خبرگزاری کار ایران

در گفت‌و‌گو با ایلنا مطرح شد؛

مطالبات اصلی کارگران؛ از معیشت شایسته تا درمان رایگان

asdasd
کد خبر : ۱۲۲۲۶۰۸

عبدالله بلواسی می‌گوید: در دهه‌های گذشته سیاست‌گذاری‌های غلط کارگران را از حقوق اولیه و قانونی خود محروم ساخته است.

عبدالله بلواسی (فعال صنفی کارگران خباز مریوان) به مناسبت  روز جهانی کارگر به خبرنگار ایلنا گفت: کارگران خالق تمامی ثروت‌های روی زمین هستند اما متاسفانه از آن بهره‌ای نمی‌برند. در ایران نه یک روز بلکه یک هفته به نام کارگر نامگذاری شده است اما واقعیت امر این است که  جایگاه کارگر ایرانی که پیامبر(ص) بر دست پینه بسته او بوسه زده کجاست؛ و در کجای قوانین و اجرا قرار دارد؟

او ادامه می‌دهد: نگاهی به زندگی و معیشت کارگران در دهه‌های گذشته نشان می‌دهد که بهبودی چندانی حاصل نشده است؛ با سرکوب مزدی و فقیرنگه داشتن کارگران، آن‌ها را به زیر خط فقر سوق داده‌اند و یک به یک امتیازات آن‌ها را سلب کرده‌اند؛ برای نمونه امنیت شغلی و حق تشکل کارگران علاوه بر «حق بر معیشت شایسته» از دست رفته است.

به گفته‌ی بلواسی، دولت و کارفرمایان، برای پایین نگه داشتن هزینه‌های خود، همیشه دستمزدها را به پایین‌ترین سطح ممکن رسانده و متاسفانه نمایندگان مجلس نیز هیچ نظارتی بر اجرای قانون به خصوص قانون کار نداشته‌اند.

این فعال صنفی ادامه می‌دهد: سیاست‌های غلط عرصه را بر اشتغال و تولید تنگ کرده است و واردات بی‌رویه و بدون برنامه، ایران را از یک کشور تولیدکننده و صادرکننده به یک کشور مصرف کننده و بیکار تبدیل کرده است. مافیاهای رانت‌خوار با در اختیار داشتن سرمایه عظیم ایران و ارز دولتی، تمامی اجناس مورد نیاز کشور از کیف و کفش و لباس و برنج و روغن و چای و حتی خلال دندان و سنگ پا را با ارز دولتی وارد می‌کنند. این امر باعث ورشکستگی کارخانه‌ها و کارگاه‌های کوچک شده و هر روز به سیل عظیم بیکاران افزوده می‌شود.

بلواسی به مناسبت روز جهانی کارگر، چند خواسته کلیدی خطاب به فرادستان و تصمیم‌سازان مطرح می‌کند: «ایجاد تشکل‌های مستقل و بدون دخالت دولت؛ داشتن حق تحصیل و درمان رایگان برای همه؛ لغو تمام اشکال قراردادهای موقت و احیای امنیت شغلی برای تمام کارگران کشور؛ پرداخت بدهی هزاران میلیاردی دولت به تامین اجتماعی؛ به رسمیت شناخته شدن حق اعتراض صنفی؛ حذف پدیده‌ی نادرست کودکان کار و بازگشت همه‌ی این کودکان به مدارس.»

او در پایان می‌گوید: روز کارگر باید در تقویم رسمی کشور، روز تعطیل باشد تا کارگران بتوانند با فراغ بال، پیگیر مطالبات قانونی و صنفی خود باشند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز