خبرگزاری کار ایران

سازه پیش ساخته ساندویچ پانل

asdasd
کد خبر : ۱۰۲۳۶۵۴

همان طور که می‌دانید امروزه با پیشرفت تکنولوژی در تمام زمینه‌ها و علوم، صنعت ساخت و ساز کشور نیز با روی کارآمدن مصالح ساختمانی نوین گامی بلند به سمت ساخت سازه‌هایی بی عیب و نقص را برداشته است. در حال حاضر با توجه به گسترش جمعیت و افزایش سرعت ساخت و ساز نسبت به گذشته، یکی از سازه‌های مدرنی که به صورت پیش ساخته در کارخانه تولید شده و تنها نیاز به نصب و اجرا با استفاده از پیچ‌های سرمته را دارد ساندویچ پانل‌ است.

ساندویچ پنل‌ به دلیل شباهت ساختاری به ساندویچ خوراکی به این اسم نامگذاری شده است. ساندویچ پانل سازه‌ای سه لایه و متشکل از یک هسته مرکزی از جنس فوم عایق بوده که به دو لایه ورق فلزی در طرفین محدود می‌شود.جنس فوم به کار رفته در سازه‌های پیش ساخته جهت ایجاد خاصیت عایق، از نوع پلیمری و از دسته فرآورده‌های پتروشیمی می‌باشد. نوع ورق مورد استفاده در ساندویچ پانل‌ها نیز از جنس ورق گالوانیزه ، آلوزینک، آلومینیوم و یا فایبرگلاس است.

ساندویچ پنل‌ها علی رغم ساختار ساده و سبکی که دارند، بسیار مستحکم و مقاوم هستند و سبب افزایش طول عمر و پایداری ساختمان در برابر عوامل مخرب و متغیر بیرونی مانند تغییرات دمایی، آب و هوا، تابش نور خورشید، بادهای شدید و حتی حوادث غیر مترقبه مانند زلزله و آتش سوزی می‌شوند.

این سازه‌ها به واسطه وزن سبکی که دارند نه تنها سبب سهولت و تسریع در امور حمل و نقل و نصب می‌شوند بلکه سبب کاهش بار مرده ساختمان و کاهش خسارات ناشی از نیروهای تنشی و برشی ناشی از زلزله می‌شوند.

ساندویچ پانل‌ها در دو نوع پانل دیواری و پانل سقفی جهت پوشش سقف و  دیوار طراحی و تولید می‌شوند. که هر کدام ویژگی خاص خود را دارد که در ادامه به آن می‌پردازیم. ساندویچ پانل‌های دیواری اغلب به صورت دو رو صاف تهیه می‌شوند یعنی ورق فلزی دو طرف پانل‌ها صاف بوده و تنها شیار ریزی بر روی پانل‌ها وجود دارد علاوه بر آن لبه‌های کار نیز جهت چفت شدن به صورت نر و مادگی در یکدیگر فرو می‌رود.

 اما ساندویچ پانل‌ سقفی از آن جایی که در تماس مستقیم با شرایط جوی گوناگون مانند بارش برف و باران به صورت شادولاین طراحی و تولید می‌شوند تا در برابر نفوذ آب و رطوبت مقاومت کافی را داشته باشند. وجود گام نیز جهت مقاومت در برابر فشار وزن وارده بر روی پانل‌هاست که یا به صورت سه گام و یا پنج گام تولید می‌شوند. لبه‌های ساندویچ پانل سقفی جهت آب بندی به صورت اورلپ طراحی شده که این لبه‌ها بر روی یکدیگر می‌نشینند.

علاوه بر این ساندویچ پانل‌ سقفی را با استفاده از ورق‌های آبرو جهت هدایت آب باران به سمت زمین و ورق فلاشینگ جهت پوشاندن لبه‌های کار ساندویچ پانل، آب بندی و درزبندی می‌کنند. 

ساندویچ پانل‌ها متناسب با نوع کاربری و محل مورد استفاده، انواع گوناگونی همراه با متریال و ساختار متفاوتی دارند، که از چند نمونه پر کاربرد و پر مصرف آن می‌توان به ساندویچ پانل پلی اورتان ، ساندویچ پانل پلی استایرن ، آلومینیوم، آلوزینک، گالوانیزه، پشم سنگ و پشم شیشه اشاره کرد.

هر کدام از این نوع پانل‌ها ویژگی شاخص و منحصر به فردی دارد، برای مثال ساندویچ پانل‌های پلی اورتان، که از فوم پلی اورتان تزریقی تشکیل شده‌اند، از تراکم و انسجام بسیار خوبی برخوردار هستند و فاصله بین سلولی در این فوم‌ها بسیار کم است از همین رو جز بهترین عایق‌ها در برابر حرارت، برودت و رطوبت محسوب می‌شوند.

نوع دیگر پانل‌ها، ساندویچ پانل پشم سنگ است که جز بهترین نوع ساندویچ پانل‌ها در برابر آتش سوزی است که مطابق با تستی که بین ساندویچ پانل پشم سنگ و ساندویچ پانل پلی اورتان بر اساس مقاومت در برابر آتش سوزی صورت گرفت، ساندویچ پانل پشم سنگ در درجه اول مقاومت در برابر آتش بوده، تا ساعتها در برابر آتش مقاومت کرده و مانع از گسترش آن می‌شود و ساندویچ پانل پلی اورتان در رتبه دوم قرار گرفت.

سازه پیش ساخته ساندویچ پانل

ساندویچ پانل آکوستیک نوع دیگری از انواع ساندویچ پانل‌ها بوده که به صورت اختصاصی به عنوان عایقی برای صوت طراحی و تولید شده است، در این نوع پانل‌ها از یک لایه ورق گالوانیزه پانچ شده به همراه فوم پشم سنگ استفاده شده که در واقع بهترین نوع سازه جهت صداگیری است.

ساندویچ پانل پلی استایرن یکی از انواع پانل‌هایی است که فوم به کار رفته در آن در واقع همان یونولیت است و مزیت این نوع از ساندویچ پانل‌ها وزن بسیار سبک آن، قابلیت حمل و نقل و نصب راحت و البته به دلیل داشتن خلل و فرج در داخل فوم عایق خوبی در برابر صوت محسوب می‌شوند.

ساندویچ پانل اتاق تمیز یا همان کلین روم از انواع پانل‌هایی است که جهت پوشش آزمایشگاه‌ها، بیمارستان و اتاق عمل مورد استفاده قرار می‌گیرد. از آن جایی که فعالیت صورت گرفته در این اتاق‌ها از حساسیت خاصی برخوردار است، این اتاق‌ها باید کاملا به لحاظ تبادل هوا، آلودگی و ورود ذرات خارجی و بیگانه ایزوله باشند از همین رو بهترین نوع سازه برای این اتاق‌ها استفاده از ساندویچ پانل کلین روم است. ویژگی خاص ساندویچ پانل‌های کلین روم این است که این نوع پانل‌ها دو رو صاف و بدون هیچ گونه شیار و یا برجستگی هستند تا تمیز کردن آنها به راحتی صورت گیرد و امکان رشد باکتری‌ها و قارچ‌ها در داخل شیارها فراهم نشود. 

رنگ پانل ها رال رنگی

رنگ بندی ساندویچ پانل‌ که مربوط به ورق فلزی رویی و زیرین ساندویچ پانل‌هاست از تنوع بسیار بالایی برخوردار است و برخی شرکت‌های تولید کننده رنگ‌های ساندویچ پانل را بر اساس جدول رال رنگی در 12 طیف متنوع تولید می‌کنند که هرکدام از طیف‌های رنگی دارای یک کد رنگی بوده که موجب زیبایی هر چه بیشتر سازه می‌شود. البته رنگ‌های پر کاربرد و پر مصرف ساندویچ پانل‌ها شامل رنگ‌های آبی، سفید، قرمز و سبز است.

کاربرد ساندویچ پانل

 طبیعتاً اگر به تازگی با این سازه‌ها آشنا شدید، مهم ترین بخش آشنایی با کاربرد این سازه‌هاست. از ساندویچ پانل‌ها در زمینه‌های مختلفی در صنعت ساخت و ساز استفاده می‌شود که از جمله آن می‌توان به ساخت ساختمان‌های مسکونی و اداری، ساخت انواع کانکس، سردخانه، اتاق تمیز، فروشگاه، بیمارستان ،مجتمع‌های تجاری، استودیوها، سالن‌های ضبط صدا، سالن‌های همایش و کنفرانس، سوله، سیلو و...اشاره کرد.

سازه پیش ساخته ساندویچ پانل

نصب ساندویچ پانل

به دلیل حساس بودن و تخصصی بودن نصب ساندویچ پانل ، نیازمند به یک متخصص نصب در محل می‌باشد که با استفاده از ابزار مخصوص و پیچ های مورد نیاز به همراه نیروی متخصص خود سازه را برپا کنند.

مدل هایی که در بازار موجود است

انواع متفاوتی از ساندویچ پانل‌ها جهت کاربری‌های گوناگون در بازار موجود هستند که هر شرکت تولید کننده‌ای انواع بخصوصی از پانل‌ها را با توجه به تولیدات خود در اختیار دارد. اما به صورت کلی ساندویچ پانل‌هایی که بیشتر در بازار مرسوم هستند و مورد استفاده قرار می‌گیرند شامل ساندویچ پانل پلی اورتان تزریقی b2 کند سوز، ساندویچ پانل پلی استایرن، اکس پی اس، پشم سنگ، گالوانیزه، آلوزینک و آلومینیوم است.

قیمت ساندویچ پانل

همان طور که میدانید قیمت تمامی اجناس و کالاها در بازار تحت تاثیر عوامل مختلفی متغیر است، قیمت سازه‌های پیش ساخته و مصالح ساختمانی نیز از این قاعده مستثنی نیست.

قیمت ساندویچ پانل‌ نیز تحت تاثیر فاکتورهایی مانند نوسانات بازار، ابعاد درخواستی مشتری، نوع، ضخامت و کیفیت متریال به کار برده شده تعیین می‌شود که البته شما می‌توانید جهت کسب اطلاعات جامع‌تر از مشخصات، قیمت و خرید انواع ساندویچ پانل به صفحه مربوطه در آدرس سایت پانل ماموت کو مراجعه کرده و از طریق شماره‌های موجود در سایت با کارشناسان ما تماس حاصل نمایید.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز