خبرگزاری کار ایران

رئیس دانشگاه تهران:

نباید تسلیم فضای مجازی شویم

asdasd
کد خبر : ۱۲۴۵۰۰۹

رئیس دانشگاه تهران با تاکید بر اینکه نباید به جای مدیریت فضای مجازی، تسلیم آن شویم، گفت: کسی که می‌خواهد عالمانه عمل کند، باید در فضای گفت‌وگوی متقابل، نقد وارد کند.

به گزارش خبرنگار ایلنا،‌ همایش حکمرانی مردمی در گفتمان عدالت و جمهوریت صبح امروز با حضور وزیر اقتصاد، سخنگوی کمیسیون ویژه جهش و رونق تولید و نظارت، رئیس دانشگاه تهران و جمعی از اساتید دانشگاهی و جامعه علمی کشور در دانشکده مدیریت دانشگاه تهران برگزار شد.

محمد مقیمی، رئیس دانشگاه تهران در ابتدای این همایش گفت: در نشست هایی که با ریاست جمهوری داشتیم تاکید داشتند که محیط گفتمانی شکل بگیرد. رئیس جمهور خودش در این راه پیش قدم است. هفته قبل فضای نقد متقابلی را در جلسه ای که داشتیم فراهم کردند که نشان از موقعیت گفتمانی بین حاکمیت و مردم است.

مقیمی گفت: رویکرد در گفتمان حاکمیت و جامعه نخبگانی دوگانه است؛ گاهی جامعه نخبگانی در واکنش به عملکردهای دولتی سعی می کنند هیجانی و در فضای توییتر و... واکنش بدهند این فضای نقد عالمانه نیست. کسی که می‌خواهد عالمانه عمل کند، باید در فضای گفت‌وگوی متقابل نقد وارد کند. آنچه امروز در فضای مجازی شکل گرفته که عمدتا ماهیت غیرعلمی بر آن حاکم است، جریان‌سازی می‌کند و گاهی در دانشگاه هم در همین فضا قرار می‌گیریم و به جای مدیریت آن فضا تسلیم آن می‌شویم.

رئیس دانشگاه تهران اظهار کرد: این گفتمان‌ها فضایی فراهم می‌کند که اساتید در فضای منطقی و علمی حرف های خود را مطرح کنند چون در فضای مجازی نظرات خبره تحت تاثیر فضا قرار می‌گیرد و کارگزاران نیز با چنین فضای سعی می کنند فضا را مسدود کنند. از طرفی اگر دولتمردان موضوعات را از نخبگان پنهان کنند، پشتوانه عظیم جامعه نخبگی را از دست خواهند داد. این فرایند هزینه اجتماعی و اقتصادی به کشور وارد می‌کند و کارگزاری که می‌خواهد برنامه ای اجرا کند به بن بست می رسد.

مقیمی یادآور شد: من خاطرم نیست قبلا چنین فضایی شکل گرفته باشد، اما در پنل کارشناسی با نخبگان، دیدگاه ها مطرح می‌شود و فرصت ارزشمندی است که در دولت رئیسی شکل گرفت.

مقیمی با تاکید بر سخنان رهبر انقلاب در مورد ایجاد فضای گفتمان عنوان کرد: به مرور چنین فضاهایی شکل می‌گیرد و دانشگاه تهران با مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری، ادامه پیدا می کند. به عنوان پشتوانه جامعه نخبگی که ریاست جمهوری روی آن تاکید دارد، باید کمک کنیم دانشگاه نقش خودش را ایفا کند و حرف بزند.

او ادامه داد: نباید تسلیم فضای مجازی شویم که با داده های نادرست کار کنیم و همان اطلاعات غلط را در دانشگاه و محیط علمی‌مان تکرار کنیم. ما باید بستری برای جهاد تبیین و رسانه ای در دانشگاه ایجاد کنیم تا حرف‌های علمی جایگزین این بحث‌های فضای مجازی شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز