خبرگزاری کار ایران

آشنایی با پرکاربردترین تجهیزات شبکه

asdasd
کد خبر : ۱۲۴۲۳۱۲

تجهیزات شبکه متشکل از دو نوع تجهیزات تحت عنوان تجهیزات پسیو شبکه و تجهیزات اکتیو شبکه هستند. به مجموعه وسایل و ابزارآلاتی که در راه اندازی شبکه به کار می روند، تجهیزات شبکه گفته می شود.

هریک از این تجهیزات وظیفه خاصی را در شبکه برعهده دارند و بدون وجود برخی از آن ها، عملکرد شبکه مختل می شود. در این مقاله به معرفی پرکاربردترین مانند کابل شبکه، پچ کورد و پچ پنل و.. تجهیزات شبکه می پردازیم.

تجهیزات اکتیو شبکه

تجهیزات اکتیو در شبکه به تجهیزاتی گفته می شود که وظیفه انتقال داده، تنظیم و کنترل داده ها، پیکربندی و برقراری ارتباط را برعهده دارند. این تجهیزات به واسطه سیگنال هایی که از نوع الکترونیکی هستند، داده ها را بررسی می کنند و در شبکه انتقال می دهند.

تجهیزات شبکه برای اینکه بتوانند به فعالیت خود ادامه دهند، به جریان برق یا منبع تغذیه نیاز دارند.

انتخاب تجهیزات شبکه باید به درستی صورت بگیرد زیرا عملکرد، سرعت و دقت شبکه به این تجهیزات بستگی دارد. در ادامه به معرفی پرکاربردترین تجهیزات اکتیو شبکه می پردازیم.

سرور

سرور یکی از اصلی ترین تجهیزات اکتیو در شبکه است که داده های ورودی و اطلاعات درخواستی را پردازش می کند و پس از آماده سازی آن ها را به سایر تجهیزات شبکه در بستر اینترنت ارسال می کند. وظیفه اصلی سرور برآورده کردن نیاز کاربران است.

اکسس پوینت

یکی از دستگاه های سخت افزاری و اکتیو شبکه که نقش بسیار مهمی را در شبکه ایفا می کند، اکسس پوینت است. این وسیله ارتباط میان چند دستگاه کامپیوتر را برقرار می کند. در شبکه های وایرلس به کابل نیاز نیست، به همین دلیل برای ایجاد ارتباط از اکسس پوینت استفاده می شود.

سوئیچ

سوئیچ وسیله ای است که به کمک آن چند کاربر می توانند در یک زمان مشخص اطلاعاتی را ارسال کنند و باهم به اشتراک بگذارند. سوئیچ همانند یک پورت عمل می کند. به گونه ای که اگر نیاز به ارسال اطلاعات باشد، سوئیچ ابتدا آن را دریافت می کند و سپس به پورت گیرنده ارسال می نماید.

روتر

روتر یکی از تجهیزات اکتیو شبکه است که به کمک آن می توان چندین شبکه را به هم متصل کرد. روتر وظیفه مسیریابی و انتقال داده در شبکه های گوناگون را برعهده دارد. روترها در انواع سیمی و بدون سیم به بازار عرضه می شوند.

مودم

مودم وسیله ای است که امروزه در تمامی مکان ها مورد استفاده قرار می گیرد. این وسیله شبکه را به اینترنت متصل می کند. مودم در انواع مختلف ADSL و VDSL و LTE و ... تولید می شود. همچنین دستگاهی به نام مودم روتر نیز به بازار عرضه می شود که هم خاصیت مودم و هم خاصیت روتر دارد.

از دیگر تجهیزات شبکه می توان به کارت شبکه، پرینت سرور، فایروال و ... اشاره کرد.

تجهیزات پسیو شبکه

تجهیزات پسیو شبکه تجهیزاتی هستند که بدون وجود آن ها هیچ شبکه ای راه اندازی نمی شود. این وسایل مکمل تجهیزات اکتیو هستند.

 تجهیزات پسیو شبکه برای فعالیت به جریان برق نیاز ندارند و همچنین در تغییر سیگنال ها، کنترل و بررسی آن ها نیز نقشی ایفا نمی کنند.

 تجهیزات پسیو درواقع زیرساختی جهت عبور دیتا فراهم می کنند. کیفیت این محصولات باید بالا باشد و با یکدیگر نیز سازگاری داشته باشند زیرا سرعت شبکه تا حد زیادی به تجهیزات پسیو بستگی دارد. تجهیزات بسیار زیادی در دسته پسیو شبکه قرار می گیرند که در ادامه به بررسی آن ها می پردازیم.

آشنایی با پرکاربردترین تجهیزات شبکه

کابل شبکه

از اصلی ترین تجهیزات پسیو در شبکه، کابل ها هستند. کابل شبکه وظیفه انتقال داده و برقراری ارتباط میان دستگاه های شبکه را برعهده دارد. کابل های شبکه در انواع مسی و فیبرنوری عرضه می شوند. انتخاب نوع کابل به ساختار شبکه بستگی دارد.

 کابل های شبکه از زوج های به هم تابیده شده ای تشکیل شده اند و در متراژهای گوناگونی به فروش می رسند. جهت اتصال این کابل ها به  دستگاه های شبکه از سوکت استفاده می شود. دو سر ابتدایی و انتهایی این کابل ها سوکت زده می شود.

کابل های شبکه در استانداردهای Cat4، Cat5، Cat5e، Cat6، Cat6a، Cat7 و Cat8 عرضه می شوند. این استانداردها سرعت و پهنای باند کابل شبکه را بیان می کنند.

 همچنین این کابل ها از نظر شیلد و فویل و حفاظتی که دارند، به چند دسته FTP، STP، SFTP، UTP و ... تقسیم بندی می شوند. این دسته ها به نوع حفاظت کابل، شیلددار بودن یا نبودن، فویل دار بودن یا نبودن و ... اشاره دارد.

پچ کورد

پچ کوردهمان کابل شبکه است که در ابعاد مشخصی عرضه می شود و دو سر آن سوکت زده شده است. پچ کوردها نیز همچون کابل های شبکه در استانداردهای مختلف و انواع گوناگونی عرضه می شوند.

 پچ کوردها در اندازه های 30 سانتی، نیم متری، 1، 2، 3، 5، 10، 15 و 20 متری عرضه می شوند. در مسافت های کم از پچ کورد به جای کابل شبکه استفاده می شود.

پچ پنل

پچ پنل محفظه ای مستطیل شکل است که تعدادی پورت ورودی دارد و پچ کورد یا کابل شبکه به آن وارد می شود. پچ پنل ها به اتصال زیرسامانه ها در کابل کشی کمک می کنند.

بدنه این تجهیزات از فریم فلزی ساخته شده است و این تجهیزات همانند یک رابط و سوئیچ عمل می کنند. این وسیله به ابتدا و انتهای کابل شبکه و سایر تجهیزات متصل می شود. پچ پنل سبب منظم شدن شبکه می شود و گسترش و توسعه شبکه را راحت تر می کند.

رک شبکه

رک ها محفظه ای هستند که تجهیزات شبکه همچون سرور، مودم، سوئیچ و ... را در خود جای می دهند. رک از تجهیزات شبکه حفاظت می کند و در اندازه های مختلفی به بازار عرضه می شود. رک ها در دو نوع دیواری و ایستاده وجود دارند.

اتصالات شبکه

منظور از اتصالات، تجهیزاتی است که برقراری ارتباط را ساده تر می کنند. کیستون و سوکت از مهم ترین اتصالات به شمار می آیند.

  1. کیستون شبکه: کیستون ها که با نام پریز شبکه نیز شناخته می شوند، قطعاتی هستند که داخل پریز یا پچ پنل قرار می گیرند و همانند یک رابط عمل می کنند. کیستون ها از یک سمت به کابل شبکه متصل می شوند و از سمت دیگر یک پورت مادگی به مصرف کننده ارائه می دهند.
  2. سوکت شبکه: سوکت ها روی کابل شبکه نصب می شوند و از این طریق کابل می تواند به تجهیزات شبکه متصل شود. این محصولات از نوع سوکت های RJ45 هستند.

از دیگر تجهیزات پسیو شبکه می توان به نگهدارنده کابل، پریز برق مخصوص شبکه و ... اشاره کرد.

خرید تجهیزات شبکه

پیش از خرید تجهیزات شبکه به ابعاد شبکه و زیرساخت های آن توجه کنید. بهتر است استاندارد تجهیزات شبکه باهم سازگاری داشته باشد تا شبکه شما بی نقص و سریع عمل کند.

 برای خرید این محصولات می توانید به سایت راندنو مراجعه کنید. در سایت راندنو امکان مقایسه قیمت تمامی محصولات شبکه وخریدی بدون واسطه از نمایندگان و فروشندگان تجهیزات شبکه وجود دارد.

پایان رپرتاژ آگهی
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز