خبرگزاری کار ایران

اعتراض کارگران کارخانه اصلی شرکت اپل در چین علیه تعویق مزد و سیاست سختگیرانه قرنطینه

asdasd
کد خبر : ۱۳۰۱۲۶۶

کارگران کارخانه "گروه فناوری فاکس‌کان" چین در ساعات شب سه شنبه و در ساعات اولیه صبح امروز چهارشنبه از خوابگاه‌ها بیرون آمده و وارد محوطه بیرونی کارخانه شدند.

به گزارش خبرنگار ایلنا به نقل از بلومبرگ، روز سه‌شنبه (بیست و دوم نوامبر) صدها کارگر چینی در کارخانه اصلی تولید مدل‌های مختلف تلفن همراه و تبلت آیفون شرکت اپل در چین با به دلیل اعتصاب با پلیس درگیر شدند.

تنش ها پس از تقریباً یک ماه تحت محدودیت‌های سخت برای مهار شیوع کرونا، به پایان رسیده بود با این حال مشکلات حقوقی و صنفی این کارگران ادامه داشت.

بر اساس ویدئوهایی که یک شاهد در مورد بخش‌هایی از اعتراضات ارسال کرده بود، کارگران کارخانه "گروه فناوری فاکس‌کان" چین در ساعات شب سه‌شنبه و در ساعات اولیه صبح امروز چهارشنبه از خوابگاه‌ها بیرون آمده و وارد محوطه بیرونی کارخانه شدند.

به گفته شاهدان، اعتراض به دلیل پرداخت نشدن دستمزدهای معوق و سیاست‌های سختگیرانه ضد کرونا باوجود مهار شدن این ویروس توسط دولت (سیاست موسوم به کووید صفر) شروع شده بود. گزارشات حاکی است چندین کارگر مجروح و درنهایت پلیس ضد شورش روز چهارشنبه برای برقراری نظم در محل حاضر شد.

در یک فیلم منتشر شده، کارگران خشمگین یک مدیر رده بالا اما وحشت زده شرکت را در یک اتاق کنفرانس در اتاقش حبس کرده و شکایت خود را به او مطرح کرده بودند.

کارگران وجود خوابگاه مشترک و همچنین فشردگی جمعیت در محل کار و زندگی را عامل گسترش کرونا می‌دانند و سیاست‌های دولت در زمینه کووید صفر را نمایشی ارزیابی می‌کنند.

در شهر ژونگژو که 200 هزار کارگر تولیدکننده قطعات الکترونیکی و به ویژه محصولات اپل حضور دارند و به شهر اپل یا «اپل سیتی چین» معروف است، کمبود دارو وجود داشته و کارگران از وعده‌های اندک غذایی ناراضی هستند.

طبق گزارشات ارسال شده به صورت ناشناس برای بلومبرگ، جمع قابل توجهی از کارگران این مجموعه‌ها در نهایت ماه گذشته با پای پیاده و بدون وسیله نقلیه شبانه از خوابگاه کارخانه فرار کردند.

 به نظر می‌رسد فاکس‌کان به‌عنوان شرکت پیمانکاری و مونتاژ و دولت محلی در هفته‌های اخیر وضعیت را تحت کنترل درآورده‌اند، و وعده دستمزدهای بالاتر برای جذب کارکنان جدید را طرح و قول شرایط کاری بهتر را دادند.

اعتراضات امروز نیز ادامه خواهد داشت. به نظر می‌رسد دولت چین برخلاف گذشته به مدد توسعه صنعتی این کشور دیگر اعتراض و اعتصاب را به رسمیت شناخته باشد و تصمیم بگیرد بجز خشونت از راه‌های دیگری به آن پاسخ بدهد. سیاست قرنطینه (موسوم به کووید صفرِ) رئیس جمهور شی-جین پینگ باوجود نتایج مثبت در کاهش بیماری کرونا و گسترش آن، اما به طور فزاینده‌ای بر اقتصاد فشار وارد می‌کند و بخش‌هایی از زنجیره تامین جهانی کالا را به آشفته کرده است.

دولت پکن اخیراً دستورالعمل‌های جدیدی صادر کرده است که به مقامات دستور می‌دهد تا اختلالات اجتماعی را به حداقل برسانند و از کنترل‌های هدفمندتر کرونا را بدون آسیب اقتصادی مدیریت کنند. اما شیوع فزاینده در شهرهای بزرگ، مقامات محلی را مجبور کرده دوباره به محدودیت‌های سختگیرانه دست بزنند.

اقتصاددان اروپایی کارشناس اقتصاد چین می‌گویند که اصلاح سیاست‌های مقابله با کرونا در محیط کار و همچنین بازاندیشی در سیاست این کشور درباره ارزش پول ملی و نرخ ارز، موجب بهبود وضعیت بازار کار و معیشت کارگران و بازگشت تولیدات چین به روال عادی است و چون چین به نوعی کارخانه جهان محسوب می‌شود، این مسئله برای اقتصاد جهانی نیز ضروری است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز