خبرگزاری کار ایران

پایگاه چغازنبیل، کارگاه مجازی استخوان‌شناسی انسانی برگزار کرد

asdasd
کد خبر : ۱۲۳۶۴۹۳

مدیر پایگاه میراث جهانی چغازنبیل و هفت‌تپه گفت: کارگاه استخوان‌شناسی انسانی به مناسبت هفته میراث‌فرهنگی در راستای عمل به وظایف آموزشی مجموعه میراث جهانی چغازنبیل و هفت‌تپه به‌صورت مجازی برگزار شد.

به گزارش ایلنا از خوزستان و به نقل از روابط‌عمومی پایگاه میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خوزستان، عاطفه رشنویی اظهار کرد: به مناسبت هفته میراث‌فرهنگی که با روز جهانی موزه‌ها در ۲۸ اردیبهشت هرسال آغاز می‌شود، امسال نیز پایگاه چغازنبیل برنامه‌های متنوعی شامل کارگاه‌های آموزشی، نمایشگاه‌های مجازی و ویژه‌برنامه‌های کودک در نظر گرفته بود که در این میان، کارگاه استخوان‌شناسی انسانی با همکاری مؤسسه باستان‌شناسی دانشگاه تهران یکی از این برنامه‌ها بود که با پشتیبانی و حمایت دکتر ده پهلوان، مدیر مؤسسه برگزار شد.

وی ضمن امیدواری از برگزاری دوره‌های بیشتر گفت: بر اساس گفتگوهایی که با مؤسسه باستان‌شناسی دانشگاه تهران داشتیم، به‌زودی شاهد دوره‌های بیشتر و متنوع‌تری در مورد مسائل مختلف در حوزه میراث‌فرهنگی خواهیم بود.

مهرنوش دباغ، مسئول امور پژوهشی پایگاه میراث جهانی چغازنبیل نیز در ادامه این خبر اظهار داشت: آموزش و توانمندسازی نیروهای متخصص، یکی از وظایف پایگاه به‌عنوان یک محوطه میراث جهانی است؛ از این رو تلاش کرده‌ایم نقاط ضعف و مباحثی که کمتر در حوزه میراث‌فرهنگی موردتوجه قرار گرفته و کارشناسان و متخصصان نیازمند آموزش بیشتری در آن زمینه‌ها هستند را شناسایی کنیم و کارگاه‌های آموزشی برای مرتفع ساختن این مباحث برگزار کنیم.

وی با اشاره به اهمیت و نقش مطالعات استخوان‌شناسی در باستان‌شناسی، عنوان کرد: با توجه به این‌که یافته‌های استخوانی، یکی از فراوان‌ترین یافته‌ها در محوطه‌های باستانی است و یا در موزه‌ها و ادارات میراث‌فرهنگی، انبوهی از یافته‌های استخوانی نگهداری می‌شود، ضروری است کارشناسان و متخصصان حوزه میراث‌فرهنگی، آشنایی مقدماتی در مورد نحوه برخورد با این یافته ارزشمند و اهمیت آن در انواع پژوهش‌ها داشته باشند که کارگاه استخوان‌شناسی انسانی با چنین هدفی برپا شد.

مسئول امور پژوهشی پایگاه میراث جهانی چغازنبیل همچنین با تأکید بر تنوع اطلاعاتی بر اساس یافته‌های استخوان انسانی و لزوم شناخت مباحث این تخصص، افزود: مدرس این کارگاه، پگاه گودرزی از دانش‌آموختگان باستان‌شناسی دانشگاه تهران بود که سال‌ها زیر نظر مجرب‌ترین اساتید دنیا، مطالعات تخصصی استخوان‌شناسی و زیست باستان‌شناسی را دنبال کرده است.

وی تصریح کرد: در این کارگاه، در مورد معرفی استخوان‌های انسانی، نحوه شناسایی و تشخیص، کاوش بقایای استخوانی انسانی در محوطه‌های باستانی، انواع گورها و بافت‌های باستان‌شناسی مرتبط، نحوه تعیین جنس و تخمین سن در هنگام مرگ، سطوح مختلف مطالعات انسان‌شناسی جسمانی و نحوه نگهداری و حفاظت از بقایای استخوانی به‌تفصیل صحبت شد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز