با قدمت بیش از 200 سال در زمان فتحعلی شاه قاجار به دست یوسف‌خان گرجی بناگذاشته شد که به نوعی هسته اولیه شهر سلطان‌آباد را در خود داشت.

محمودی ابراز داشت: این مجموعه که 14 هکتار است و به صورت 2 راسته بازار عمود برهم ساخته شده است. این بازار یکی از نمونه‌های ارزشمند معماری ایرانی و اسلامی است که تمامی جزئیات را با ظرافت و به بهترین کیفیت در خود دارد. 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز