خبرگزاری کار ایران

دو نماینده صنفی‌ کارگران «نخ البرز» بیکار شدند

asdasd
کد خبر : ۱۳۵۸۳۱۳

یک منبع کارگری از تعدیل دو نماینده‌ی صنفی کارگران کارخانه «نخ البرز» به دلیل پیگیری مطالبات صنفی کارگران خبر داد.

یک منبع کارگری در قزوین به خبرنگار ایلنا گفت: «محمدعلی رجبی» و «حمید پیغان» دو از کارگران قراردادی و نماینده صنفی کارگران شرکت «نخ البرز» واقع در شهرک صنعتی البرز قزوین هستند که از ابتدای اردیبهشت ماه جاری تاکنون اجازه حضور در محل کار خود را نداشته‌اند.

به گفته وی؛ دوره اول شورایی این دو کارگر از سه ماه پیش آغاز شده و دو ماه به پایان قرارداد کاری آن‌ها باقی مانده است. اما کارفرما به دلیل عدم نیاز در روز یکم اردیبهشت ماه درصدد تعدیل این دو کارگر برآمده است.

این کارگر با بیان اینکه دلیل اصلی تعدیل این دو کارگر، پیگیرهای صنفی مسایل کارگران بوده است، افزود: آقای رجبی با ۱۸ سال و آقای پیغان با ۱۱ سال سابقه کار مدت‌ها پیش از سوی کارگران نخ البرز مسئول پیگیری مطالبات صنفی کارگران شدند و بخش زیادی از مطالبات کارگران این کارخانه مربوط به تعدیل گروهی کارگران و تامین امنیت شغلی آن‌ها بوده است.

وی افزود: در این کارخانه حدود ۴۰۰ کارگر مشغول کارند که از دی ماه سال ۱۴۰۱ طی چند مرحله حدود ۲۰۰ نفر از کارگران سالن یک و سه ریسندگی با قراردادهای یک ماهه به دلیل افت و کاهش تولید از کار بیکار شدند. در ادامه حدود ۵۷ کارگر دیگر از سالن شماره سه بیکار شدند که با پیگیری‌های اعضای شورای صنفی؛ کارگران سالن شماره سه بازگشت به کار شدند.

«عیدعلی کریمی» نیز با تایید تعدیل دو کارگر شرکت نخ البرز که منتخبان کارگران در شورای اسلامی کار این شرکت محسوب می‌شوند، گفت: متاسفانه اخیرا رئیس و نائب رئیس شورای اسلامی کارگران شرکت نخ البرز به اسامی «محمدعلی رجبی» و «حمید پیغان» به دلیل پیگیری حقوق همکاران با برخوردهای سلیقه‌ای اخراج شده‌اند.

او با بیان اینکه تمامی فعالیت‌های اعضای شورای اسلامی کار کارخانه نخ البرز جنبه صنفی و قانونی داشته است، افزود: در کارخانه نخ البرز شمار زیادی کارگر مشغول کارند که خواستار بازگشت به کار همکاران خود هستند.

کریمی با بیان اینکه نمایندگان کارگران باید قادر باشند از حقوق کارگران دفاع کنند و نگران امنیت شغلی خود نباشند، تصریح کرد: حتی اگر کارفرما با استناد به اتمام قرارداد کارگر بخواهد این دو را به علت همسو نبودن با خود اخراج کند، نماینده کارگر می‌تواند به اداره کار شکایت کند و در صورتی که تاریخ اعتبار نامه وی منقضی نشده باشد، ادارات کار ملزم هستند که رای را به نفع وی صادر کنند.

وی با بیان اینکه نمایندگان کارگری منصوبِ کارفرما نیستند، تصریح کرد: ماده ۱۶ آیین نامه چگونگی انتخاب، عملکرد، حدود و وظایف و اختیارات نمایندگان کارگران در کارگاه‌ها شرایط لغو اعتبارنامه نمایندگان کارگران را تشریح کرده است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز