خبرگزاری کار ایران

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی:

راه‌اندازی ۸۲ مرکز مشاوره اختلال یادگیری در شرایط کرونا/ رشد ۱۰ درصد قبولی دانش‌آموزان با نیاز ویژه در کنکور امسال

asdasd
کد خبر : ۱۰۰۷۸۰۹

معاون وزیر و رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی بیان کرد: ۲۷۷ مرکز مشاوره اختلال یادگیری در این سال‌های اخیر ساخته شده و ۸۲ مورد از این مراکز در شرایط کرونا راه اندازی شده است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، سید جواد حسینی، معاون وزیر و رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی در نشست خبری که صبح امروز به مناسبت روز جهانی معلولان برگزار شد، بیان کرد: ما در روز جهانی معلولین به همراه سخنگوی دولت، کلنگ زنی یکی از بزرگ‌ترین مجموعه‌ها را برای معلولان جسمی حرکتی انجام دادیم.

وی اضافه کرد: در راستای اقدامات مناسب‌سازی فضا برای دانش‌آموزان با نیاز ویژه، تفاهم نامه‌ای با سازمان بهزیستی منعقد شد که بندهای مهمی در آن قید شده است. ما در هفته آینده به همراه وزیر آموزش و پرورش نشستی داریم تا کارهایی که در زمینه مناسب‌سازی و به‌سازی انجام داده‌ایم گزارش شود. زیرا برای ما برپایی عدالت مظهر یک جامعه اسلامی است و باید این اقدامات انجام و گزارش آن ارائه شود.

حسینی گفت: ما می‎توانیم عدالت را با مستقر شدن نظام یاددهی و یادگیری برقرار کنیم بنابراین مهم‌ترین جلوه عدالت در جامعه، برپایی عدالت آموزشی است. در برخی نقاط کشور مانند سیستان وبلوچستان باید عدالت به صورت ترجیحی برقرار شود، یعنی این نقطه را ترجیح دهیم.

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی در خصوص مهم‌ترین اقدمات این سازمان بیان کرد: ما تلاش کردیم که برنامه‌های سال ۹۹ را به شکل کمی و کیفی دنبال کنیم، البته که باید در سال ۱۴۰۰ هم همین رویه را داشته باشیم.

وی خاطرنشان کرد: پیش‌تر تعداد فعالیت‌های ما در سازمان تنها ۱۸ فعالیت بود، اما اکنون توانستیم میزان فعالیت در برنامه‌ها را به ۴۶ فعالیت ارتقا دهیم. به عنوان مثال از بُعد کیفی نیز در سال‌های پیشین برنامه‌های ما سه زیرنظام سند تحول را پوشش می‌داد اما اکنون هر ۶ زیر نظام را پوشش می‌دهد.

حسینی با بیان اینکه بیش از ۶۰ درصد برنامه‌های ما نوآورانه است گفت: در سال اخیر برنامه‌های نوآورانه ما افزایش داشته و ۶۰ درصد رسیده است. ما همچنین سه بسته تحولی را به برنامه اضافه کردیم که سنجش پذیر، نوآورانه، مشارکتی، مدرسه محورانه و زودبازده هستند. بسته «مدرسه انطباقی» یکی از این بسته‌ها است که بُعد فضا، تجهیزات، محتوا و معلم در این بسته قرار دارند.

معاون وزیر آموزش و پرورش گفت: ما تلاش کردیم در این مدت ۱۶۰۰ مدرسه ویژه برای دانش آموزان استثنایی بسازیم والبته تعدادی مدرسه همه برای گروه‌های ویژه ساخته شد. به عنوان مثال تعداد ۳۴ مدرسه شبانه روزی، ۶۲ مدرسه مخصوص اوتیسم و ۲۳ مدرسه برای نابینایان احداث و ساخته شد.

وی ادامه داد: همچنین برای معلولان جسمی و حرکتی تعداد ۲۶ مدرسه و برای ناشنوایان ۱۰۰ مدرسه ساخته شد. علاوه بر اینها ما ۲۶ هزار مدرسه پذیرا داریم. در کنار اینها گفته شده که باید امسال ۶۴ مدرسه را به صورت الگویی مناسب‌سازی شوند. این مناسب‌سازی در هر استان برای دو مدرسه رخ خواهد داد، یک مدرسه برای دانش آموزان اوتیسم و یک مدرسه هم باید به عنوان مدرسه پذیرا مناسب‌سازی شوند.

او افزود: در این راستا تاکنون که ۱۷ مدرسه کار مناسب‌سازی برای دانش آموزان اتیسم و مدرسه پذیرا را انجام داده‌اند. در سطح کشور هم ۳۱ سالن ورزشی مناسب بچه‌ها با نیازهای ویژه داریم. همچنین ۴۷ مرکز مشاوره و راهنمایی داشتیم که ۱۹ مرکز در شرایط کرونا افتتاح شد.

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی توضیح داد: این مراکز با مراکز مشاوره آموزش و پرورش عادی تفاوت دارد زیرا به موضوع مهم توانبخشی می‌پردازند. ۲۷۷ مرکز مشاوره اختلال یادگیری در این سال‌های اخیر ساخته شده است و ۸۲ مورد از این مراکز در شرایط کرونا راه اندازی شده است.

وی بیان کرد: علاوه بر راه اندازی پارک حرکت و جهت‌یابی و تحرک را داشتیم که تا آخر سال، باید ۲۰ پارک حرکت راه اندازی شود. در مجموع ۶۱۸۱۰ متر مساحت پروژه‌های مربوطه بود. ۲۱۵ میلیارد تومان ارزش ریالی این پروژه‌ها بود که به قیمت امروز رقمش بیش از این خواهد بود.

حسینی در خصوص مناسب‌سازی فضای و نیروی انسانی در این سازمان گفت: یک بخش از مناسب‌سازی‌های را در حوزه منابع انسانی و محتواها انجام می‌دهیم. در بحث منابع انسانی نهضت زبان اشاره و خط بریل را داشتیم که ۵ هزار معلم، مدیر، ولی دانش آموز و کارکنان سایر دستگاه‌ها را تحت پوشش قرار دادیم چون معتقدیم حرکت و ارتباط دو عنصر بسیار مهم برای پیوستن به جامعه است.

وی افزود: زبان اشاره و خط بریل ارتباط را تسهیل می‌کند. برای دوره کرونا این اقدامات برای ما جدی‌تر می‌شود بنابراین ۳۹ دوره آموزشی ضمن خدمت برگزار کردیم. برای معلمان ناشنوایان ۴۰ ساعت آموزش و برای معلمان اتیسم ۱۲۰ساعت در نظر گرفته شده است. تاکنون ۳ هزار و ۷۴ نفر ۶۰ درصد این آموزش‌ها را دیده اند.

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی اظهار کرد: ۷۲ درصد دانش آموزان ما از شبکه شاد استفاده می‌کنند. ۵.۹ درصد از ظرفیت خانواده و حدود ۳ درصد از آموزش‌های تلویزیونی و باقی از بسته‌های یادگیری ما بهره می‌برند. ۱۱ درصد دانش آموزان ما تلفن هوشمند شخصی دارند.

حسینی گفت: ما روز گذشته ۴۵ پروژه را افتتاح و کلنگ زنی کردیم که تعداد ۱۷ پروژه خیرساز و ۲۰ پروژ مشارکتی بوده است و این نشان می‌دهد که خیرین نقش مهمی دارند. ۲۶ مورد از این پروژه‌ها مدرسه بوده و ۶ پروه هم سالن ورزشی بوده اند. در مجموع ۶۱ هزار ۸۱۰ متر مساحت پروژه‌ها است که دیروز افتتاح و کلنگ زنی شد و نهایتا رقمی نزدیک ۲۱۵ میلیارد تومان هزینه دارد.

وی ادامه داد: ما تا کنون ۱۲۰ جلسه ویدویو کنفرانس با روسای استثنایی در سراسر کشور داشتیم که یک بُعد آن اتقا توانمندسازی‌ها بوده است. همچنین ما ۶۰ هزار و ۹۰ ساعت آموزش پژوهشی برای کتب تازه تالیف برای همکارنمان را داشتیم. علاوه بر این احکام فقهی و دینی با نیاز ویژه با کمک با حوزه عملیه مناسب‌سازی شده است.

وی درباره آمار استفاده دانش آموزان با نیاز وژه از شبکه شاد گفت: طبق آخرین گزارش ۷۲ درصد دانش آموزان از شبکه شاد استفاد می‌کنند ۱۸.۱ درصد از طریق بسته‌های یادگیری و درسنامه‌ها استفاده می‌کنند و ۵.۹ درصد از ظرفیت خانواده‌ها استفاده کردیم.

حسینی در خصوص آمار استفاده دانش آموزان از اپراتورها گفت: ۴۴.۶ درصد دانش آموزان ما از همراه اول، ۲۷.۷ درصد از ایرانسل، ۰.۹ درصد از رایتل استفاده می کنند و ۲۲.۷ درصد به هیچ کدام دسترسی ندارند. ۱۱.۱ درصد دانش آموزان ما دارای گوشی هوشمند شخصی و ۰.۷ درصد دارای لپ تاپ هستند. ۱۲.۴ درصد از گوشی پدر و ۵۲.۱ درصد از گوشی مادر استفاده می‌کنند.

حسینی خبر داد: تا آخر ماه اپلیکیشن جامع اطلاع‌رسانی دانش آموزان استثنایی نهایی و افتتاح خواهد شد. در شبکه شاد هنوز برای نابینایان امکان نرم‌افزار گویاساز فراهم نشده اما در این اپلیکیشن نرم اافزار گویا ساز قابل استفاده است.

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی گفت: یک بخش از مناسب‌سازی هم مناسب‌سازی تجهیزات است که از موضوعات مهم ما است. در طرح ملی مشارکتی نهضت توان افزایی بنا داریم که این کار را انجام دهیم. از پیش در برنامه ما قید شده بود که ۱۰ تا ۱۲ درصد دانش آموزان می‌توانند از این تجهیزات استفاده کنند اما اکنون این آمار افزایش یافته است.

وی خبر داد: تا الان ۵ هزار تبلت و مویایل به دانش آموزان اهدا شده و در هفته آینده حداقل ۱۰ هزار تبلت و موبایل به دانش آموزان اهدا خواهد شد.

حسینی گفت: یک بسته دیگر ما که بسیار حائز بوده بسته مداخلات به هنگام طلایی است که از همه این بسته‌ها که گفته شد مهم‌تر است. این بسته چهار نکته از جمله؛ شناسایی به هنگام، پوشش کامل دانش آموزان، پوشش استاندارد، پوشش به هنگام آن‌ها را شامل می‌شود. ما برای این کار هدف‌های طولانی داریم و همه وزارت خانه‌ها باید برای انجام آن پای کار بیایند.

وی خاطر نشان کرد: تا کنون ۴۰ درصد از اهدافمان در این زمینه محقق شده و تلاش می‌کنیم که تا پایان سال ۶۰ درصد دیگر را انجام دهیم. ناگفته نماند که ۳۱۱ نفر از دانش آموزان با نیاز ویژه در کنکور سراسری پذیرفته شدند که نسبت به سال گذشته۱۰ درصد افزایش یافته است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز