وزیر آموزش و پرورش:
پیگیر امر پژوهش از طریق برنامهریزی درسی هستیم
وزیر آموزش و پرورش در حاشیه آیین تجلیل از دانش آموزان پژوهشگر و فناوران برگزیده از حذف کانالهای سرگرمی ایجاد شده توسط سودجویان از شبکه شاد خبر داد.
به گزارش ایلنا، محسن حاجی میرزایی در حاشیه آیین تجلیل از دانش آموزان پژوهشگر و فناوران برگزیده که در ساختمان شهید رجایی برگزار شد در خصوص افزایشپژوه سراها، اظهار کرد: مصمم هستیم که در همه مناطق آموزش و پرورش کشور پژوهش سرا داشته باشیم و هدف آرمانی ما این است که هر مدرسه ما یک مدرسه پژوهنده و کارکرد اصلی مدرسه، پژوهش باشد که در جهت این هدف برنامه ریزی شده و آن را توسعه خواهیم داد.
وی افزود: برای توسعه پژوهش در آموزش و پرورش در درجه اول نیازمند آشنایی دانش آموزان با مفهوم پژوهش و توانایی لازم آنها برای انجام پژوهشها هستیم تا بتوانند اطلاعات مورد نیاز را جمع آوری و طبقهبندی کنند و از معلوماتشان به مجهولات پی ببرند و آسیبشناسی کنند.
وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: رویکردی را در سال جاری به صورت آزمایشی پیگیری میکنیم که رویکرد مسئله محور در برنامه ریزی درسی برخی پایههای تحصیلی است.
وی ادامه داد: امر پژوهش در همه مدارس ما هم در قالب برنامه ریزی درسی و هم در قالب فعالیتهای فوق برنامه و همراهی با پژوهشسراها با جدیت دنبال میشود.
حاجی میرزایی در پاسخ به این پرسش که آیا آموزش و پرورش امکان برگزاری امتحان نهایی در سه پایه تحصیلی متوسطه دوم را در راستای حذف کنکور دارد، اظهار کرد: مدتی است کارشناسان ورزیدهای از وزارت آموزش و پرورش، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی در حال بررسی موضوع هستند تا بهینهترین راه را برای برگزاری کنکور به نحوی که با اضطراب کمتری توام باشد و توانایی تفکیک و طبقهبندی مناسبتر دانش آموزان را داشته باشد، انتخاب کنند.
وی خاطرنشان کرد: یکی از نکاتی که همکاران ما در برگزاری آزمون سه سال اخیر داشتند این بود که نوعی بازتولید همین کنکور میشود و ممکن است در سالهای مختلف استمرار پیدا کند اما در هرصورت ما تابع تصمیم گیری در شورای عالی انقلاب فرهنگی هستیم و طبق آن عمل میکنیم.
عضو کابینه تدبیر و امید درباره ایجاد برخی کانالهای غیراخلاقی و فسادانگیز در شبکه شاد گفت: فساد که نبوده، به این تعبیر مطرح نکنید. افرادی برخی کانالهای سرگرمی را ایجاد کرده بودند که به محض شناسایی تعطیل شد؛ زیرا کارکرد اصلی شاد، آموزش است و روی شاد کار دیگری نمیکنیم.
وی افزود: متقاضیان بسیاری وجود دارند که میخواهند روی شاد کار اقتصادی کنند اما فعلا تنها کارکرد شاد را آموزشی میدانیم.
وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: تمام کسانی که روی شاد فعال هستند احراز هویت شدهاند و معلمین، مدیران و دانش آموزان هستند و از سالمترین محیطها برای کار و فعالیت آموزشی است.
وی ادامه داد: ممکن است کسی که یک زمانی به صورت قراردادی با آموزش و پرورش فعالیت داشته به شاد دسترسی داشته و اقدام به ایجاد کانال کرده که آن موارد شناسایی شده به سرعت حذف شدهاند بنابراین همه کسانی که در شاد هستند قابل اعتماد بوده و احراز هویت شده اند.
حاجی میرزایی درباره بازماندگی از تحصیل در سال تحصیلی جاری اظهار کرد: ما به تمام مدارس ماموریت دادیم که برای تمام دانش آموزان اطلس یادگیری داشته باشند به این معنی که تمام دانش آموزان که در سالهای قبل و یا امسال ثبت نام کردهاند باید وضع تحصیلیشان مشخص باشد و اینکه از چه طریق آموزش میبینند بنابراین اگر دانش آموزی جامانده باشد حتما پیگیری میکنیم و همکاران ما وظیفه دارند با خانواده آنها ارتباط برقرار و مشکل را برطرف کنند.
وی افزود: مصمم هستیم امسال دانش آموزی از چرخه آموزش دور نماند، در سال قبل بازماندگی حدود ۱۳۰تا ۱۴۰هزار بازمانده از تحصیل داشتیم که برای آموزش آنها اقدام کرده ایم.
عضو کابینه تدبیر و امید اظهار کرد: مشکل برخی ترک تحصیل کرده ها، عدم دسترسی به آموزش نیست بلکه برخی به دلیل بیماری، معلولیت، شرایط اقتصادی ویا علل دیگری از مدرسه باز میمانند که البته ما جمعی از نهادهای حمایتی را گرد هم آوردیم و کمک کردند تا کسی از تحصیل محروم نشود.