خبرگزاری کار ایران

کشف گور دسته جمعی ۷ هزارساله با اجسادی بدون سر

asdasd
کد خبر : ۱۲۸۳۹۳۰

گور دسته جمعی ۷ هزارساله در اسلواکی کشف شده است که ممکن است قربانگاهی برای مردمان یک شهر باشد.

به گزارش خرنگار ایلنا، باستان‌شناسان حدود ۳۵ اسکلت را در گور دسته جمعی که مربوط به حدود ۵۰۰۰ سال قبل از میلاد است در Vráble در غرب اسلواکی کشف کرده‌اند که تقریباً همه آن‌ها بدون سر هستند. 

باستان‌شناسان در حال تحقیق در یک سکونتگاه اولیه دوران نوسنگی در اسلواکی بودند که به گوری رسیدند که در آن بقایای حدود ۳۵ نفر را کشف کردند که بسیاری از آن‌ها نوجوانانی بودند که به نظر می‌رسد تقریباً ۷۰۰۰ سال پیش سر از تنشان جدا شده و سپس در خندقی انداخته شده‌اند. 

به گفته محققان، موقعیت اسکلت‌ها نشان می‌دهد که قربانیان عمداً و احتمالاً به‌عنوان قربانی‌های انسانی برای تقویت جادویی دیوار دفاعی ساخته شده در بالای خندق در آنجا انداخته شده‌اند. 

مارتین فورهولت (سرپرست کاوش باستان‌شناسان و استاد باستان‌شناسی اجتماعی در دانشگاه کیل در آلمان) دراین باره به لایو ساینس گفته است: من فکر می‌کنم که این موضوع با تفکرات جادویی در مورد چگونگی تعریف و تقویت سکونتگاه ارتباط دارد. از یک سو شاهد حفر خندق در اطراف مکانی هستیم که مردم در آن زندگی می‌کنند و از طرف دیگر درون این خندق مملو از جنازه است. اگر از دلیل مردن این افراد که عمدی یا طبیعی بوده، بگذریم، قطعا تفکراتی در خصوص قدرت جادویی مردگان و ارتباط آن با زندگی مردم، در پس این کشف وجود دارد. 

این سایت یک سکونتگاه باستانی است که به فرهنگ LBK اولیه و دوره نوسنگی نسبت داده شده است، که نام آن از اصطلاح آلمانی «Linearbandkeramik» است و به نوع سفال‌های آن‌ها اشاره دارد. 

فورهولت همچنین به این نکته اشاره داشت: به نظر می‌رسد اجداد مردم در ورابل حدود ۱۵۰۰ سال قبل از آناتولی (ترکیه کنونی) به یونان فعلی رفته‌اند. فرهنگ LBK از آنجا به بسیاری از نقاط اروپا گسترش یافت و آن‌ها ممکن است اجداد اولین مهاجران دوره نوسنگی در اروپای غربی باشند که سازه‌های بزرگ سنگی مانند استون هنج در انگلستان و کارناک در فرانسه را ساختند. 

قربانی انسان

گور دسته جمعی باستانی در نزدیکی یکی از ورودی‌های محوطه قرار دارد. برخی از کارشناسان معتقد هستند از چندین جنبه می‌توان به این نتیجه رسید که افرادی که در این گور قرار داده شده‌اند عمداً کشته شده و سرهایشان بریده شده است. 

Zuzana Hukeľová (یک انسان‌شناس در SAV که با حفاری مرتبط است) دراین باره گفت: در میدان، ما هیچ نشانه واضحی از تروما یا تغییرات پاتولوژیک مشخص را ثبت نکرده ایم. با این حال، اجساد جمجمه نداشتند و ما هنوز مطمئن نیستیم که چگونه و چه زمانی سرها بریده شده‌اند. بریدن سر ممکن است یکی از دلایل احتمالی مرگ باشد. 

هوکیووا گفت: بدن‌ها در موقعیت‌های مختلف قرار داشتند - روی پشت، پهلوها، روی شکم، یا با دست‌ها و پاهای باز و آرنج‌ها و زانوهایی که خم شده این نوع شکل تدفین همانند قورباغه‌ای در حال شنا کردن است و این یکی از موقعیت‌هایی است که نشان می‌دهد احتمالاً جسد به داخل گودال پرتاب شده است. به نظر می‌رسد بیشتر کشته‌شدگان در زمان کشته شدن، جوانان ۱۸ تا ۲۵ساله بوده‌اند و برخی نیز بین ۲۵ تا ۳۵ سال سن داشته‌اند. اما هیچ فرد بالغ و سالخورده‌ای وجود نداشت و تنها یک نوزاد بود که تنها فردی بود که با جمجمه خود دفن شده بود. زمانی که اسکلت‌ها تجزیه و تحلیل شوند، اطلاعات بیشتری می‌توان در این خصوص ارائه داد. 

کشف گور دسته جمعی ۷ هزارساله با اجسادی بدون سر

کریستین مایر (باستان‌شناس در مرکز تحقیقات OsteoArchaeology (OsteoARC) در گوسلار، آلمان) معتقد است: تعبیرهایی مانند قتل عام، اعدام، شکنجه، مثله کردن و اعمال مذهبی مختلف پیشنهاد شده است. با توجه به آنچه قبلاً در مورد این فرهنگ باستان‌شناسی شناخته شده است، کشف گور دسته جمعی دیگری به خودی خود تعجب‌آور نیست. این سایت دانش ما را در مورد تعاملات اجتماعی و رفتار با مردگان و زنده‌ها در این زمان‌ها، هزاران سال گذشته، ارتقا می‌دهد. ضمن آنکه یکی از ویژگی‌های غیرمعمول این گور دسته جمعی آن است که سر افراد مدفون در آنجا گم شده. توضیح چرایی این امر نیازمند مطالعات بیشتر است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز