خبرگزاری کار ایران

العرب گزارش داد؛

بررسی ابعاد تقویت نقش ایران در سوریه پس از جنگ اوکراین

asdasd
کد خبر : ۱۲۴۵۷۱۱

روزنامه العرب در گزارشی به فرصت‌های در دسترس ایران در سوریه در نتیجه خروج نیروهای روسیه از این کشور پرداخت.

به گزارش ایلنا، روزنامه العرب در گزارشی به تاثیرات جنگ اوکراین به تغییر وضعیت نیروهای حاضر در سوریه به نفع ایران پرداخته و می‌نویسد: وضعیت جنگی در اوکراین، ولادیمر پوتین رئیس جمهور روسیه را وادار به خارج کردن برخی از نیروهای روسیه از سوریه طی دو ماه گذشته و اعزام آنها به اوکراین کرده است.

در ادامه این گزارش آمده است: در ادامه، مسکو تعدادی از پایگاه‌های نظامی هوایی خود را به حزب‌الله و نیروهای ایران واگذار کرده است. ایران همچنین کنترل انبار نظامی "ماهین" در شرق حمص را نیز در اختیار دارد که یکی از بزرگترین مخازن واقع در سوریه شامل ۲۵ انبار محل ذخیره اسلحه و مهمات است.

محمد سلامی، کارشناس در گزارشی که موسسه مشاوره عرب دایجست منتشر کرده است، در این رابطه می‌نویسد: این اقدام آماده‌سازی برای یک بازی استراتژیک است چراکه فراق روسی، منجر به قوی‌تر شدن ایران در سوریه می شود.

روسیه از زمان ورودش به جنگ سوریه در سال ۲۰۱۵ میلادی، بیش از ۶۳ هزار سرباز روسی را برای دفاع از دولت اسن کشور، راهی سوریه کرد.

در ادامه این مقاله آمده است: بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه حتی پیش از آغاز جنگ در اوکراین نیز نسبت به میزان تعهد روسیه در سوریه اطمینان نداشت و ترس موجود، به محض آغاز جنگ اوکراین نگرانی‌هایی را ایجاد کرد. چهار روز پس از آغاز جنگ اوکراین، علی مملوک مدیر دفتر امنیت ملی سوریه به تهران اعزام شد تا با ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور ایران و علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی گفت‌وگو کند.

در آغاز ماه مارس گذشته هم، علی اصغر خاجی، مشاور ارشد وزیر خارجه ایران به سوریه سفر کرد و مورد استقبال بشار اسد قرار گرفت. این پروژه با سفر غیر منتظره بشار اسد رئیس‌جمهور سوریه به ایران اما کامل شد. پیام این سفر روشن بود. سوریه نیاز داشت تا تهران بار دیگر بر تعهد خود نسبت به این کشور تاکید کند تا عقب نشینی روسیه از سوریه، مشکلی ایجاد نکند.

سلامی می‌نویسد: از سوی دیگر، ایران در خروج نیروهای روسیه از سوریه فرصت دسترسی برای خود می‌بیند، چراکه تهران تلاش می‌کند علاوه بر جبهه اقتصادی، در پروژه‌های بازسازی در سوریه هم مشارکت کند.

العرب در ادامه می‌نویسد: بشار اسد، تلاش می‌کند بازی توازن را در میان نیروهای حاضر در سوریه حفظ کند، به دنبال آن است که تهران را به عنوان متحد اصلی اقتصادی خود در عملیات بازسازی سوریه قرار دهد. از سوی دیگر، تهران نیز از مدت‌ها پیش در تلاش است تا سوریه را به یکی از بزرگترین مقاصد صادراتی خود با هدف حمایت از اقتصاد ایران که تحت تاثیر تحریم‌های غرب ضعیف شده است، تبدیل کند.

در تقویت نقش ایران در سوریه فواید ژئوسیاسی نیز وجود دارد چرا که ایران تلاش می‌کند نفوذ نظامی خود را در نزدیکی سرزمین‌های اشغالی همزمان با ادامه جنگ اوکراین حفظ کند.

این تحلیلگر سیاسی بر این باور است که اسرائیل و برخی متحدانش  بیشترین خسارت ناشی از تقویت حضور ایران در سوریه را متحمل می‌شود چراکه تعدادی از کشورهای عربی به ویژه امارات متحده عربی تلاش کردند تا سوریه را از طریق عادی‌سازی روابط خود با اسرائیل، از ایران دور کنند.

به گفته این تحلیلگر جهان عرب، سفر اخیر بشار اسد به ایران نشان داد که سوریه همچنان در محور مقاومت باقی مانده است و توافق ابراهیم از دمشق همچنان دور است.

در پایان این گزارش آمده است، عقب نشینی روسیه از سوریه، منجر به نزدیک‌تر شدن بشار اسد به تهران شده است. علاوه بر آن، باید ببینیم آیا روسیه در صورت توافق ایران و آمریکا برای احیای برجام و یا پایان جنگ اوکراین، خواهد توانست نفوذ سابق خود در سوریه را پس بگیرد یا نه.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز