خبرگزاری کار ایران

معاون وزیر علوم در گفت‌وگو با ایلنا:

پارک‌های علم و فناوریِ خصوصی ایجاد می‌شوند

asdasd
کد خبر : ۱۲۷۴۱۱۷

معاون فناوری و نوآوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت: حداقل ۳۰ درصد از بودجه پارک‌های علم و فناوری باید صرف حمایت از واحد‌های فناور شود و این موضوع را در بودجه دهی در هیات امنا کنترل می‌کنیم.

«علی خیرالدین» معاون فناوری و نوآوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا در رابطه با ایده سپرده شدن پارک‌های علم و فناوری به بخش خصوصی برای اداره بهتر این بسترها و تامین بودجه گفت: نه اصلا چنین برنامه‌ای نداریم. پارک‌های علم و فناوری مجموعه‌ای دولتی هستند که ایجاد می‌شوند تا جذب سرمایه بخش خصوصی را داشته باشند. اعتقاد ما این است که اگر به طور مثال در پارکی به اندازه یک واحد هزینه می‌شود، حداقل باید هشت واحد بخش خصوصی هم آنجا سرمایه‌گذاری کند. بنابراین پارک‌ها بخش ابتدایی کار را ایجاد می‌کنند به بیان دیگر زیرساخت را به وجود می‌آورند بعد بخش خصوصی باید وارد کار شود. 

او درمورد تفاوت کارخانه‌های نوآوری و پارک‌های علم و فناوری بیان کرد: دوستان می‌گویند کارخانه‌های نوآوری نوعی از پارک‌های خصوصی هستند، اما ما به شدت دنبال این موضوع هستیم و حمایت هم می‌کنیم که پارک‌های خصوصی ایجاد شود. خوشبختانه در وزارت علوم پارک ایرانیان به صورت خصوصی ایجاد شده است و می‌خواهیم پارک های‌وب را نیز به عنوان دومین پارک خصوصی راه اندازی کنیم و موفقیت‌های اولیه برای این کار را هم داشته ایم. بنابراین تفاوت کارخانه‌های نوآور و پارک‌های علم و فناوری این است که پارک‌ها دولتی هستند، اما می‌توانیم بگوییم کارخانه‌های نوآوری بخشی یا نوعی از پارک‌های خصوصی هستند که فضایی بلاستفاده را در اختیار قرار داده‌اند تا بتوانند در حوزه نوآوری و فناوری سرمایه‌گذاری کنند.

خیرالدین در خصوص یک میلیونی که قرار است به دانشجوهای کارآفرین تخصیص داده شود و شرایط آن نیز توضیح داد: ما هنوز روی این طرح کار می کنیم. در این طرح مخاطبانی که در نظر داریم بیشتر دانشجوهای کارشناسی هستند. البته می‌توانند از بین دانشجویان کارشناسی ارشد و دکتری را هم باشند. این مقدار پول بیشتر به عنوان اعتبار به دانشجوها داده می‌شود تا در دوره‌های آموزشی شرکت کنند. دانشجو با این پول می‌تواند دوره‌های آموزشی ببیند که برای او به عنوان دانشجو خیلی باارزش خواهد بود. البته این یک میلیون تومان اعتبار افزایش می‌یابد یعنی در فاز اول یک میلیون تومان است، ولی در فاز دوم پنج میلیون تومان خواهد بود. 

معاون فناوری و نوآوری وزارت علوم ضمن با تاکید بر اینکه کمک مالی به همه دانشجویانی اعطا می‌شود که علاقه‌مند هستند، بیان کرد: این کمک مالی برای دانشجویانی است که می‌خواهند آموزش ببینند و نوآوری داشته باشند. ما معتقدیم ورود به حوزه فناوری و نوآوری از کارآفرینی شروع می‌شود. کارآفرینی یک نوع فرهنگ‌سازی و استعدادیابی است. بنابراین اگر از مقطع دانشجویی شروع شود و دانشجویان در دوره‌هایی آموزشی مختلف شرکت کنند، قطعا نتایج مثبتی خواهد داشت. 

او در خصوص رشد کمی پارک‌ها و توجه به کیفیت فعالیت آن‌ها و نظارت مداوم بر این فضاها اظهار کرد: ما گروه ارزیابی بسیار قوی داریم و همه پارک‌ها به شدت ارزیابی می‌شوند. ضمن اینکه برنامه‌ای تحت عنوان «صدف» وجود دارد و در آن برنامه کار پارک‌ها رصد و پیگیری می‌شود و مانیتورینگ داریم و این گروه به پارک‌ها سرکشی هم دارند. 

معاون وزیر افزود: یکی از مهم‌ترین مسائل که در بودجه پارک‌ها نیز آن را مدنظر داریم این است که حمایت از واحدهای فناور داشته باشند؛ حداقل ۳۰ درصد از بودجه پارک‌های علم و فناوری باید صرف حمایت از واحد‌های فناور شود و نباید اینطور باشد که همه پولی که به پارک می‌دهیم صرف ساخت و ساز یا کارهای دیگر شود. این موضوع را در بودجه دهی در هیات امنا کنترل می‌کنیم. بنابراین پارک باید پویا باشد. ما معتقدیم نباید به رئیس پارک علم و فناوری صرفا فضایی داده شود و بگوییم شما مسئول این فضا هستید و بیا در آن ساخت و ساز کن! بلکه باید کل استانش را پوشش بدهد و بخش خصوصی را وارد این حوزه کند و از توانایی آن‌ها کمک بگیرد و حتی خیرین و واقفین را هم به میدان بیاورد. 

خیرالدین در رابطه با وضعیت پارک‌های علم و فناوری در مناطق دوردست و محروم نیز یادآوری کرد: من توصیه می‌کنم پارک علم و فناوری سیستان و بلوچستان را ببینید؛ یکی از زیباترین و بهترین پارک‌های ماست. پارکی است که وقتی آن را می‌بینید فکر می‌کنید در اروپا هستید. به این پارک واقعا کمک شده و من چند روز قبل آنجا بودم و واقعا پارک قوی است. بنابراین در همه مناطق ما حمایت داریم. بودجه پارک‌ها ملی است و از سازمان برنامه و بودجه، بودجه‌شان را دریافت می‌کنیم و ما از برنامه‌ها و روسای آن‌ها حمایت داریم و عزل و نصب آن‌ها با وزارت علوم است و برنامه‌های مختلفی مثل دستیار فناوری، گرنت فناوری، آیین نامه سال که تدوین شده است و همه از جمله اقدامات ما در راستای رسیدگی و توجه به پارک‌هاست.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز