خبرگزاری کار ایران

سازمان امور استخدامی کشور خبر داد:

برگزاری وبینار "تبیین نظام طبقه‌بندی مشاغل دستگاه‌های اجرایی"

asdasd
کد خبر : ۱۲۹۲۲۳۵

وبینار هم‌ اندیشی سازمان اداری و استخدامی کشور با موضوع «تبیین نظام طبقه‌بندی مشاغل دستگاه‌های اجرایی کشور» برگزار شد.

به گزارش ایلنا، سومین وبینار هم‌اندیشی اداره کل مجلس و استان‌های سازمان اداری و استخدامی کشور با موضوع «تبیین نظام طبقه‌بندی مشاغل دستگاه‌های اجرایی کشور» و «چالش‌های پیش روی مدیریت مشاغل» با حضور علی‌رضا مهدی‌نیا (رئیس امور مدیریت مشاغل سازمان اداری و استخدامی کشور) و معاونان توسعه مدیریت و سرمایه انسانی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان‌ها برگزار شد.

مهدی‌نیا در ابتدا با تشریح اهمیت طبقه‌بندی و مدیریت مشاغل به عنوان یکی از مولفه‌های اصلی منابع انسانی، گفت: با استقرار دولت سیزدهم و تأکید رئیس‌جمهور مبنی بر عادلانه‌شدن نظام پرداخت، شایسته‌سالاری در انتخاب و انتصابات و استفاده از ظرفیت‌های بهینه نیروی انسانی، سازمان اداری و استخدامی کشور را برآن داشت که در این حوزه، پژوهش‌های شبانه‌روزی در قالب قرارگاه شهید باکری ارائه کند که در آن موضوعات اساسی از جمله نظام فعلی طبقه‌بندی مشاغل آسیب‌شناسی شد.

وی با اشاره به آسیب‌های جدی و مهم نظام طبقه‌بندی و ارزشیابی مشاغل، تصریح کرد: در نظام فعلی مقطع تحصیلی به عنوان یکی از مولفه‌های تعیین طبقات شغلی مشاغل مختلف لحاظ شده و سایر مولفه‌های مندرج در ماده شصت و پنجم قانون مدیریت خدمات کشوری از جمله پیچیدگی وظایف، حساسیت‌های شغلی، سطح تخصص، مسئولیت‌پذیری و مهارت در امتیازات جداول حق شغل مورد توجه قرار نمی‌گیرند و عملاً ارتباط صحیحی بین ویژگی‌های شغلی متصدی با میزان پرداخت حقوق و مزایا برقرار نمی‌شود که ممکن است سبب ایجاد نارضایتی متصدیان مشاغل کشور شود. برهمین اساس در راستای نظام‌مندکردن مشاغل و پرداختن منسجم به آن‌ها، امور مدیریت مشاغل ذیل معاونت سرمایه انسانی سازمان اداری و استخدامی کشور تشکیل شد.

رئیس امور مدیریت مشاغل سازمان امور استخدامی افزود: از همان ابتدای تشکیل امور و در جهت انجام تکالیف مندرج در قوانین و اسناد بالادستی مرتبط با شرح وظایف امور از جمله سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری و سند تحول دولت مردمی و قوانین بالادستی، فرایندهای انجام ماموریت‌ها و نقش حوزه‌های مختلف در انجام ماموریت‌ها ترسیم شد.

مهدی‌نیا با تأکید بر لزوم بازطراحی نظام طبقه‌بندی و رتبه‌بندی مشاغل، از آن به عنوان یکی از مأموریت‌های اصلی این امور یاد کرد و گفت: با توجه به ضعف‌های موجود در نظام فعلی، طراحی الگوهای طبقه‌بندی مشاغل برای چهار حوزه مشاغل در دستور کار این امور قرار گرفته است.

وی بر اهمیت فعال‌سازی شبکه خبرگانی، نخبگانی و بهره‌مندی از ظرفیت‌های برون سازمانی تأکید کرد و گفت: با توجه به سیاست سازمان اداری و استخدامی کشور مبنی بر استفاده از ظرفیت‌های دانشگاهی و دستگاه‌های اجرایی در مسائل سازمانی، تیم خبرگانی و نخبگانی برای بررسی نظامات طبقه‌بندی مشاغل تشکیل شد و در این راستا بیش از ۴۸۰ نفر- ساعت جلسه برگزار و مباحث مختلف مورد بررسی قرار گرفت. در گام نخست مولفه‌های اصلی گروه‌های مشاغل کارشناسی، مدیریتی، کارگری و حیاتی احصاء شدند.

رئیس امور مدیریت مشاغل، تهیه دستورالعمل درجه‌بندی شرکت‌ها، تدوین آیین‌نامه فوق‌العاده سختی‌کار، بازطراحی فرایندهای شورای توسعه مدیریت و سرمایه انسانی، تهیه شناسنامه‌های شغلی فرمانداران، بخشداران و دستورالعمل مربوط به انتخاب و انتصاب آن‌ها، استقرار سامانه‌های الکترونیکی مشاغل و شورای توسعه، تدوین آیین‌نامه حق‌التدریس معلمان، تدوین دستورالعمل نحوه محاسبه تجربه (مدیریتی و کارشناسی) دولتی و غیردولتی و بررسی تأثیر مدرک تحصیلی بر عملکرد کارکنان در تنظیم شرایط احراز مشاغل مورد عمل دستگاه‌های اجرایی کشور و پاسخگویی به استعلامات دستگاه‌های اجرایی کشور را به عنوان اقدامات در حال انجام این امور برشمرد.

این جلسه با پاسخگویی به پرسش‌های معاونان توسعه مدیریت و سرمایه انسانی پایان یافت.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز