یک همکاری تجاری نوین؛
انجمن ایران و کانادا؛ درهای جدیدی به سوی صادرات باز میشود

مدیر انجمن بازرگانی ایران و کانادا گفت: این انجمن زیر نظر دولت فدرال کانادا تاسیس شده و به عنوان شعبه یک انجمن خارجی در ایران، زیر نظر وزارت امور خارجه ایران به ثبت رسیده است.
محمد وحیدی راد، مدیر "انجمن بازرگانی ایران و کانادا" در گفتگو با خبرنگار ایلنا در حاشیه نمایشگاه بین المللی ایران اکسپو ۲۰۲۵ گفت: این انجمن در سال دهم فعالیت خود بیش از ۷۳۰ عضو فعال در خارج و داخل ایران دارد که حجم مبادلات ماهانه حدود ۷ میلیون دلار به ارزش مبداء است و تقریبا همه کارخانجات و شرکتهای تراز اول ایران در انجمن بازرگانی ایران و کانادا حضور دارند که برخی از آنها به برند کشور مقصد تغییر مییابند.
وی در خصوص یکی از مهمترین عملکردهای انجمن تشریح کرد: یکی از مهمترین فعالیتهای ما این است که تولیدات را از کانادا به ایران برون سپاری میکنیم که با روش OEM ، ODM و پاس کردن استانداردها در نهایت در داخل ایران با برچسب Made in Canada تولید میشود و به خیلی از کشورهای آفریقایی صادر میشود.
مدیر انجمن بازرگانی ایران و کانادا افزود: برای تسهیل کردن مبادلات در قانون استاندارد چیزی به عنوان level up وجود دارد که کشورها با ارتقای استانداردها میتوانند به صادرات بپردازند. به عنوان مثال؛ شاید کشوری مثل نیجریه برای مواد غذایی ایرانی استانداردهای سختگیرانهای داشته باشد اما زمانی که کانادا سلامت و استاندارد آن را تایید کرده است، نیجریه نیز با ورود آن موافقت میکند.
وحیدی راد در خصوص افزایش تعاملات با ایران تصریح کرد: ارتباط با ایران در سال گذشته نسبت به سالهای پیش، بیشتر و نزدیکتر شده و دو دفتر فعال نیز در ایران دایر شد؛ این در حالی است که در گذشته یک دفتر داخل ایران داشتیم. همچنین در حال حاضر تقریبا با تمامی سازمانهای ایران همکاری میکنیم.
وی ادامه داد: از سازمان توسعه تجارت قدردانی میکنیم که به صورت حرفهای چنین فعالیتهایی را دنبال میکنند و همچنین سازمان سرمایه گذاری زیر نظر وزارت اقتصاد که با آنها قرارداد نیز منعقد کردهایم.
مدیر انجمن بازرگانی ایران و کانادا از برپایی مرکز آموزش بازرگانی در ایران خبر داد و خاطر نشان کرد: خبر خوب دیگر این است که سازمان استاندارد و گمرک کشور و صندوق ضمانت صادرات، مجوز نمایندگی مرکز آموزش بازرگانی یعنی مدرسه صادرات به آمریکای شمالی زیر نظر وزارت صنعت، معدن و تجارت را به انجمن ما اعطا کرده است که نشان دهنده ایجاد فضای باز و پر رونق برای صادرات و تجارت کشور است.
وحیدی راد افزود: ما در انجمن، خود به ایجاد برند میپردازیم؛ به عنوان مثال صادرات روغن موتور خودرو در ایران رونق خوبی دارد. بنابراین ما با ایجاد برند ریمیکس اویل کانادا و با برون سپاری و پاس شدن تمامی استانداردها، با برچسب Made in Canada آن را از ایران ارسال میکنیم.
وی به حضور پرشور غیر ایرانیان در نمایشگاه ایران اکسپو اشاره کرد و گفت: خوشبختانه فضا و شرایط برای مبادلات مساعدتر شده است. همچنین این حجم از شرکت کنندگان خارجی در نمایشگاه اکسپو ۲۰۲۵ با برگشت به کشورهای خود، با ایجاد دایرههای ارتباطی میتوانند دید مثبتی از ایران به عنوان سرزمین فرصتها بسازند.
مدیر انجمن بازرگانی ایران و کانادا تصریح کرد: به جرئت میتوان گفت ایران در برخی صنایع از لحاظ تکنولوژی و کیفیت از آمریکا و کانادا جلوتر است اما متاسفانه در حوزه صادرات بسیار ضعیف عمل کرده است.
وحیدی راد در پایان به برنامههای انجمن در سال جدید اشاره کرد و گفت: برنامه انجمن برای سال جدید گسترش کار در ایران است. طبق این برنامه در هفته اخیر با کارخانجات بزرگ مانند بهنوش، زمزم و برند رضوی قرارداد همکاری منعقد کردهایم.