خبرگزاری کار ایران

وزیر راه و شهرسازی:

باید ۱۰ میلیون تن ترانزیت میان ایران و ترکمنستان انجام شود

asdasd
کد خبر : ۱۲۴۲۹۷۷

وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: باید عملیات اجرایی ۱۰ میلیون تن ترانزیت در سال میان ایران و ترکمنستان را آغاز کنیم و به این ترتیب قطعاً کشورهای دیگر هم به ما می‌پیوندد.

به گزارش ایلنا، رستم قاسمی در دیدار با مامتخان چاکی‌یف، مدیرکل آژانس حمل‌ونقل و ارتباطات وابسته به کابینه وزرای ترکمنستان و هیأت همراه که امروز در محل وزارت راه و شهرسازی برگزار شد، گفت: براساس آمارها پس از توافقات قبلی، میزان حمل‌ونقل ایران و ترکمنستان ۵۰ درصد افرایش یافته است و این رقم می‌تواند با توافقات میان دو طرف جهشی و افزایشی شود.

وی ادامه داد: افزایش این رقم نیازمند اقداماتی در همه حوزه‌های حمل‌ونقل است که دو طرف بر آن توافق کنند و بازنگری در تعرفه‌های حمل‌ونقل زمینی می‌تواند منجر به افزایش میزان حمل‌ونقل، تردد و ترانزیت شود.

به گفته وزیر راه و شهرسازی، ایران هیچ‌گونه محدودیتی برای حمل‌ونقل از طریق ترکمنستان با کشورهای همسایه نداشته و امکان ترانزیت ترکیبی همه‌جانبه با کشور ترکمنستان وجود دارد.

قاسمی با اعلام اینکه آمادگی برگزاری کمیسیون مشترک حمل‌ونقل ایران و ترکمنستان را در عشق‌آباد یا تهران داریم، اظهار داشت: ایران، ترکمنستان، ازبکستان، قزاقستان و حتی ترکیه در شرایط خوبی قرار داشته و می‌توان ترانزیت ترکیبی و همه جانبه برقرار کرد.

وی با اعلام آمادگی ایران برای مذاکره در همه زمینه‌های حمل‌ونقلی و برطرف کردن موانع موجود تصریح کرد: نباید به افزایش ۵۰ درصدی سال قبل قانع بود و با توجه به شرایط منطقه باید از فرصت افزایش حمل‌ونقل بین کشورها استفاده کرد.

وی با اشاره به ویژگی‌ جغرافیایی دو کشور خاطرنشان کرد: با توجه موقعیت جغرافیایی دو کشور امکان راهیابی به کشورهای دریاهای جنوبی مثل خلیج‌فارس، دریای عمان، بنادر جنوبی تا کشورهای شمالی و روسیه وجود دارد و اعضای کریدور جنوب به شمال که کشورهای متحد با یکدیگر هستند، می‌توانند با افزایش نقش ترانزیتی خود میلیاردها دلار در سال از منابع کشورها را تأمین کنیم.

وزیر راه و شهرسازی افزود: باید عملیات اجرایی ۱۰ میلیون تن ترانزیت در سال را میان دو کشور آغاز کنیم و به این ترتیب قطعاً کشورهای دیگر هم به ما می‌پیوندد.

هیچ محدودیتی در زمینه حمل‌ونقل بین دو کشور وجود ندارد

مامتخان چاکی‌یف، مدیرکل آژانس حمل‌ونقل و ارتباطات وابسته نیز در این دیدار با تاکید بر اینکه در زمینه حمل‌ونقل بین دو کشور هیچ محدودیتی وجود ندارد، ابراز داشت: در آینده نزدیک امکان برقراری تردد از سایر مرزها نیز وجود دارد.

وی اضافه کرد: افزایش تردد ریلی در مرز سرخس به بالای ۲۰۰ واگن پیش از این مورد توافق قرار گرفته است و آمادگی تردد از مرزهای دیگر هم به‌صورت گام به گام وجود دارد.

مدیرکل آژانس حمل‌ونقل و ارتباطات ترکمنستان ضمن تاکید بر موقعیت جغرافیایی و ظرفیت‌های بالای حمل‌ونقل میان ایران و ترکمنستان، بیان کرد: هیچ محدودیتی در زمینه حمل‌ونقل از سوی ما وجود نداشته و در زمینه تردد جاده‌ای و کامیونی نیز برخی اقدامات آغاز شده است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز