خبرگزاری کار ایران

سخنگوی فرماندهی کل انتظامی کشور خبر داد:

دستگیری هزار و ۲۸۴ متهم در زمینه قاچاق و احتکار/ انهدام ۲۲ باند قاچاق سلاح

asdasd
کد خبر : ۱۲۳۰۷۶۰

سخنگوی فرماندهی کل انتظامی کشور با اشاره اقدامات این فرماندهی در زمینه قاچاق کالا از دستگیری هزار و ۲۸۴ متهم در زمینه قاچاق و احتکار و معرفی آن‌ها به دستگاه قضا خبر داد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، سردار مهدی حاجیان، سخنگو و معاون اجتماعی و فرهنگی فرماندهی کل انتظامی کشور در نشست خبری خود که صبح امروز یکشنبه ۲۵ اردیبهشت برگزار شد با اشاره به قاچاق کالا گفت: زمانی که طرح بزرگ اقتصادی در هر کشوری بخواهد اجرا شود، قطعا با حواشی همراه خواهد بود و افراد سودجو به دنبال منافع خودشان هستند از این رو ضرورت دارد دستگاه‌هایی که وظیفه نظارت دارد بر اجرای طرح کمک کنند. 

وی ادامه داد: یکی از دستگاه‌هایی که می‌تواند در برنامه مقابله با قاچاق کالا و ارز ورود کند علاوه بر تعزیرات و سایر وزارتخانه‌ها فرماندهی انتظامی کشور است و این فرماندهی  وظیفه مبارزه با قاچاق را برعهده دارد و این وظیفه را به نحو احسن انجام می‌دهد. 

سخنگوی فرماندهی کل انتظامی کشور با بیان اینکه این طرح به نفع مردم است و منافع آن به اقشار پایین دست جامعه باز می‌گردد تصریح کرد: فرماندهی انتظامی کشور سال‌ها درگیر موضوع قاچاق کالا است و مراقبت از بیش از ۸ هزار و ۸۰۰ کیلومتر برعهده فراجا است. یکی از اقدامات ارزشمندی که از ابتدای فروردین انجام شد، ایجاد قرارگاه امنیت اقتصادی با عنوان امین است که در سطح کشور با موضوع قاچاق فعال است و همکاری خوبی با تعزیرات و دادستانی کل کشور دارد. 

وی ادامه داد: از ابتدای فروردین سه میلیون و ۳۰۰ هزار لیتر روغن خوارکی و بیش از ۵ هزار و ۳۰۰ تن گندم و آرد و ۲ هزار و ۷۰۰ تن نهاده دامی و سه هزار و ۳۰۰ تن برنج احتکار و قاچاق شده کشف شده است. همچنین هزار و ۲۸۴ متهم شناسایی و دستگیر شده و به دستگاه قضا تحویل داده شده‌اند.

سردار حاجیان گفت:‌ ارزش ریالی این کالاها ۹ هزار میلیارد ریال بوده است. همچنین ده هزار و ۸۷۲ تیم عملیاتی در این قرارگاه تشکیل شده است. 

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به اقدامات فرماندهی انتظامی کشور در زمینه مقابله با سرقت گفت: بحث آسیب شناسی در زمینه قاچاق کالا و ارز و احتکار بسیار اهمیت دارد و کشف سه میلیون و ۳۰۰ هزار لیتر روغن و مابقی کشفیات ما نیاز به بررسی دارد که کجا در چرخه مبارزه با مشکل مواجه هستیم که این چرخه ادامه دارد و لذا ضرورت دارد در این زمینه حتما قوانین را بازنگری و بررسی کنیم و همچنین از چه طریقی این اتفاق می افتد. قطعا این حجم از قاچاق نمی تواند از طریق مرزها به صورت انفرادی انجام شود و باید نظارت بر مبادی و ورودی کشور بیشتر باشد و قوانین سختگیرانه تری داشته باشیم پلیس باید دسترسی کامل به سامانه تجارت وزارت صمت داشته باشد. قانون گذار پلیس را مجری و ناظر قانون معرفی کرده و باید دسترسی کامل به سیستم ها داشته باشد تا بتواند نظارت کامل‌تری داشته باشد.

وی ادامه داد: در دو سال گذشته ۸ شهید در راه مبارزه با قاچاق تقدیم کرده ایم. در چند روز گذشته نیز اولین شهید مبارزه با قاچاق کالا در سال ۱۴۰۱ تقدیم شد. ما از همه دستگاههای مربوطه تفاضا داریم پلیس را کمک کنند تا با استفاده از ظرفیت های قانونی و اختیارات بیشتر نقش خود را ایفا کند.باید از تبصره ۴ ماده ۱۸ قانون مبارزه با قاچاق استفاده کنیم و اگر این اتفاق بیفتد مبارزه نیز هدفمند خواهد شد.

حاجیان تاکید کرد: نیازمند بازنگری قانون هستیم و باید قانون به روزرسانی شود و باید با خودروهای شوتی و ته لنجی ها برخورد شدیدتری شود. این خودروهای شوتی باعث تصادفات می شوند و در سال گذشته ۱۷۷ فقره تصادف داشته اند و ۵۴۹ نفر مصدوم و ۳۱۸ نفر نیز فوت شده‌اند. شهید بزرگوار ما درامیدیه نیز در مقابله با خودروهای شوتی به شهادت رسید و نیاز است قانون ته لنجی اصلاح شود و این قانون که برای راحتی مرزنشینان بود مورد سوءاستفاده قرارگرفته است‌. پلیس با خودروهای شوتی برخورد کرده و خودروهای شوتی توقیف می شوند.

وی درباره فضای مجازی گفت: ۳۱ درصد جرایم ما درخصوص جرایم سازمان یافته مانند قمار، فروش اسلحه، فروش مواد مخدر و ... بود و ۲۸۸ نفر در این رابطه دستگیر شدند و بسیاری از این صفحات مسدود شده است.

او درباره قاچاق سلاح گفت: ۶۵۱ مورد عملیات بر علیه فروش سلاح در فضای مجازی انجام شد و  ۲۲باند سازمان یافته در این زمینه شناسایی و دستگیر شدند که ۲ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان گردش مالی آنها بود. بعضا سرشاخه‌های آنها در خارج از کشور بود.

وی درباره پروژه پانچی آ گفت: در سال گذشته ۸ فقره در حوزه قاچاق دارو در زمینه بین المللی اقدامات انجام شد و همچنین داروهای قاچاق کشف شده و افراد به دستگاه قضایی معرفی شدند.

او درباره امنیت مرزها گفت: امنیت در مرزهای شمال، جنوب، غرب و شرق برقرار است و مشکل خاصی در این زمینه وجود ندارد. در حوزه مرز شرقی اختلافات جزیی به دلیل عدم اشراف مرزبانان افغانستان به پروتکل های مرزی بود که رفع شده است.

سردار حاجیان درباره مقابله با سرقت گفت: ۵۱ درصد سرقت های انجام شده سرقت خرد است که علت آن فقر، بیکاری و همچنین معتادان متجاهر است که چاره ای جز سرقت ندارند. همچنین برخی از سارقان مرتکب جرم در دفعات زیاد شده اند و این موضوع نیازمند آسیب شناسی است و نیازمند چرخه اصلاح و تربیت مجرمان هستیم همچنین  فرآیند اجتماعی شدن این افراد دارای مشکل است و باید دستگاههای مسئول این موضوع را آسیب‌شناسی کنند.

وی گفت: باتوجه به برگزاری جام جهانی در قطر این آمادگی وجود دارد که امنیت گردشگران را تامین کنیم کشور ما یکی از کشورهای امن منطقه و جهان است و در موضوع همکاری پلیسی بین المللی با توجه به اینکه کشور ما از موسسین اینترپل است همکاری بین المللی اتفاق می افتد و در این راستا تیم های پلیسی ما برای انتقال تجارب و اقدامات پلیسی به تعداد مورد نیاز به کشور قطر اعزام خواهد شد.

وی درباره اقدامات پلیس برای جرایم خشن گفت: خط قرمز پلیس موضوع امنیت مردم است و اگر کسی فضای جامعه را برای مردم ناامن کند پلیس ورود کرده و اگر از فرمان پلیس تمکین نکند با اقدامی متناسب با او برخورد می شود. لذا به اراذل و اوباش که فصد رعب و وحشت در جامعه دارند یا به زورگیران هشدار می دهیم در صورت عدم تبعیت از فرمان پلیس برخورد سختی با آنها خواهد شد.

وی ادامه داد: متاسفانه مجازات‌های در نظر گرفته در قانون بازدارنده نیست و قانون گذار باید در این زمینه ورود کرده و بازنگری در قوانین صورت گرفته و مجرمان از تخفیفات  برخوردار نشوند و باید تنبیهاتی برای آنها در نظر گرفته شود تا اصلاح شوند.

وی ادامه داد: پلیس در حوزه ردیابی و دستگیری این افراد عملکرد موفقی داشته است.

حاجیان درباره تغییر ساختار و تغییر نام اختصاری ناجا به فراجا نیز گفت: باتوجه به لطف و عنایت فرمانده معظم کل قوا، ساختار فرماندهی انتظامی کل کشور ارتقا پیدا کرده و از نیرو به فرماندهی کل تغییر کرد. مانند فرماندهی کل سپاه پاسداران، فرماندهی کل ارتش و ناجا هم با لطف و عنایت فرمانده معظم کل قوا به عنوان فرماندهی کل انتظامی جمهوری اسلامی ارتقا پیدا کرد.

وی ادامه داد: این ارتقا در پلیس‌های تخصصی نیز اتفاق افتاده است و سازمان اطلاعات فرماندهی انتظامی کل کشور تشکیل شد که وظیفه امنیت داخلی را بر عهده دارد همچنین تغییراتی در معاونت اجتماعی ایجاد شد و به معاونت فرهنگی اجتماعی تغییر پیدا کرد همچنین برخی از پلیس‌های تخصصی ارتقاء جایگاه پیدا کرده و  اثرات این تغییرات را در خدماتی که به مردم ارائه می شود خواهیم دید.

او افزود: نیروی انتظامی به فرماندهی انتظامی کشور تغییر پیدا کرد و نام مختصر آن فراجا شده است که در طول یکسال تابلوها تغییر خواهد کرد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز