خبرگزاری کار ایران

ابوترابی‌فرد در خطبه‌های نماز جمعه:

به دلیل بی‌توجهی به رهنمودهای رهبری، موهبت نفت به مصیبت نفت تبدیل شده است

asdasd
کد خبر : ۱۱۷۳۶۰۷

خطیب موقت نماز جمعه تهران گفت: در حوزه اصلاح نظام تامین مالی و بودجه‌ای باید گفت که در طول سه دهه گذشته قدم معنادار و قابل قبولی برداشته نشد.

به گزارش خبرنگار ایلنا،  حجت الاسلام ابوترابی فرد خطیب این هفته نماز جمعه در ابتدای خطبه خود با اشاره به نهج البلاغه و پیام حضرت علی (ع) گفت: این سند تنطیم کننده مبانی نظری و عملی نظام سیاسی و عقلانیت سیاسی است. 

وی ادامه داد: در ایامی که آمریکا و اسرائیل عامل بی ثباتی در منطقه هستند، در گفتار و ظرفیت اسلامی، سرمایه‌های نوین نظامی، اقتدار دفاعی و خلق نیروهای نظامی افزایش یافت و سطح ایران در اقتدار نظامی بالا رفت. 

امام جمعه موقت تهران تصریح کرد: در کنار اهمیت دادن به اقتدار نظامی باید به تامین منابع مالی همراه با اقتدار برای ادامه حکمرانی توجه ویژه شود. بدون منابع مال پایدار نمی‌توان راه  را برای حرکت جامعه به  سمت سعادت هموار کرد.

 وی افزود: در آستانه سالگرد شهادت سردار سپاه اسلام شهید سلیمانی، وی برای ملت‌های منطقه و حتی برای ملت‌های اروپا، از طریق مبارزه با داعش و تروریسم تکفیری خلق امنیت کرد.

خطیب نماز جمعه تهران تصریح کرد: در حوزه اصلاح نظام تامین مالی و بودجه‌ای باید گفت که در طول سه دهه گذشته قدم معنادار و قابل قبولی برداشته نشد. با اینکه طی چهار دهه، نظام اسلامی در حوزه توسعه منابع انسانی، رشد علمی، دستیابی به فناوری‌های نوین و کاهش معنادار فاصله علم با تبدیل دانش به فناوری، خلق امنیت و قدرت دفاعی و ارتقا وحدت ملی و زیرساخت‌های اقتصادی برای توسعه قدم‌های بلندی برداشته،‌ اما شاخص‌های کلان اقتصادی مانند تورم، درآمد سرانه، ضریب جینی و بیکاری هرگز در شرایط مناسبی که شایسته ملت ایران است، قرار ندارد.

ابوترابی فرد گفت: این ناکارامدی به دو اصل مهم فقدان نظام مالی و بودجه‌ای صحیح و نظام بانکی ناکارآمد برمی‌گردد. برنامه‌ریزی نادرست و پیوند زدن تراز تجاری به درآمدهای نفتی در طول یک قرن گذشته، شاخص‌های کلان اقتصادی ما را در این شرایط نامناسب قرار داده است.

 وی افزود: به دلیل فقدان برنامه درست و عدم توجه به رهنمودهای رهبری که سه دهه قبل گفتند رابطه نفت با هزینه‌های کشور را قطع کنید، موهبت نفت به مصیبت نفت تبدیل شده است.

امام جمعه موقت تهران گفت: امروز بودجه، مهمترین سند و کلیدی‌ترین ابزار حکمرانی در جهان است که علی (ع) در ۱۴۰۰ سال قبل نخستین توصیه‌اش به مالک اشتر این بوده که نظام تامین مالی مصر را بر اساس دریافت مالیات و نه بر اساس فروش سرمایه قرار بده.

ابوترابی فرد عنوان کرد: اگر منابع حاصل از فروش نفت به صندوق توسعه ملی واریز می‌شد و در چارچوب قانون در مسیر تعریف شده هدایت می‌شد، امروز نرخ تورم منفی، درآمد سرانه بالا و موقعیت بسیار مناسبی در قاره آسیا داشتیم. متاسفانه این امر مهم مورد توجه قرار نگرفته است.

 ابوترابی فرد گفت: سیاست‌های مالی در نظام بانکی کشور سلطه یافته و سیاست‌های بانک مرکزی در راستای سیاست‌های مالی تعریف می‌شود، بنابراین هر روز شاهد کاهش ارزش پول ملی هستیم. این امر منجر به رشد تورمی شده است که شاهد آن هستیم.

وی افزود: تورم یعنی کاهش ارزش  پول ملی، انتقال ثروت از جیب طبقات متوسط و ضعیف به جیب صاحبان ثروت و رکود اقتصاد ملی در واقع رابطه بین تورم و رشد اقتصادی معکوس است.

 امام جمعه موقت تهران با اشاره به ارسال لایحه بودجه ۱۴۰۱ به مجلس گفت: رئیس‌جمهور در بخشنامه‌ای که در آستانه تدوین بودجه ۱۴۰۱ بود بر دو دستور مهم تاکید کردند یک  شامل به صفر رساندن کسری بودجه و دومی فراهم شدن زمینه رشد اقتصادی در سال آینده است.

وی افزود: قدم‌های مثبتی در لایحه بودجه ۱۴۰۱ برای اصلاح ساختار بودجه برداشته شده است که یکی از آن‌ها اقدام تشکیل صندوق پیشرفت و توسعه در تمام استان‌ها است که با اختصاص ۱۵۰ هزار میلیارد تومان از منابع تبصره ۱۴ و برخی ردیف‌های متفرقه انجام شده است و اختصاص ۲۰ درصد از منابع حوزه توازن و هدایت درآمدهای مالیاتی مازاد در استان‌ها به این صندوق حرکت مثبت دیگر در بودجه ۱۴۰۱ است.

در ادامه گفت: صندوق پیشرفت و توسعه می‌تواند گامی در مسیر رشد اقتصادی کشور و تبدیل استاندار به یک مدیر فعال اقتصادی باشد هر چند ممکن است در صورت رعایت نکردن انضباط و هدایت منابع خودی، نقش مخربی در اقتصاد داشته باشد.

ابوترابی‌فرد گفت: ‌اقدام مناسب دیگر در لایحه بودجه ۱۴۰۱، دادن اختیار برای جابه‌جایی حدود ۳۰ درصد از منابع بودجه برای طرح‌های عمرانی و تملک دارایی‌های سرمایه‌ای است که یا اولویت دارند و یا در آستانه تمام شدن هستند و اگر با هدایت و نظارت رئیس‌جمهور، معاون اول و رئیس سازمان برنامه و بودجه همراه باشد، راه را برای کاهش هزینه‌های اداره کشور هموار می‌شود.

امام جمعه موقت تهران گفت: نمایندگان مجلس در جهت اصلاح ساختار بودجه کمک کنند. اما در نهاد قانون‌گذاری رأی اکثریت تعیین‌کننده است. نمایندگان مراقب باشند هر قدمی که برای افزایش هزینه‌های جاری برداشته شود به ضرر  کسانی است که زندگی آنها با حقوق و دستمزد پیوند می‌خورد چرا که اگر منابع کافی برای این هزینه‌ها تعریف نشود منجر به افزایش بدهی دولت و رشد نقدینگی و تورم خواهد شد.

ابوترابی فرد همچنین اعلام کرد در تصویب بودجه ۱۴۰۱ باید به عملکرد بودجه ۱۴۰۰ توجه کرد. آنچه تورم‌زا خواهد بود، رشد هزینه‌های جاری کشور است که باید دقیق مدیریت شود.

وی با اشاره به فرا رسیدن سالگرد ۹ دی گفت:‌ ۹ دی روزی است که ایران اسلامی در موقعیت دیگری از قدرت قرار گرفت و در شرایطی که دشمن امیدوار شده بود، موقعیت‌شناسی ملت ایران تمام توطئه‌ها و دسیسه‌ها را فرو ریخت.

امام جمعه موقت تهران در پایان نیز شهادت حسن ایرلو سفیر جمهوری اسلامی ایران در یمن را به ملت ایران و دستگاه دیپلماسی و محور مقاومت تبریک و تسلیت گفت.

خبر در حال تکمیل می باشد...
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز