خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد؛

به دنبال بازنگری در طرح طبقه‌بندی مشاغل هستیم/ خواسته‌ی کارگران کاملا صنفی است

asdasd
کد خبر : ۱۱۷۲۳۱۷

وقتی رانندگان در این شرایطِ پُرفشار کار می‌کنند، انتظارشان این است شهردار و شورای شهر زحمات آن‌ها را ببینند و حداقل خواسته‌ی آن‌ها را که اجرای طرح طبقه‌بندی مشاغل است، به اجرا درآورند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، روز یکشنبه (۲۸ آذرماه) تعدادی از کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران مقابل شورای شهر تهران تجمع کردند. آن‌ها پیشتر نیز در اردیبهشت ماه امسال مقابل شورای شهر رفتند و خواستار رسیدگی به مطالبات خود شدند. مطالباتی که به گفته آنها تاکنون عملی نشده و آن‌ها را مجددا به خیابان بهشت کشانده است. 

بازنگری طرح طبقه‌بندی مشاغل

سیدرحیم میرعبدالله (رئیس شورای اسلامی کار اداره مرکزی اتوبوسرانی) در خصوص تجمع رانندگان شرکت واحد و خواسته‌ی آن‌ها گفت: با توجه به اینکه یکسری از شغل‌ها در شرکت واحد منسوخ شده، طرح طبقه‌بندی مشاغلِ سال ۸۴ دیگر کارایی ندارد. بنابراین تقاضای بازنگری طرح طبقه‌بندی مشاغل مهم‌ترین خواسته‌ی کارگران طی سالهای گذشته بوده است. 

وی ادامه داد: بعد از سال‌ها پیگیری، دو سال پیش با مدیرعامل شرکت واحد به تفاهم رسیدیم که نسبت به بازنگری طرح طبقه‌بندی مشاغل سال ۸۴ اقدام نماید. بر این اساس تفاهم‌نامه‌ای امضا کردیم و مشاوری تعیین شد تا شش ماهه طرح طبقه‌بندی جدید را تحویل دهد. قرار بود بعد از تعیین اعتبار طرح جدید و موافقت شورای شهر با در اختیار قرار دادنِ بودجه، این طرح از فرودین ماه امسال اجرایی شود. 

میرعبدالله گفت: متاسفانه این طرح در فرودین ماه اجرایی نشد و در اردیبهشت ماه کارگران مقابل شورای شهر تجمع کردند. 

رئیس شورای اسلامی کار اداره مرکزی اتوبوسرانی گفت: پیشنهاد ما به عنوان شورای اسلامی کار به کارفرما این بود که تا اجرای کامل طرح، ۲۰درصد به صورت علی‌الحساب به کارگران پرداخت شود اما کارفرما با این پیشنهاد موافقت نکرد. 

وی ادامه داد: همان زمان با رئیس فراکسیون کارگری شورای شهر، رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل، رئیس شورای شهر وقت و معاون بودجه‌ای شورای شهر دیدار کردیم و آن‌ها حق را به کارگران دادند و قرار شد تامین اعتبار شود و تا تعیین ضریب اصلی در تیرماه، ۲۰درصد به صورت علی‌الحساب به کارگران پرداخت شود اما کارفرما بازهم به دلایل مشکلات مالی خود با این موضوع مخالفت کرد. 

میرعبدالله بیان کرد: اعتراض کارگران به عدم بازنگری در طرح طبقه‌بندی مشاغل است که قرار بود اوایل امسال انجام شود تاکنون اجرایی نشده است. 

رئیس شورای اسلامی کار اداره مرکزی اتوبوسرانی تاکید کرد: این اعتراضات به هیچ عنوان سیاسی نبوده و خواسته‌ی کارگران کاملا صنفی است. متاسفانه تاکنون مذاکرات ما با شورای شهر و کارفرما به جایی نرسیده و همین امر موجب ناامیدی کارگران شده است.

 فشار روی کارگران شرکت واحد زیاد است

محسن باقری (رئیس شورای اسلامی کار رانندگان شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه) نیز در خصوص مشکلات کارگران شرکت واحد گفت: عدم اجرای طرح طبقه‌بندی مشاغل از سال ۹۵ تاکنون مهم‌ترین خواسته‌ی کارگران شرکت واحد است. 

وی بیان کرد: در خرداد سال ۹۸ مدیران مجموعه موافقت خود را با بازنگری در طرح طبقه‌بندی مشاغل اعلام کردند و بعد از آن چندین بار موضوع در شورای شهر مطرح شد و در کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر اجرای آن به تصویب رسید. 

باقری با اشاره به اینکه بازنگری طرح طبقه‌بندی مشاغل تاکنون انجام نشده، گفت: شرکت مشاوری که قرار بود طرح طبقه‌بندی را ارائه دهد، در موعد مقرر طرح را ارائه نداده و شرکت نیز پاسخگوی خواسته‌ی کارگران نیست. این موارد باعث شده کارگران از وضعیت کاری خود ناراضی باشند. 

رئیس شورای اسلامی کار شرکت واحد با تاکید بر اینکه اعتراض کارگران کاملا صنفی است، گفت: در حال حاضر سازمان اتوبوسرانی تهران با یک سوم ظرفیت ناوگان کار می‌کند و بیش از ۱۲ سال است که این سازمان استخدام راننده نداشته و با کمبود راننده مواجه است، در نتیجه فشار کاری رانندگان زیاد شده است. زمانی یکی از خطوط سازمان ۱۴۵ اتوبوس داشت اما الان با ۵۰ اتوبوس کار می‌کند؛ این یعنی فشار کار رانندگان چند برابر شده است. 

باقری ادامه داد: در ایام کرونا همه‌ی کارکنان دولتی و حتی بخش ستادی شرکت واحد از ظرفیت یک سوم و دو سومی که دولت تعیین کرده بود، استفاده کردند اما راننده‌ها نه تنها در این ایام کارشان کم نشد بلکه بیشتر از روال معمول کار کردند. 

رئیس شورای اسلامی کار شرکت واحد افزود: وقتی رانندگان در این شرایطِ پُرفشار کار می‌کنند، انتظارشان این است شهردار و شورای شهر زحمات آن‌ها را ببینند و حداقل خواسته‌ی آن‌ها را که اجرای طرح طبقه‌بندی مشاغل است، به اجرا درآورند. 

وی بیان کرد: سالیانه حدود ۸۰۰ نفر به دلیل بازنشستگی از شرکت واحد خارج می‌شوند درصورتی‌که طرح طبقه‌بندی همچنان به تعویق بیفتد، حق تعداد بسیاری از کارگران ضایع می‌شود. 

باقری همچنین به تفاوت بین گروه‌های کارمندی و کارگری اشاره کرد و گفت: نه تنها در شرکت واحد بلکه در بدنه‌ی شهرداری تفاوت بین کارگران و کارمندان بسیار است. آیتم‌هایی در فیش کارمندان وجود دارد که مشمول حال کارگران نمی‌شود. حتی حق مسکن کارگری و کارمندی فرق دارد.

رئیس شورای اسلامی کار شرکت واحد همچنین گفت: از سال ۸۹ تفاهم نامه‌ای ذیل اتحادیه کارگران شهرداری تهران و شورای اسلامی کار آن زمان با رفاه شهرداری امضا شد مبنی بر اینکه تمام رفاهیات و بن‌هایی که برای کارکنان شهرداری شارژ می‌شود، برای کارگران شرکت واحد نیز شارژ شود. در این مدت برای کارکنان شهرداری این بن‌ها شارژ شده اما برای اتوبوسرانی شارژ نشده است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز