خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد؛

توضیح در مورد چرایی تزریق تنها یک چهارم از واکسن‌‌های وارداتی کرونا/ خرید ۶۰ میلیون دوز اسپوتنیک در آینده نزدیک/ توضیح درباره زمان تزریق دز دوم واکسن بهارات

asdasd
کد خبر : ۱۰۶۵۶۲۸

سخنگوی سازمان غذا و دارو در مورد چرایی تزریق تنها یک چهارم از حدود ۲ میلیون واکسن‌ کرونای وارداتی به کشور توضیحاتی ارائه کرد.

«کیانوش جهانپور» سخنگوی سازمان غذا و دارو در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه تا الان حدود ۲ میلیون واکسن وارد کشور شده است، اما تا به حال یک چهارم آن مورد استفاده قرار گرفته، بیان کرد: وقتی واکسن کرونا به فرد تزریق می‌شود، باید حتما دز دوم آن هم استفاده کند و نکته مهم این است که دز اول و دوم را نمی‌توان در یک روز مورد استفاده قرار داد و تزریق دز دوم به فاصله زمانی ۳ الی ۴ هفته نیاز دارد، در مورد واکسن آسترازنکا که ۹۳ روز باید این فاصله رعایت شود.

وی ادامه داد: لذا بخشی از این واکسن که در کشور است، در حقیقت برای دز دوم است، به علاوه اینکه یک میلیون و صد هزار دز که در نیمه دوم فروردین وارد کشور شده، در روزهای اخیر توزیع شده است و بنابراین واکسنی نیست که مدت‌ها در کشور مانده باشد.

جهانپور در مورد اینکه آیا در این مدت تاریخ مصرف واکسن‌ها دچار مشکل نشده است، افزود: واکسن تاریخ مصرف دارد و در مجموع واکسن‌ها متفاوت هستند و در دمای خاص از چند هفته تا چند ماه قابل نگهداری می‌شوند که این‌ها بسته به نوع واکسن است و به هیچ وجه ما تا الان در کشور واکسن کرونایی را نداریم که تاریخ انقضای آن گذشته و خراب شده باشد.

وی با اشاره به واکسن‌ بهارات که کشور هند بخش دوم محموله را به ایران وارد نکرد، گفت: تزریق دز دوم این واکسن اعلام و به این افراد پیامک داده می‌شود و آنها باید به مرکزی بروند که دز اول را آنجا دریافت کردند و دوز دوم را هم همانجا دریافت می‌کنند.

سخنگوی سازمان غذا و دارو خاطرنشان کرد: واکسنی که وارد کشور می‌شود، دوز دومش همان موقع ذخیره می‌شود.

جهانپور ادامه داد: اینکه یک سری می‌گویند حدود یک میلیون و ۹۹۵ هزار دز واکسن آمده، اما فقط ۵۵۰ هزار دز از آن تزریق شده است به جهت این است که بخشی از آنها دوز دوم‌هایی است که در روزها و هفته‌های آتی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

وی در رابطه با خبرهایی مبنی بر اینکه برخی شرکت‌های خصوصی که برای واردات واکسن ارز دولتی می‌گیرند، همان واکسن‌هایی که تولید مشترک با ایران است را وارد می‌کنند، بیان کرد: از ادعا تا عمل فاصله بسیار است، به هر حال بخش خصوصی می‌تواند، با ظرفیت‌هایی که تا امروز فعال شده، برای واردات واکسن استفاده کند و از آن استقبال خواهد شد، اما اگر از همین ظرفیت که دستگاه‌ها امروز از آن حمایت کردند با قیمت و پیشنهادهای متفاوت واکسن وارد شود، نه تنها اتفاق مثبتی نیست بلکه می‌تواند عوارض و پیامدهایی برای انتقالات تجاری و دستگاه دیپلماسی کشور به همراه داشته باشد.

جهانپور در رابطه با آخرین اقدام برای واردات واکسن کرونا به کشور گفت: آخرین اقدام تامین واکسن از ساز و کار کووکس است و از تولید مشترک اسپوتنیک وی که ظرف روزهای آتی در کشور عملیاتی می‌شود، قرارداد ۶۰ میلیون دوز خرید واکسن اسپوتنیک روسیه را خواهیم داشت.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز