خبرگزاری کار ایران

بیگدلی در گفت‌وگو با ایلنا:

نامزدی اوکراین و مولداوی در اتحادیه اروپا آثار سیاسی دارد/روسیه نمی‌تواند اوکراین را به عنوان لقمه بزرگ هضم کند/ابعاد هماهنگی لندن با واشنگتن

asdasd
کد خبر : ۱۲۴۷۲۵۴

کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: احتمال دارد که عضویت اوکراین و مولداوی در ناتو هم بعدها و به آرامی انجام شود ولی ذاتِ اتحادیه اروپا را نباید و نمی‌توان با ناتو گره زد که البته روس‌ها هم ساکت نمی‌نشینند.

«علی بیگدلی» کارشناس مسائل بین‌الملل در تشریح پیامدهای میدانی و سیاسی نامزدی اوکراین و مولداوی در اتحادیه اروپا در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: قبل از هر چیز باید به این نکته اشاره کرد که اصولاً عضویت هر کشور در اتحادیه اروپا کار بسیار سخت و طاقت‌فرسایی است و صرف اینکه اوکراین و مولداوی به عنوان نامزدهای عضویت در اتحایده اروپا پذیرفته شده‌اند، نمی‌توانیم بگوییم که این دو کشور به صورت قطعی به عضویت این اتحادیه درآمده‌اند. از سوی دیگر باید شرایط اقتصادی دو کشور هم بررسی شود و از حیث حقوق بشری هم این دو باید بررسی شوند و دلیلش هم این است که این مسائل جزئی از مولفه‌های پذیرش اعضای اتحادیه اروپا است. به همین علت باید گفت که روند مذکور موانع زیادی را پیش روی خود دارد اما تا به اینجای کار اوکراین و رئیس جمهوری این کشور از نامزدی در اتحادیه اروپا خوشحال هستند.

وی ادامه داد: توجه داشته باشید که اتحادیه اروپا یک سازمان و نهاد غیرنظامی و غیرامنیتی به شمار می‌رود و به همین سبب عضویت این کشور در اتحادیه اروپا نمی‌تواند از منظر نظامی برای کی‌یف گشایشی حاصل کند اما از منظر سیاسی حمایت‌هایی از این کشور و مولداوی صورت خواهد گرفت. در این میان ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه هم اعلام کرده است که با عضویت اوکراین در اتحادیه اروپا موافق است اما مخالفات روس‌ها در اصل با عضویت کی‌یف در ناتو خواهد بود. در این میان احتمال دارد که عضویت اوکراین و مولداوی در ناتو هم بعدها و به آرامی انجام شود ولی ذاتِ اتحادیه اروپا را نباید و نمی‌توان با ناتو گره زد. از منظر دیگر باید توجه کرد که اتحادیه اروپا یک نهاد منطقه‌ای است ولی ناتو یک نهاد بین‌المللی به حساب می‌آید که تحت رهبری آمریکا قرار داشته و بیشترین هزینه آن را هم ایالات متحده پرداخت می‌کند.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: در چنین شرایطی که روسیه به عنوان عمل کننده علیه کی‌یف در جهان شناخته شده و تحریم‌های زیادی را به جان خریده است، عضویت اوکراین در ناتو هم بسیار خطرناک قلمداد می‌شود و بدون شک روس‌ها را تحریک می‌کنند و حتی ممکن است که جنگ را وارد یک برهه جدید می‌کند. اینکه مولداوی تلویحاً به جمع دولت‌های عضو اتحادیه اروپا پیوسته، صرفاً یک بحث سیاسی به شمار می‌رود؛ به گونه‌ای که این کشور اعلام کرده که به جمع تحریم‌کنندگان روسیه خواهد پیوست. این در حالیست که تمام ناظران بین‌المللی هم معتقدند که روسیه نمی‌تواند اوکراین را به عنوان یک لقمه بزرگ هضم کند و به همین دلیل معتقدم که هزینه‌های زیادی برای مسکو به وجود خواهد آمد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: تمامی این مسائل در حالی از دیدگان جامعه ملل می‌گذرد که اخیراً در سفر رهبران آلمان، فرانسه و ایتالیا به اوکراین دیدیم که آنها صراحتاً و به صورت مستقیم اعلام کردند که نمی‌خواهند ارتباطشان با روسیه قطع شود که این موضع ریشه در تحولات سیاسی و همچنین فعل و انفعالات مربوط به انرژی دارد. به موازات این وضعیت اما ایالات متحده به گونه‌ای دیگر فکر می‌کند. بایدن تلاش می‌کند که قدرت روسیه و سپس چین را در شرایط کنونی تحت‌الشعاع قرار دهد و آن را کاهش دهد تا بتواند در نهایت تخریب روسیه از درون را عملیاتی کنند ولی باید دانست که سیاست آمریکا با اروپا در قبال روسیه تا حد زیادی با یکدیگر تفاوت دارد؛ چراکه قاره سبز نمی‌خواهد این بحران بیش از وضعیت کنونی گسترده‌تر شود. اتحادیه اروپا هم دیگر همانند دهه ۷۰ و ۸۰ منسجم نیست و اختلافاتی در آن وجود دارد که می‌تواند اوضاع را تغییر دهد؛ به عنوان مثال بریتانیا سعی می کند که به صورت انفرادی در این معرکه حضور داشته باشد که سفرهای هماهنگشده نخست‌وزیر این کشور با آمریکا گویای این موضوع است. لذا لندن هم بیشتر با آمریکا هماهنگ است تا اتحادیه اروپا.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز