خبرگزاری کار ایران

مومنی در گفت‌وگو با ایلنا:

کی‌یف از طریق ممنوعیت مذاکره با روسیه به دنبال افزایش هزینه‌ها است/ غربی‌ها جنگ اوکراین را جنگ شخصی پوتین می‌دانند

asdasd
کد خبر : ۱۲۸۴۶۳۴

کارشناس مسائل روسیه گفت: اوکراینی‌ها موضع تهاجمی گرفته‌اند و روسیه هم توان جنگیدن در بلندمدت را ندارد، لذا تحمیل هزینه بر مسکو در وضعیت کنونی دنبال خواهد شد.

«قاسم مؤمنی» کارشناس مسائل روسیه در تشریح دلایل امضاء و صدور قانون ممنوعیت مذاکره با روسیه از سوی رئیس جمهوری اوکراین در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: در یک ماه گذشته تحولاتی در اوکراین رخ داد که به نوعی مذاکرات صلح میان مسکو و کی‌یف را در هاله‌ای از ابهام قرار داده است. روس‌ها به دلیل اینکه جنگ در اوکراین طولانی شده، از حیث انسانی و همچنین از منظر تسلیحاتی تا حد زیادی افت کرده‌اند و در نهایت شاهد بودیم که بعد از جنگ جهانی دوم برای اولین‌بار رئیس‌جمهور روسیه فرمان بسیج عمومی صادر کرد. بسیاری معتقدند که روسیه به دلیل تثبیت و دفاع از چهار منطقه خرسون، لوهانسک، دونتسک و زاپوریژیا اعلام بسیج عمومی کرده است تا در نهایت بتواند مانع حضور و حمله نیروهای خارجی و به خصوص ارتش اوکراین به این مناطق شود؛ چراکه روسیه این مناطق را خاک خود اعلام کرد و اخیراً هر چهار شهر را به اراضی خود ضمیمه کرده است.

وی ادامه داد: موضوع دیگری که باید به آن اشاره شود، انفجار خط لوله گاز نورداستریم بود که به نوعی تأثیر منفی بر وجهه و رفتار روسیه گذاشت. مسأله دیگر پیشروی ارتش اوکراین در مناطقی است که روسیه آنها را به خاک خود الحاق کرده است. این موضوع نشان می‌دهد که اوکراینی‌ها موضع تهاجمی گرفته‌اند و از سوی دیگر روسیه هم توان جنگیدن در بلندمدت را ندارد. در این میان حمایت اروپا و آمریکا از اوکراین در عرصه تسلیحاتی، جنگ را به ضرر مسکو رقم زده است و عملاً باید گفت که مدل نبردها تغییر کرده است. بر همین اساس در چنین شرایطی، رئیس‌جمهوری اوکراین اخیراً فرمانی را صادر کرد که هرگونه مذاکره با روسیه را ممنوع قلمداد کرده است. این اتفاق در زمانی اتفاق می‌افتد که حتی جوانان روسیه بدون داشتن هیچ ایدئولوژی ملی‌گرایی و عزم برای جنگیدن در حال خروج از کشورشان هستند تا از رفتن به جبهه‌های جنگ فرار کنند.

این تحلیلگر مسائل سیاسی تصریح کرد: تمامی داده‌ها نشان می‌دهد که روسیه وضعیت خوبی در شرایط فعلی ندارد و شکست‌های زیادی را در عرصه نظامی و سیاسی متحمل شده است. در این راستا ممنوعیت مذاکره با روسیه از سوی اوکراین را باید هدف قرار دادن شخصِ پوتین بدانیم؛ چراکه زلنسکی و غرب معتقدند جنگ علیه اوکراین یک جنگ تحمیلی و شخصی از سوی پوتین به حساب می‌آید نه از سوی ساختار کلی روسیه. به همین دلیل است که رئیس‌جمهوری اوکراین اعلام کرده نمی‌خواهد با رئیس‌جمهور فعلی روسیه مذاکره کند. در مقابل کرملین هم اعلام کرد که اوکراین یا باید مواضع خود در مورد مذاکرات صلح را تغییر دهد یا اینکه ما هم منتظر به روی کار آمدن رئیس جمهور جدید در کی یف خواهیم ماند.

مؤمنی افزود: این مسائل در حالی بیان می‌شود که روسیه در شرایط کنونی به جایی رسیده که می‌خواهد از کره‌شمالی تسلیحات خریداری کند که به نظرم باید آن را یکی از عجایب نظام بین‌الملل دانست. واقعیت این است که رئیس‌جمهوری روسیه نتوانسته است مردم خودش و به خصوص جوانان کشورش را در مورد حمله به اوکراین قانع کند و بر همین اساس معتقدم که احتمال دارد در آینده نه چندان دور، تغییراتی را در مسکو شاهد باشیم. توجه داشته باشید که جنگ اوکراین را آمریکایی‌ها از طریق ارائه داده‌های غلط نظامی سیاسی و امنیتی بر روسیه تحمیل کردند و حالا هم روسیه از زمانی که ارتشش وارد اوکراین شده هزینه‌های نظامی و سیاسی زیادی را متحمل شده است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: به همین دلیل فکر می‌کنم که بازگشت روسیه به عقب، غیرممکن خواهد بود و دلیل آن هزینه‌های سیاسی و نظامی است که این کشور در مورد جنگ اوکراین انجام داده است. به همین جهت فکر می‌کنم که آمریکا می‌خواهد با صدور فرمان ممنوعیت مذاکره از سوی ولودیمیر زلنسکی، زمان را به نفع اوکراین مدیریت کند و هزینه را برای روسیه افزایش دهد. این افزایش هزینه می‌تواند در بحث سیاسی و همچنین در مورد مسائل اقتصادی و نظامی صدق کند و بدون تردید موجب می‌شود که کشورهای اروپایی بیش از گذشته به ایالات متحده وابسته شوند. در پایان هم باید اشاره کنم که سرگرم شدن روسیه در اوکراین بدون تردید منافع آمریکا در خاورمیانه را تأمین خواهد کرد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز