خبرگزاری کار ایران

نایب رئیس کمیسیون سلامت شورای شهر تهران:

جای شنیدن تعطیلی به خاطر آلودگی هوا اقدامات مسئولین اطلاع‌رسانی شود

asdasd
کد خبر : ۱۱۴۷۳۱

متأسفانه بعد از مطالعات صورت گرفته در دهه ۷۰ نه دولت و نه شهرداری قدم جدی برنداشت به طوری که از سال ۸۴ تاکنون استاندارد تولید خودرو ارتقا نیافته است و حتی مصوبه سال ۹۰ هیئت دولت برای تولید سوخت استاندارد یورو ۴ نیز و به تبع آن تولید سوخت یورو ۵ و توزیع آن از سال ۹۲ نیز به طور کامل محقق نشده است.

ایلنا: نایب رئیس کمیسیون سلامت شورای تهران با اشاره به مشکلات آلودگی هوا در شهر تهران گفت: بهتر است به جای منتظر ماندن برای شنیدن تعطیلی به خاطر آلودگی هوا خبرهایی از اقدامات مؤثر مسئولین برای رفع آلاینده‌های زیست محیطی باشیم.

به گزارش خبرنگار ایلنا، محمد حقانی در نطق پیش از دستور جلسه علنی امروز با بیان اینکه شهر تهران در زمستان تنها به مخازن شن و توزیع نمک نیاز ندارد اظهار کرد: متأسفانه هر سال تهران و سایر کلان‌شهر‌ها با پدیده اینورژن مواجه می‌شوند که در کنار آلاینده‌های شیمیایی ناشی از تردد انواع خودرو‌ها و فعالیت صنایع گرد و غبارهایی که منشأ آن از اراضی بیابانی سوریه و عراق است گریبان‌گیر مردم شهر تهران می‌شود.

وی با بیان اینکه این گرد و غبار، ۲۱ استان کشورمان را با مشکل و بیماری همراه می‌سازد تصریح کرد: منشأ این گرد و غبار خارجی است که از کشورهای همسایه در راستای احداثسدهای بدون مطالعه که موجب برهم زدن اکوسیستم طبیعت می‌شود، ایجاد شده و سلامتی انسان‌ها را تهدید کند.

عضو کمیسیون سلامت شورا شهر تهران با تأکید بر اینکه مردم باید همانند آب سالم به هوای سالم نیز دسترسی داشته باشند گفت: متأسفانه امروز به دلیل ورود ناهنجاری‌های زیست محیطی مردم از هوای پاک و سالم به عنوان ابتدایی‌ترین مطالبه حقوق شهروندی آن‌ها است محروم شده‌اند و با عدم پیگیری جدی دستگاه‌های اجرایی و عدم وجود مدیریت واحد شهری و تصمیم‌گیری برای شهر تهران بویژه در مورد کارخانجات تولید خودرو با مشکلات آلودگی هوا مواجه شده‌ایم.

حقانی با بیان اینکه به جای شنیدن خبرهایی از اقدام مؤثر مسئولین در راستای رفع آلاینده‌های زیست محیطی منتظر شنیدن تعطیلی به خاطر آلودگی هوا شده‌ایم تأکید کرد: تعطیلی پایتخت ضرر و زیان اقتصادی و اجتماعی زیادی را به همراه دارد. این در حالی است که ما می‌توانیم براساس برنامه جامع کاهش آلودگی هوا در ۷ محور این مسئله را کنترل کنیم.

وی به تولید خودروهای استاندارد، خروج خودروهای فرسوده، بهبود سیستم حمل و نقل عمومی به ویژه ریلی، ارتقای کیفیت سوخت، معاینه فنی سالانه و مستمر خودرو‌ها، مدیریت ترافیک و آگاه‌سازی عمومی و آموزش‌های لازم به عنوان محورهای برنامه جامع کاهش آلودگی هوا یاد کرد و گفت: در سال ۷۹ در راستای برنامه ۵ ساله راهبردهای کاهش آلودگی هوای کلان‌شهر‌ها تهیه شد.

وی ادامه داد: با وجود داشتن برنامه کاهش آلودگی هوا اقدامات ارزنده‌ای صورت نگرفت چراکه مسئله آلودگی هوا با تبصره و ماده قانونی حل نمی‌شود و نیازمند همکاری مسئولین و دست‌اندرکاران است.

عضو کمیسیون سلامت شورای شهر تهران با اشاره به اینکه راهکارهایی نظیر آب‌پاشی، ایجاد باران مصنوعی و پاشیدن مواد روی زمین که هیچ ریشه علمی ندارد دردی را از آلودگی هوا کم نمی‌کند افزود: متأسفانه بعد از مطالعات صورت گرفته در دهه ۷۰ نه دولت و نه شهرداری قدم جدی برنداشت به طوری که از سال ۸۴ تاکنون استاندارد تولید خودرو ارتقا نیافته است و حتی مصوبه سال ۹۰ هیئت دولت برای تولید سوخت استاندارد یورو ۴ نیز و به تبع آن تولید سوخت یورو ۵ و توزیع آن از سال ۹۲ نیز به طور کامل محقق نشده است.

وی در ادامه با بیان اینکه معضل آلودگی هوای تهران یک شبه قابل حل نیست مواردی را به صورت راه‌کار مقابله با این معضل اشاره کرد و گفت: جلوگیری مؤثر از تردد خودرو‌ها و موتورسیکلت‌های دودزا، تعویض کاتالیزهای خودرو، نظارت و مدیریت بر تولید آلودگی خودروهای سنگین، اتوبوس‌های شرکت واحد و مهم‌تر از همه نصب فیلتر دوده بر روی این خودرو‌ها، از رده خارج کردن مینی‌بوس‌های فرسوده از جمله این موارد است که می‌توان به آن پرداخت.

حقانی در پایان گفت: از نیروی انتظامی و پلیس نیز انتظار داریم با عزم جدی در طرح‌های ضربتی برای همیشه از تردد خودروهای دودزا جلوگیری کنند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز