خبرگزاری کار ایران

شوره ورق گالوانیزه، علل ایجاد و روش های رفع آن

asdasd
کد خبر : ۱۲۸۵۴۰۸

مقاوت در برابر رطوبت و خوردگی، استحکام بالا، قیمت مناسب و ترمیم آسان از جمله مهمترین ویژگی‌ های ورق گالوانیزه به شمار می‌آید. به همین خاطر، شیت های گالوانیزه در صنایع گوناگون کاربرد فراوانی دارند. البته نگهداری و انبارداری نامناسب می‌تواند این ورق ها را هم دچار آسیب کند. شوره سفید یکی از رایج ترین مشکلاتی است که این پلیت ها را تهدید می‌کند.

هر چه شوره زدگی عمیق تر باشید، آسیب آن هم بیشتر بوده و کارایی ورق های گالوانیزه را کاهش می‌دهد؛ بنابراین در هنگام انبارداری این ورق ها، باید استانداردهای لازم تا حد امکان رعایت شوند. در این جا به بررسی علت های شوره زدن پلیت های گالوانیزه پرداخته و راهکارهایی جهت رفع آن ارائه می‌دهیم. با آنلاین سازه همراه باشید.

شوره ورق گالوانیزه چیست‌؟

قبل از هر چیز، ابتدا باید بدانید شوره زدن شیت های گالوانیزه به چه معنا است و این شوره ها چگونه ایجاد می‌شوند. همان طور که می‌دانید، ورق گالوانیزه از قرار گرفتن یک لایه فلز روی بر سطح ورق سیاه تولید می‌شود. این لایه روی مقاومت ورق را در برابر رطوبت و خوردگی تا حد زیادی افزایش می‌دهد؛ با این حال، فلز روی زمانی که در معرض رطوبت قرار گرفته و در عین حال گردش هوا هم وجود نداشته باشد، شروع به انجام واکنش های شیمیایی می‌کند و به هیدروکسید تبدیل خواهد شد.

شوره ورق گالوانیزه، علل ایجاد و روش های رفع آن

هیدروکسید دارای رنگی سفید و شکلی پودر مانند بوده و تا حد زیادی به شوره سر انسان شباهت دارد. به همین خاطر، به شوره ورق گالوانیزه معروف شده است. با توجه به شرایط و مدتی که از ایجاد شوره گذشته باشد، ممکن است در سه نوع کم، متوسط و زیاد بر سطح ورق قرار بگیرد. هر چه میزان شوره زدگی ورق از کم به سمت زیادی پیش رود، عمق آن بیشتر شده، رنگ شوره به سمت سیاه حرکت کرده و نیاز به تلاش بیشتری برای رفع آن وجود دارد.

علت ایجاد شوره ورق های گالوانیزه چیست؟

شوره ورق گالوانیزه زمانی ایجاد می‌شود که پلیت ها دارای رطوبت بوده یا در محیطی مرطوب قرار بگیرند و در عین حال گردش هوا هم وجود نداشته باشد. در اکثر موارد، علت شوره زدن شیت های گالوانیزه، نگهداری و انبار کردن آن ها در چنین محیط هایی است. البته گاهی اوقات هم ممکن است پس از مراحل تولید، ورق های گالوانیزه به صورت کامل خشک نشوند. وجود رطوبت بر سطح آن ها هم می‌تواند به ایجاد شوره منجر شود. از این رو تا حد امکان باید به شرایط انبار و نگهداری پلیت های گالوانیزه توجه داشته و از انبار کردن آن ها زمانی که هنوز مرطوب باشند، خودداری نمایید.

شوره ورق گالوانیزه، علل ایجاد و روش های رفع آن

راه های جلوگیری از شوره زدن ورق گالوانیزه

 در صورتی که به دلیل شغل خود نیاز به خرید و انبار این ورق ها دارید یا این که در حوزه خرید و فروش ورق های فولادی از جمله گالوانیزه فعالیت می‌کنید، باید با راه های پیشگیری از شوره زدن این شیت های آشنا باشید؛ زیرا شوره زدگی کارایی این پلیت ها را کاهش داده و ممکن است به صرف هزینه های زیادی جهت ترمیم وجود داشته باشد. به همین دلیل، در ادامه تعدادی از مهمترین راه‌های جلوگیری از شوره زدن ورق گالوانیزه را برای تان آورده ایم.

  • از انبار کردن صفحات گالوانیزه در محیط های بسته که گردش هوای مناسبی ندارند، خودداری کنید.
  • دور این پلیت ها حتی برای زمان های کوتاه پلاستیک نپیچید.
  • شیت های گالوانیزه را برای مدت طولانی در مجاورت محیط های مرطوب مانند چمن یا خاک قرار ندهید.
  • جایی که برای انبار کردن ورق گالوانیزه استفاده می‌کنید، باید کاملا خشک باشد. از نگهداری این ورق های در انبارهای مرطوب یا مکان هایی که آب در کف شان جمع می‌شود، بپرهیزید.
  • امکان گردش هوا بین ورق ها را با چینش مناسب فراهم نمایید.

روش های رفع شوره ورق گالوانیزه

به کارگیری راهکارهای قبل تا حد زیادی به جلوگیری از شوره زدون پلیت‌های گالوانیزه کمک می‌کند. با این حال اگر به این شرایط توجه نکرده و ورق ها دچار شوره زدگی شده اند، باید دنبال راه های رفع آن باشید. خوشبختانه روش های گوناگونی جهت رفع شوره ورق گالوانیزه وجود دارد. هر چه میزان شوره موجود بر سطح این پلیت ها کمتر باشد، راهکار متناسب هم ساده تر بوده و نیاز به صرف هزینه کمتری وجود دارد. در این قسمت برخی از رایج ترین راه های رفع شوره سفید یا شوره شیت های گالوانیزه را معرفی کرده ایم:

  • در صورتی که شوره بسیار سطحی باشد، نیاز به انجام اقدامات خاصی نبوده و این بخش به مرور زمان در مجاورت هوا از بین خواهد رفت.
  • اگر میزان شوره کم اما تاثیرگذار باشد، می‌توانید از برس های سیمی محکم جهت زدودن آن ها استفاده کنید.
  • در صورتی که شوره ورق گالوانیزه از طریق کشیدن برس بر سطح ورق از بین نرود، باید سراق اسیدهای ضعیف برود. در مراحل شوره زدگی قوی تر، اسیدهای قوی تر مشکل را حل می‌کند.
  • ماشین کاری، صیقل کاری، تراشکاری یا غوطه وری در مواد شیمیایی راهکارهای دیگری هستند که برای رفع شوره از سطح پلیت های گالوانیزه مورد استفاده قرار می‌گیرند.

 

پایان رپرتاژ آگهی
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز