خبرگزاری کار ایران

در گفت و گو با ایلنا مطرح شد؛

شکارچیان سودجو عامل مهاجرت بی بازگشت قوها

asdasd
کد خبر : ۱۱۷۶۷۵۴

رئیس اداره حیات وحش محیط زیست مازندران گفت: از ۱۵ شهریور تاکنون حدود ۲ هزار قطعه قو به تالاب سرخرود مهاجرت کردند اما برخی افراد سودجو با زنده گیری اقدام به فروش قوها می کنند.

به گزارش ایلنا،تالاب «سرخ‌رود» مازندران در منطقه وزرامحله هر ساله در فصول سرد سال میزبان تعداد زیادی از قوهای مهاجر است.

تعداد این قوهای مهاجر هر سال متفاوت بوده و همین فرصتی استثنایی برای پررنگ شدن گردشگری مازندران است که نه تنها سازمان محیط زیست بلکه باید وزارتخانه گردشگری به این حوزه ورود پیدا کرده و از این ظرفیت در شش ماه پایانی سال استفاده کند.

تعداد قوهای مهاجر متناسب با دو عامل سرمای هوا و زیستگاه آنها  تغییر می‌کند، البته مقدار و نوع پذیرایی هم در تعداد پرندگان مهاجر بی تاثیر نیست.

طبق آخرین اطلاعات حدود ۵۵۰ الی ۶۰۰ فرد تالاب قوهای مهاجر در وزرا محله حدفاصل سه دامگاه سرخرود شرقی، سرخرود مرکزی و دامگاه ازباران واقع شده و این قوها در اوایل ورود معمولا در بین این دامگاه ها جابجا می شدند، اما فعلا بیشتر اوقات در تالاب قوهای سرخرود در وزرا محله هستند و محلی برای پرنده نگری و بازدید علاقمندان هستند. مهاجرت در نیمه پایانی آذر ماه وارد مازندران شده‌اند؛ طی چند روز گذشته تصاویری از کشتار دسته جمعی این قوها و یا حتی فروش آنها با مبلغ‌های کلان در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده که صحت و سقم آن را سازمان محیط زیست باید اعلام کند، به همین منظور خبرنگار ایلنا در گفت و گو با رئیس اداره حیات وحش محیط زیست مازندران‌  در خصوص مهاجرت قوها به تالاب سرخ رود، اظهارداشت:  قوها ابتدا از نیمه آبان وارد تالاب سرخرود شده و به تدریج تعدادشان اضافه و هم اکنون به حدود دوهزار قطعه رسیده است.

وی تصریح کرد: قوها را برای پروتئین گوشتی استفاده نمی کنند اما یک عده خرید و فروش برای آنهایی که استخر دارند، انجام می دهند.

ربیعی با بیان اینکه برخی تصور داشتند که هوا گرم و قوها کم شدند همه قوها را گردن زدند، گفت: میزان مهاجرت قوها بسته به شرایط آب و هوایی، در سال های مختلف متفاوت هست اما در عین حال بزرگترین جمعیت قوهای فریادکش حوزه خزر و آسیای مرکزی برای زمستان گذرانی وارد تالاب قوهای سرخرود می شوند.

او بیان کرد: برخی افراد ناآگاه صرفا به قصد تفریح و تفنن مبادرت به خرید و زنده نگهداری قوها می کنند که این یک آسیب به قوها و اقدامی غیر قانونی و ناپسند می باشد.

وی با اظهار اینکه پرندگان مهاجر در دام گاه ها جابجا می شوند، خاطرنشان کرد: تالاب قوهای مهاجر در وزرا محله حد فاصل سه دامگاه سرخرود شرقی، سرخرود مرکزی و دامگاه ازباران واقع شده و این قوها در اوایل ورود معمولا در بین این دامگاه ها جابجا می شدند، اما فعلا بیشتر اوقات در تالاب قوهای سرخرود در وزرا محله هستند و محلی برای پرنده نگری و بازدید علاقمندان هستند.

ربیعی عنوان کرد: با رصد کارشناسان، فرد شناسایی و قبل از فروش و جابجایی قوها، کشف و ضبط شدند.

رئیس اداره حیات وحش محیط زیست مازندران‌ با بیان اینکه چون قوها از پرندگان مهاجر منظم نیستند و با توجه به شرایط جغرافیایی مهاجرت می کنند، گفت: سال گذشته ۴ هزار و ۵۰۰ و امسال حدود هزار و ۵۰۰ قطعه قو به تالاب ها مهاجرت کردند.

وی با اعلام اینکه سازمان محیط زیست مازندران تعدادی قو کشف و ضبط کرده است، خاطرنشان کرد: تعداد معدودی از فرصت طلبان در آذر ماه مبادرت به زنده گیری قوها کردند که خوشبختانه دستگیر و قوها کشف و ضبط و رها سازی شدند.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز