خبرگزاری کار ایران

رئیس مؤسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی در گفت‌وگو با ایلنا:

لزوم اصلاح دیدگاه خانواده‌ها نسبت به امر تحصیل/ مدرک کاردانی برای یافتن شغل کفایت می‌کند

asdasd
کد خبر : ۱۲۷۲۲۰۷

رئیس مؤسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی گفت: ما نیاز داریم دیدگاه خانواده‌ها را نسبت به امر تحصیل و پیامدهای آن اصلاح کنیم و آن وقت است که متوجه می‌شوند کاردانی هم کفایت می‌کند و فرد می‌تواند با گرفتن این مدرک و تکنسین شدن شغل پیدا کند.

«علی باقر طاهری‌نیا» رئیس مؤسسه پژوهش و برنامه‌ریزی آموزش عالی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا درباره تغییر شکل هرم متقاضیان در مقاطع تحصیلی متفاوت در آموزش عالی از کاردانی تا تحصیلات تکمیلی و نیاز کشور به تربیت تکنسین و کاردان‌های حرفه‌ای و راه‌های تغییر شکل این هرم توضیح داد: تغییر شکل هرم مربوط به سیاست گسترش آموزش عالی می‌شود و اینکه آموزش عالی را به چه ترتیب گسترش دهیم تا شاهد تغییر در این هرم باشیم. تعامل با معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و دستگاه‌های خارج از وزارت علوم، تحقیقات و فناوری نیز به چرخه تولید علم مربوط است؛ اینکه دانشی که تولید شده در قالب مراکز رشد و نوآوری به فناوری و توسعه آن تبدیل شود و در مرحله بالاتر به محصول تجاری شده بدل شود.

او. تصریح کرد: این همکاری طولی و در ادامه یکدیگر است. مانند دانش آموزی که از دبیرستان به دانشگاه می‌رود. فناور وزارت علوم نیز به شرکت دانش بنیان می‌رود و با معاونت علمی فناوری کار می‌کند پس این دو مقوله در طول هم قرار دارند و در چرخه تولید محصول تجاری شده از دانش و ایده دخیل هستند. ما در این چرخه با معاونت علمی و فناوری همکاری می‌کنیم و پس از آن شرکت‌های دانش بنیان توسعه می‌یابند.

طاهری نیا ضمن تاکید بر اینکه این توسعه مربوط به آموزش عالی نیست و به فناوری ربط دارد، اظهار کرد: همچنان که آموزش عالی نیاز به مدل بومی دارد گسترش فناوری و تجاری‌سازی محصول نیز نیاز مدل بومی دارد یعنی باید بگوییم چه تعداد مرکز رشد می‌خواهیم تا بدانیم چه تعداد دانش بنیان باید داشته باشیم. تکلیف اینکه شرکت‌های دانش بنیان ما باید به یک حدی برسند، مشروط به این است که مرکز رشد و نوآوری‌های ما رشد کنند؛ تا عامل اولی نباشد بعدی هم محقق نمی‌شود چراکه در طول یکدیگر قرار دارند. 

او در مورد بررسی علل‌ عدم علاقه مندی داوطلبان برای تحصیل در کاردانی و تکنسین شدن و نیاز کشور به این افراد بیان کرد: بررسی این مسئله در دستور کار فعلی ما نیست، اما از قبل مطالعاتی انجام شده و حتما همین حالا هم موضوعی قابل مطالعه است، ولی در حال حاضر طرحی درحال اجرا در این باره نداریم.

رئیس مؤسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی افزود: یک بخشی از این مسئله مربوط به‌ عدم استقبال خانواده‌ها و داوطلبان است. در این چالش ابعاد فرهنگی و ذهنی وجود دارد و در واقع این سطح از تحصیل خانواده را اقناع نمی‌کند و دنبال سطح بالاتر تحصیلات هستند، درحالی که برای ورود به شغل همین میزان تحصیل کفایت می‌کند بنابراین نیاز به فرهنگ‌سازی در این زمینه وجود دارد. ما نیاز داریم دیدگاه خانواده‌ها را نسبت به امر تحصیل و پیامدهای آن اصلاح کنیم و آن وقت است که متوجه می شوند کاردانی هم کفایت می کند و فرد می‌تواند با گرفتن کاردانی و تکنسین شدن شغل پیدا کند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز