خبرگزاری کار ایران

پرسنل "گاج" مدعی تعدیل بیش از ۵۰۰ نفر هستند/ابوالفضل جوکار: به مراجع گفتیم اگر وضعیت کاغذ درست نشود، تعداد بیشتری تعدیل می‌شوند

asdasd
کد خبر : ۷۰۵۶۱۵

پرسنل گروه آموزشی جوکار (گاج) مدعی تعدیل بیش از ۵۰۰ نفر از همکارانشان از آبان ماه تاکنون هستند. با این حال کارفرما می‌گوید نهایت حدود ۲۵۵ نفر تعدیل شده‌اند. البته جوکار تاکید دارد که تعداد بیشتری تا شب عید تعدیل می‌شوند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، ناشران این روزها به سبب گرانی کاغذ و به‌صرفه نبودن چاپ کتاب، نیروهای خود را به صورت گسترده روانه خانه کرده‌اند تا در شب یلدا و البته شب عید که سه ماه دیگر به آن مانده، دست خالی بمانند.

خانه‌نشینی نیروهای کار در شب‌های انتهایی سال به سبب افزایش هزینه‌های زندگی یک اتفاق بسیار زجرآور است. اما این مسئله به پرسنل ناشران کتاب‌های غیردرسی محدود نشده است. ناشران کتاب‌های درسی هم که کار و کاسبی‌‌شان در برهه‌ای طولانی سکه بوده است، با هدف کاهش هزینه‌ها دست به همین اقدام زده‌اند. انتشاراتِ گاج (گروه آموزشی جوکار)، هم یکی از همین ناشران است.

جمعی از کارکنان گاج به ایلنا می‌گویند که در ماه‌های اخیر بیش از ۵۰۰ نفر از آنها تعدیل شده‌‌اند. آنگونه که معترضان مدعی هستند تعدیل‌ها از آبان ماه آغاز شده است.

آنها در این مورد می‌افزایند: ابوالفضل جوکار قهرودی (موسس گاج) در آبان ماه ۱۵۰ نفر از پرسنل را تعدیل کرد. وی همچنین در آذرماه حکم تعدیل ۴۰۰ نفر دیگر را هم صادر کرد.

به گفته پرسنل گروه آموزشی جوکار نیروهایی که تعدیل شده‌اند در بخش‌های انبار، تالیف، واحد آس، واحد خط ویژه، کودک، زنبور کلاغ سفید، شبکه، اداری، ترابری، چاپ و... کار می‌کردند. در میان این افراد تعدادی از مدیران باسابقه گروه آموزشی جوکار هم وجود دارند و حالا منتظر تسویه حساب کامل هستند.  

پرسنل گاج می‌افزایند: آقای جوکار در حالی بیش از ۵۰۰ نفر از پرسنل را بیکار کرده است که در ۲ تیرماه ۹۷ به عنوان کارآفرین برتر سال ۹۷ از او در جشنواره تجلیل و تکریم کارآفرینان و مدیران اشتغال‌زای کشور؛ تقدیر شد.

در این مراسم که در مرکز همایش‌های صدا و سیما برگزار شد، وزیر امور خارجه، معاون امور سیاسی  محمد جواد ظریف، نمایندگان مجلس شورای اسلامی و جمعی از کارآفرینان که در سال‌‌های گذشته این جایزه را دریافت کرده بودند، حضور داشتند.

معترضان تاکید می‌‌کنند: انتظار داشتیم پس از سال‌ها خون و دل خوردن در گاج چنین برخوردی با ما نشود اما کارفرما مدعی است که به دلایلی "باید" به این کار دست بزند.

وزیر فرهنگ و ارشاد و وزیر صمت باید پاسخگو باشند

«ابوالفضل جوکار قهرودی» موسس گروه آموزشی جوکار در پاسخ به این پرسش که به چه دلایلی بیش از ۵۰۰ نفر از پرسنل گاج را تعدیل کرده است، گفت: اولا باید بگویم که تعداد پرسنلی که تعدیل شده‌اند ۲۵۰ یا ۲۵۵ نفر است، نه بیش از ۵۰۰ نفر. ثانیا با توجه به اینکه گاج پنج هزار نفر نیرو دارد؛ حتی اگر ۳۰۰ نفر بیکار شده باشند، تنها شش درصد نیروها را تعدیل کرده‌ایم. نکته اینجاست که تعداد زیادی از این نیروها فصلی هستند. به این معنا که ما همه ساله نیروهایی را به صورت سه ماهه یا شش ماهه جذب می‌کنیم. تمامی آنها با کارفرما قرارداد دارند و بیمه می‌شوند. یک بخشی از این تعدیلی‌ها هم این نیروهای دو تا سه ساله هستند.

وی در پاسخ به این ادعا که ۱۵۰ نفر از کارگران تعدیلی در انبار کار می‌کردند، گفت: در انبار تنها ۹۵ نیرو داشتم که تعداد آنها حالا به ۵۵ نفر رسیده است؛ یعنی تنها ۴۰ نفر را تعدیل کرده‌ایم. واحد دبستان را هم تعطیل کرده‌ایم که ۷۲ نفر در آن کار می‌کردند. البته حق و حقوق تمام نیروهایی که تعدیل شده‌اند را پرداخت کرده‌ایم. تعدادی هم مانده‌اند که در حال تسویه حساب هستیم.

جوکار درباره علل تعدیل نیروها گفت: امسال به دلایلی مجبور هستیم که مجموعه‌ را کوچکتر کنیم. ما مواد اولیه نداریم. منظور از مواد اولیه کاغذ است. قیمت کاغذ نسبت به سال گذشته همین موقع رشدِ سه تا چهار برابری داشته است. این در شرایطی است که ما اجازه نداریم قیمت کتاب‌ها را به همین نسبت افزایش دهیم؛ چراکه از یکسو خانواده‌های دانش آموزان قدرت خرید ندارند و از سویی دیگر «سازمان تعزیرات حکومتی» چنین اجازه‌‌ای را نمی‌دهد.  

وی افزود: کاغذ بندی ۶۰ هزار تومان در سال ۹۶ حالا بیش از ۲۱۰ هزار تومان قیمت دارد. البته همین کاغذ ۲۱۰ هزار تومانی هم در بازار یافت نمی‌شود. وزیر فرهنگ و ارشاد و وزیر صمت باید پاسخگو باشند. توجه کنید که تعداد زیادی از کارخانه‌ها به همین خاطر تعطیل شده‌اند و خیلی‌های دیگر هم کارگران خود را تعدیل کرده‌اند. ما هم از این قضیه مستثنی نیستیم.

وی در تشریح دلایل دیگر تعدیل کارگران گفت: وزارت آموزش و پرورش تقریبا از اردیبهشت ماه دستورالعملی را صادر کرد که براساس آن مدارس حق ندارند با بخش خصوصی که کتاب‌های آموزشی تولید می‌کنند، همکاری کنند. طبیعتا ما با این سیاست وزارتخانه کارمان را از دست می‌دهیم و مجبور می‌شویم نیروهایمان را تعدیل کنیم. پس از این هم، تعدیل نیرو خواهیم داشت. در کل نمی‌توانیم تعدیل نیروها را کتمان کنیم. اما حقوق، اضافه‌کاری، سنوات و بیمه تمامی کارکنان را پرداخت کرده‌ایم و اگر کسی در چارچوب حقوق‌اش شکایتی دارد، پاسخگو هستیم.  

جوکار با بیان اینکه در همه بخش‌ها تعدیل داشته‌ایم؛ چراکه نمی‌توانستیم صرفا نیروهای انبار را تعدیل کنیم، افزود: در میان تعدیلی‌ها نیروهای چاپ، تایپ، ویرستار و... وجود دارند. باید به شکل متناسب پرسنل را تعدیل می‌کردیم. ناشران بزرگ دیگر هم همین کار را کرده‌اند. من ۱۰ تا ۱۵ ناشر قدر را می‌شناسم که کارشان را به کل تعطیل کرده‌اند یا به تعداد زیاد تعدیل نیرو داشته‌اند. اگر این وضعیت در قبال کاغذ رخ دهد، بازهم تعدیل نیرو اتفاق می‌افتد. حتی می‌گویم اگر وزارت فرهنگ و ارشاد و وزارت صنعت، معدن تجارت فکری به حال تخصیص عادلانه کاغذ نکنند این وضعیت به جاهای باریکی می‌کشد.

وی افزود: در حال حاضر تاجران کاغذ با دلار ۴ هزار و ۲۰۰ کاغذ را وارد می‌کنند اما تو گویی که آن را با دلار ۱۰ هزار تومان به بازار سرازیر می‌کنند. تازه اگر این کار را بکنند! اگر تجار انصاف داشته باشند قیمت کاغذ در حال حاضر باید ۱۲۰ هزار تومان باشد نه ۲۴۰ هزار تومان. متاسفانه ارز دولتی تنها به نام ناشر است اما به کام تجار می‌رود. یعنی از بی‌انصافی تاجران و از موضع شکاف شدید آموزش پرورش با بخش خصوصی است که ناشران نیروهای خود را تعدیل می‌کنند. ناشرانی که نام آنها را نمی‌برم ۲۰۰ ، ۳۰۰ تا ۴۰۰ نفر را هم تعدیل کرده‌اند. در واقع چاره‌ای برای آنها نگذاشته‌اند. زمانی که سیاست‌های وزارت آموزش و پرورش انقباضی است چه می‌توانیم بکنیم؟

موسس انتشارات گاج ادامه داد: تعزیرات کجاست که به سراغ تاجران کاغذ برود. یکی از بحث‌های ما با مراجع تقلید در دیدارمان همین مسائل بود. به مراجع گفتیم اگر مشکل تامین کاغذ حل نشود مجبور به تعدیل تعداد بیشتری از نیروها هستیم. ما حتی واحد تیزهوشان را با تعدادی نیرو تقریبا تعطیل کردیم؛ چراکه آموزش پرورش آزمون تیزهوشان و مدارس تیزهوشان را تعطیل کرده است. من نگرانم که مجبور شویم ۲۰۰ یا ۳۰۰ نفر دیگر را هم تعدیل کنیم. از این رو وزارت آموزش و پرورش باید از سیاست‌های انقباضی خود دست بکشد و به ناشران کتاب‌های کمک آموزشی میدان دهد. وزارت صمت باید تخصیص ارز به واردکنندگان را هدفمند کند و ارز دولتی را به جای تاجران به دست ناشران دهد در غیر این صورت بحران تشدید می‌شود. 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز