خبرگزاری کار ایران

تحلیل «الشرق الاوسط» درباره دستاورد بزرگ ایران از جنگ اوکراین

asdasd
کد خبر : ۱۲۴۲۴۰۹

روزنامه‌نگار سعودی در الشرق الاوسط مدعی شد: ایران با تنها ماندن در سوریه برای گسترش حضور و نفوذ خود در این کشور، در حال بهره‌مندی از جنگ اوکراین و خروج نیروهای روسیه از دمشق هستند.

به گزارش ایلنا، عبدالرحمان الراشد در الشرق الاوسط نوشت که هیچکس نمی‌تواند حدس زده باشد که ایران از بحران اوکراین دستاوردی داشته است، بحرانی که روسیه را امروز مجبور به عقب‌نشینی از سوریه کرده است.

الراشد در تحلیل خود می‌نویسد که نقش روسیه در سوریه در منطقه تا حدی مورد استقبال قرار گرفته بود. به این خاطر که نگرانی قدرت‌های منطقه‌ای درباره حضور نیروهای نظامی ایران در سوریه را برطرف کرد.

وی افزود: امروز این تعادل حضور نیروهای خارجی در سوریه به نفع ایران انعکاس داده می‌شود. در چند هفته گذشته گزارش‌های منتشر شده اعلام کردند که نیروهای روسیه در حال ترک سوریه به سمت خانه خود یا شاید اوکراین هستند، جایی که روسیه جنگ خود را به راه انداخته است. عقب‌نشینی‌های بیشتر روسیه احتمالاً راه را برای اعمال نفوذ کامل ایران بر سوریه هموار می‌کند.

وی با بیان اینکه محتمل نیست که نیروهای ایران سوریه را تا پایان کامل جنگ در این کشور ترک کنند، گفت: خروج روسیه از سوریه همزمان با ادامه حضور نظامی ایران در این کشور می‌تواند شعله‌های درگیری در داخل و اطراف این کشور را بار دیگر برافروخته کند چراکه هدف ایران از حضور در دمشق فراتر از محافظت از نظام سوریه است.

وی ابراز نگرانی کرد که نقش ایران در سوریه، منجر به افزایش نقش این کشور در عراق خواهد شد.

الراشد می‌نویسد: ایران به آرامی اما به صورت متداوم در حال توسعه است، از بصره تا اربیل و سلیمانیه تا کنترل عراق و تصمیمات این کشور. سپاه از سوریه لبنان، همسایه این کشور را کنترل می‌کند، کشوری که به مرکز عملیات‌ها برای فعالیت‌های منطقه‌ای ایران در یمن و فلسطین تبدیل شده است. با رفتن روسیه از سوریه، ایران اکنون با مقاومت کمتری مواجه است و فقط باید اسرائیل را دفع کند چرا که اسرائیل ایران را یک تهدید برای امنیت خود می‌داند اما تمایلی به ورود به جنگ در این منطقه ندارد.

وی می‌نویسد: با حضور محدود آمریکا در شرق سوریه و در حالی که ترکیه در حال سنجش انتخاب‌هایش است، ایران و نیروهایش شامل گروه‌های عراقی و افغان، حزب‌الله لبنان و نیروهای سوری طرفدار ایران، برای توسعه حضور و نفوذ خود در این کشور تنها مانده‌اند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز