خبرگزاری کار ایران

ایلنا از کهگیلویه و بویراحمد گزارش می‌دهد؛

طغیان دوباره پروانه برگ خوار در جنگل‌های زاگرس/ حال 23 هزار هکتار از جنگل‌های بلوط استان وخیم است/ پولی برای شکست آفت نداریم

asdasd
کد خبر : ۱۲۲۸۱۳۵

آتش سوزی‌ها در حالی دست از سر جنگل‌های زاگرس برنمی دارد که کم آبی و کاهش نزولات آسمانی، بسترساز خشکسالی گُسترده در صدها هکتار از این جنگل ها نیز شده است.

به گزارش ایلنا از یاسوج، جنگل‌های زاگرس در استان کهگیلویه و بویراحمد هر روز صدای تبرهای روستاییانی که برای گرم نگه داشتن خانه های خود مجبور به قطع هزاران درخت تنومند چندین ساله می شوند را می شنوند.

جاده سازی‌ها مُصیبتِ دیگرِ سال های نه چندان دور جنگل های زاگرس بوده که این مصیبت، عرصه را بر این جنگل ها تنگ و تنگ تر کرده و نفس کشیدن را برای درختان بلوط صدساله مشقت بار کرده است.

فصل بهار که می آید بیماری خطرناک دیگری دامن‌گیر جنگل‌های بی جان و نیمه سبز زاگرس می شود و این بیماری می‌تواند به پنج نسل درختان زاگرس خسارت وارد کند.

کارشناسان حوزه جنگل همه از شیوع گسترده این بیماری خطرناک در میان جنگل‌های زاگرس خبر می‌دهند اما انگار اراده مُحکمی برای نجات جان بلوط های بینوای زاگرس وجود ندارد.

پروانه برگ خوار، آفتی است که این روزها و در فصل بهار گونه‌های مختلفی از جنگل‌های زیبای زاگرس را در نوردیده و روزانه باید شاهد مرگ و نابودی این گونه ها در دامنه های زاگرس بود.

این آفت با شروع فصل بهار در سطح جنگل‌های بلوط در ناحیه رویشی زاگرس شروع به فعالیت کرده و خسارات زیادی را به عرصه‌های طبیعی وارد می‌کند.

این حشره با تغذیه بی‌رویه از جوانه‌ها و برگ‌های درختان، ظاهر و نمای بیرونی درخت را عاری از برگ کرده و هر رهگذری از کنار چنین درختانی بگذرد فکر می کند درخت خشک شده و نسبت به قطع آن اقدام می کند.

پروانه برگ خوار به درختان بلوط و گیاهان گوناگونی مانند مرکبات، پسته، بادام و بسیاری دیگر از گیاهان حمله می کند و اگر اقدامی برای شکست دادن آن صورت نگیرد این آفت به پنج نسل در طبیعت می تواند خسارت وارد کند.

پروانه جوانه خوار بلوط (Tortrix viridana L) که در چند دهه اخیر، گونه‌های مختلف بلوط را مورد حمله قرار داده آفتی بسیار مُخرب که باعث کاهش رویش چوب، زوال جنگل، تغییر در زادآوری و توالی شده و حتی باعث مرگ و میر درختان می‌شود.

کارشناس اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کهگیلویه و بویراحمد، شیوع آفت پروانه برگ خوار بلوط های زاگرس را بسیار خطرناک توصیف کرد و اظهارداشت: مبارزه با این آفت با استفاده از یک نوع باکتری و به روش میکروبیولوژیکی و محلول پاشی بر روی برگ درختان انجام می شود.

طغیان پروانه جوانه خوار در جنگل های باشت و نابودی گسترده درختان بلوط 

 جواد رحیمیان در گفت و گو با ایلنا از یاسوج گفت: کار مبارزه بیولوژیکی با این آفت از فروردین ماه امسال در جنگل های شهرستان باشت استان کهگیلویه و بویراحمد شروع و نقاط حساس شیوع این آفت نیز نقشه برداری شده است.

وی وسعت جنگل های این استان را 876 هزار هکتار عنوان و از شناسایی دو آفت پروانه برگ خوار و جوانه خوار که هرساله میهمان ناخوانده  این جنگل‌ها هستند ابراز نگرانی کرد و یادآورشد: سطح گسترش آفت شیوع پروانه جوانه خوار در جنگل های استان کهگیلویه و بویرحمد 55 هزار هکتار که در جنگل های شهرستان باشت، این بیماری وارد مرحله بحرانی و طغیان شده است.

رحیمیان گفت: مبارزه با این آفت ها متفاوت و برای این مبارزه باید از محلول بیولوژیک حاوی باکتری " باسیلوس ترانژِیِن یا اصطلاحا BT " استفاده کرد.

وی مبارزه با آفت های پروانه برگ خوار و جوانه خوار را بسیار حساس خواند و اظهارداشت: کار محلول پاشی برای نابودی این آفت باید با دقت و در موعدهای مقرر انجام گیرد تا بتوان از شیوع آن در سایر جنگل های استان جلوگیری کرد.

کارشناس اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه این آفت پنج نسل دارد و ممکن است مجددا نیاز به مبارزه و محلول پاشی باشد، خاطرنشان کرد: این آفت مانع فتوسنتز درخت می شود و اگر چند سال پشت سر هم این آفت طغیانی باشد درخت رو به زوال می‌رود.

رحیمیان گفت:  کنترل این آفت در نسل های بعدی نیازمند حمایت مدیریت بحران استانداری کهگیلویه و بویراحمد بوده و در استان های همجواری چون فارس و خوزستان هم برای مبارزه با این آفت همه دستگاه ها ازجمله مدیریت بحران این استان‌ها وارد عمل شده اند.

23 هزار هکتار از جنگل‌های بلوط کهگیلویه و بویراحمد در شرایط وخیم است

دیگر کارشناس اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کهگیلویه و بویراحمد هم گفت: برای مبارزه میکروبیولوژیکی مرحله دوم و مبارزه با آفت پروانه برگ خوار سفید بلوط نیازمند تخصیص اعتبارات مستمر در سطح استان برای حفظ جنگل های بلوط زاگرس که میراث ملی‌ هستند، هستیم.

" سعید نظری " با بیان اینکه آفت کرم جوانه خوار بلوط تاکنون به 55 هزار هکتار از جنگل‌های کهگیلویه و بویراحمد خسارت وارد کرده است، اظهار داشت: شرایط 23 هزار هکتار از جنگل‌های بلوط این استان وخیم است که اگر چاره‌ای اندیشیده نشود، این حجم از جنگل‌های استان نابود می شود.

وی به ایلنا از یاسوج گفت: سرعت شیوع این آفت سریع است به گونه ای که در کمتر از 12 روز بخش وسیعی از جنگل‌های شهرستان‌های باشت و چرام را آلوده کرد و در حال پیشروی به سمت دیگر مناطق استان است.

این کارشناس اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کهگیلویه و بویراحمد، سمپاشی را بهترین روش مقابله با آفت پروانه جوانه خوار بلوط های زاگرس دانست و یادآورشد: با توجه به بافت جغرافیایی جنگلهای استان و کوهستانی بودن، برای اجرای این مهم نیازمند پهپاد سمپاش هستیم.

پول مبارزه با پروانه جوانه خوار بلوط‌های کهگیلویه و بویراحمد نداریم

سرپرست اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه و بویراحمد هم تاکید کرد که پروانه جوانه‌خوار، جنگل‌های بلوط استان را تهدید می‌کند و البته تاکنون اعتبار لازم برای مبارزه با این آفت تخصیص داده نشده است.

"سعید جاوید بخت " گفت: امسال درختان بلوط منطقه چهار راه گشین، تلخاب بیدک، تلخاب میرعلی بخش، پنبه‌ زار، نارگ موسی، تلچگاه، آبدگاه، ملیتم و کوه دِهک دچار آفت پروانه برگ خوار سفید شده‌اند.

سرپرست اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه و بویراحمد افزود: در جنگل‌‌های این مناطق از روش محلول‌ پاشی استفاده می‌شود که سازگار با محیط زیست بوده و ضرر و زیان برای موجودات و محیط زیست ندارد.

 جاویدبخت با اشاره به اینکه جنگل‌های حوزه زاگرس دچار آفت برگ‌خوار بلوط شده و خطر نابودی جدی است، یادآور شد: با پیگیری استاندار و نگاه ویژه معاون رئیس جمهور، 20 میلیارد تومان برای مبارزه با آفت پروانه برگ‌خوار بلوط استان پیش بینی شده یافته که امیدوارم تخصیص یابد اگرچه تاکنون تخصیص داده نشده است.

وی از فعالیت 12 دستگاه تراکتور تانکردار عملیات زمینی مبارزه با آفت پروانه برگ خوار سفید در شهرستان باشت خبرداد و تصریح کرد: این مبارزه تا مرداد ماه امسال ادامه دارد و هم اکنون با محلول پاشی تا حدودی از پیشروی این بیماری به خوبی جلوگیری شده است.

گزارش: ضرغام علی بازی

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز