خبرگزاری کار ایران

واهمه «اپل» از شفاف‌سازی کارکنان/ طرح شکایت جدید علیه غول دنیای الکترونیک

asdasd
کد خبر : ۱۱۲۵۹۹۵

اگرچه کمپانی اپل و محصولات آن از محبوبیت بی‌اندازه‌ای میان کاربران برخوردارند اما برخی از سیاست‌های این کمپانی نیز به شدت مورد انتقاد کارشناسان و فعالان حقوق مدنی در دنیا هستند.

به گزارش خبرنگار ایلنا به نقل از لییراستارت، آژانس ملی کار ایالت متحده در حال بررسی دو پرونده مطرح شده علیه «اپل» از غول‌های فناوری جهان است. براساس اطلاعات منتشر شده، دو نفر از کارکنان این شرکت، مدیران این کمپانی را به مخفی‌کار متهم کرده‌اند. آنها معتقدند، حقوق پرسنل شرکت از سوی مدیران رده‌ بالا نادیده گرفته می‌شود. 

بر مبنای اطلاعات منتشر شده، شکایت‌ها در روزهای ۱ سپتامبر و ۲۶ اوت سال ۲۰۲۰ تنظیم شده و در «اوکلند» به ثبت رسیده است. شاکیان پرونده اعلام کرده‌اند: ما نسبت به پنهان کاری حقوق خود از سوی مدیران احساس نگرانی می‌کنیم. این پرونده باید به طور کامل مورد بررسی قرار گیرد تا تمامی مسائل برای کارگران و کارکنان این شرکت مشخص شود. 

«اشلی جوویک» از مدیران ارشد اپل در ارتباط با اتهامات مطرح شده علیه این غول بزرگ دنیای دیجیتال گفت: موارد مطرح شده در این شکایت را می‌توان در چند دسته طبقه‌بندی کرد. موضوعات مندرج در این پرونده شامل آزار و اذیت نیروی انسانی توسط مدیران، کاهش مسئولیت در قبال کارکنان، افزایش کار نامطلوب و تاخیر در پرداخت دستمزد است. مواردی دیگر نیز در این شکایت‌نامه آمده است. 

یکی از مهندسان ارشد اپل، شکایت یکم ماه سپتامبر را ثبت کرده است. به گفته وی، این شرکت بارها و به بهانه‌های مختلف پرداخت دستمزد کارگران را به تعویق انداخته یا انگیزه‌ای برای پرداخت مزد ندارد. همچنین سیاست‌های این شرکت سرکوبگرانه است و کارگران را به کارهای اجباری وادار می‌کند. تمام این سیاست‌ها علیه کارگران بوده و حقوق آنها را پایمال می‌کند. 

کارگران این شرکت در «سیلیکون‌ولی» نیز ادعاهایی علیه اپل مطرح کرده‌اند. آژانس ملی کار ایالات متحده در حال بررسی این پرونده است و در صورت تایید آن، کارفرما را تحت پیگرد قانونی قرار خواهد داد. کارکنان این شرکت با هشتگی به نام «AppleToo» در توییتر، فرهنگ و روابط کار حاکم در اپل را نقد می‌کنند. قوانین ایالات متحده به نیروهای انسانی اجازه می‌دهد تا نظرات خود درباره موضوعات خاص را آزادانه بیان کنند. 

این نخستین بار نیست که اتهاماتی علیه این غول دنیای الکترونیک مطرح می‌شود. در بازار فعلی جهانی، هر گوشی آیفون مدل ۱۲ حدود ۱۱۰۰ دلار قیمت دارد. اگرچه این مبلغ هنگفت برای یک گوشی هوشمند هزینه می‌شود اما شرکت اپل، ساده‌ترین قوانین کار از قبیل پرداخت دستمزد کارگران یا قوانین کار را به راحتی زیر پا می‌گذارد. در واقع بیش از آنکه پیشرفت این شرکت، مبتنی بر تکنولوژی پیشرفته باشد، بر اساس استثمار هرچه بیشتر کارگران و نقض بدیهی‌ترین حقوق نیروهای کار بنا شده است. 

رونمایی از برخی تولیدات این شرکت به دلیل بروز پاندمی کرونا با تاخیر انجام می‌شود. با این حال و همزمان با اپیدمی کرونا، فشارهای روزافزون این شرکت بر کارگران حتی در دوران پاندمی نیز افزایش یافته است. همزمان با گسترش سرمایه و سود این شرکت در مقیاس جهانی، کارگران این شرکت در هفته‌های اخیر بارها اعلام کرده‌اند که شرایط کار در این شرکت غول پیکر برای کارگران، غیرانسانی و به شدت ناعادلانه است. 

هزاران کارگر این شرکت در هند نبست به‌ عدم پرداخت دستمزد کارگران این شرکت در این کشور آسیایی تجمع کردند. در این تجمع، کارگران، بسیاری از شیشه‌ها این کارخانه را بنا به وضعیت شغلی غیرمنصفانه خود شکستند. 

گروهی از مهندسان این شرکت اعلام کردند: مدیران اپل نسبت به تخلفات کارخانه‌های تولیدی این شرکت در کشورهای گوناگون آگاه هستند ولی از آن چشم‌پوشی می‌کنند. همچنین نسبت به نقض حقوق کارگران و تخطی از قوانین بین‌المللی کار هوشیار هستند. 

محصولات تولیدی این شرکت مورد اقبال فراوان قرار گرفته و بسیاری از مردم جهان در انتظار محصولات جدید می‌نشینند اما اپل نه تنها در شعب خود دست به نقض حقوق کارگران می‌زند. همچنین در پشت پرده با لابی‌بازی‌های سیاسی با سیاستمداران از روش‌های مختلف برای فرار مالیاتی استفاده می‌کند. این شرکت همچنین راهکارهایی برای خود دارد تا برخی از مسئولان کار در کشورهای مختلف را به سکوت در برابر اقدامات خود وادارد.

نیویورک‌تایمز سال 2020 در گزارشی نوشت: این شرکت به لابی گسترده با کنگره آمریکا برای‌ تصویب نشدن یا پس گرفتن لایحه‌ای پرداخت که شرکت‌های مختلف را از کار اجباری مسلمانان اویغور و دیگر اقلیت‌های مسلمان در کارخانه‌های این شرکت در کشورهای مختلف از جمله چین بازمی‌دارد، متهم است.  

موسسه سیاستگذاری استراتژیک استرالیا در تحقیقی افشا کرد: دولت چین در همکاری با شرکت اپل، هزاران مسلمان اویغور را برای بیگاری و کار اجباری تا مرز مرگ به کارخانه‌های شرکت اپل در این کشور می‌فرستد. کارگران مسلمان اویغور تحت فشارهای سنگین در این کارخانه‌ها قرار دارند اما هیچ دستمزدی دریافت نمی‌کنند. 

دیده‌بان نیروی کار چین در سپتامبر سال ۲۰۱۹ گزارش داد: شرکت اپل و «فاکسکان» با هماهنگی دولت چین، حقوق نیروی کار و کارگران این کشور را زیرپا گذاشته و بسیاری از کارگران را به طور موقت در کارخانه‌های بزرگ این شرکت در شهرهای مختلف به کار گمارده‌اند. پس از افشای تخلف این شرکت، اپل درنهایت تایید کرد که در چندین شرکت تولیدی، قوانین کار را نقض کرده است. تخلف این شرکت در به کارگیری نیروی کار زیر سن قانونی در چین به اثبات رسیده است. 

شرکت‌های غول آسای مبتنی بر تکنولوژی‌های پیشرفته، در حالی روزانه میلیاردها دلار سود را در بازار جهانی به جیب می‌زنند که امروز وضعیت کارگران این شرکت‌ به اردوگاه کار اجباری شبیه شده است. نمونه به‌کارگیری مسلمانان اویغور در کاخانه اپل با همکاری دولت چین، بیانگر پیوند شرکت‌های بزرگ با دولت‌ها در استثمار و پاکسازی مذهبی و قومی است. این اردوگاه‌های کار اجباری، از یکسو تولید محصولات، سود و رشد اقتصادی این شرکت‌ها را افزایش می‌دهد و از سوی دیگر، مخالفان قومی و مذهبی دولت‌های خودکامه را تا مرز مرگ، استثمار و پاکسازی می‌کند.

با تمام این تفاسیر، اپل اصرار دارد با چالش نابرابری دستمزد روبرو نیست. این در حالی است که برخی کارمندان اپل سعی دارند با ارسال پرسشنامه‌های غیر رسمی درباره میزان درآمد افراد ثابت کنند که در این شرکت دستمزدهای افراد به خصوص گروه‌های اقلیت و زنان نابرابر است.

 اپل تاکنون ۳ پرسشنامه غیررسمی را تایید نکرده و دلیل آن را قوانین سختگیرانه درباره شیوه جمع‌آوری اطلاعات توسط کارمندان اعلام کرده است. وکلای کارگران اعلام کرده‌اند: این اقدام اپل، نقض قوانین حمایت از کارگران است زیرا می‌توان پرسشنامه‌ها را نوعی از سازماندهی نیروی کار به حساب آورد. تحت قانون کار آمریکا کارمندان می‌توانند درباره دستمزد با یکدیگر گفتگو کنند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز