خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد؛

چینی‌ها برای کاوش در آب‌های خلیج فارس آماده می‌شوند/ تقاضا از سوی کشورهای خارجی برای حضور باستان‌شناسان نداریم/ تهیه اطلس باستان‌شناسی حوزه خلیج فارس در دستور کار است

asdasd
کد خبر : ۱۳۱۱۶۳۹

سرپرست پژوهشکده باستان‌شناسی تاکید کرد: تهیه اطلس باستان‌شناسی حوزه خلیج فارس را در برنامه داریم و با چینی‌ها تفاهمنامه‌هایی برای انجام باستان‌شناسی زیر آب منعقد کرده‌ایم.

به گزارش خبرنگار ایلنا، تا قبل از شیوع ویروس کرونا شاهد فعالیت هیات‌های مشترک باستان‌شناسان خارجی و ایرانی در محوطه‌های باستانی بودیم چنانکه هیات مشترک باستان شناسی ایران و اتریش کاوش‌های علمی روی رودخانه سیمره داشتند، باستان‌شناسان ایران و فرانسه در خراسان شمالی فعال بودند، هیات مشترک ایرانی و ایتالیایی در شهر سوخته فعالیت داشتند، کاوش‌های مشترک باستان‌شناسی ایران –فرانسه و ایران – آلمان در شیراز و زنجان رقم خورد و… اما شیوع کرونا و بعد از آن ناآرامی‌هایی که طی چند ماه گذشته کشور را دربرگرفت، سبب شد تا حضور باستان‌شناسان خارجی در محوطه‌های باستانی ایران، کمرنگ شود. 

لیلا خسروی (سرپرست پژوهشکده باستان‌شناسی) درخصوص تعاملات و تشکیل گروه‌های مشترک باستان‌شناسی ایرانی و خارجی برای کاوش‌ها گفت: فعلا مسئله‌ای برای انجام پژوهش‌های باستان‌شناسی نداریم چراکه فعالیتی است که از گذشته انجام شده و پژوهشکده باستان‌شناسی همواره راغب به انجام مطالعات بین‌المللی است. اما طی چند سال اخیر به دلیل شیوع ویروس کرونا و شرایط خاصی که پیش آمده، فعلا پژوهش‌ها تعطیل شده اما قرار است ادامه پیدا کند و مشکلی بابت ادامه پژوهش‌های مشترک با هیات‌های خارجی نداریم. 

او در پاسخ به این سوال که آیا همچنان قرار است با چند کشور خاصی که طی چند سال اخیر با آن‌ها تعامل داشتیم، کاوش‌های باستان‌شناسی را ادامه دهیم، گفت: خیر مشکلی بابت حضور باستان‌شناسان سایر کشورها در قالب هیات‌های مشترک با ایران نداریم. هر کشوری که تقاضا دهد، تقاضایش مورد بررسی قرار می‌گیرد و اعلام می‌شود. البته فعلا به دلیل شرایط کنونی تقاضایی از سوی کشور خارجی برای انجام کاوش در محوطه‌های باستانی ایران نداشته‌ایم. 

خسروی همچنین در پاسخ به این سوال که در بیشتر موارد شاهد حضور باستان‌شناسان خارجی در قالب هیات‌های مشترک در محوطه‌های باستانی ایران هستیم و آیا این امکان برای باستان‌شناسان ایرانی نیز فراهم شده است که در محوطه‌های خارج از مرزهای ایران کاوش داشته باشند، گفت: در بحث ایران فرهنگی شاهد حضور دانشجویان و باستان‌شناسان در حوزه آسیای مرکزی هستیم. حتا برای کاوش در اقلیم کردستان نیز باستان‌شناسانی از سوی پژوهشگاه میراث و گردشگری اعزام شده‌اند. قرار است طی تفاهم‌نامه‌ای که با کشور ایتالیا داریم، آموزش و پژوهش‌هایی به صورت مشترک انجام شود. البته طی چند سال گذشته شیوع کرونا این موارد را به تاخیر انداخت. 

سرپرست پژوهشکده باستان‌شناسی درخصوص برنامه‌های این پژوهشکده و این مهم که قرار است کاوش‌ها بر کدام بخش از کشور متمرکز شود، گفت: کاوش در تمام ایران مدنظر است و تاکید خاصی بر مکان خاصی نداریم اما باتوجه به شرایط موجود، تمرکز کاوش‌ها را بر حوزه خلیج فارس و مکران قرار داده‌ایم و امیدواریم به زودی شاهد تهیه اطلس باستان‌شناسی حوزه خلیج فارس باشیم. این مهم در راستای تهیه‌ی نقشه باستان‌شناسی است. 

او با تاکید برآنکه تهیه نقشه باستان‌شناسی کشور کار یک یا دو سال نیست، گفت: این نقشه در حال به‌روز شدن است. نباید فراموش کرد که آثار فراوانی که در ایران قرار دارند و هر روز شناسایی می‌شوند، به اندازه‌ای هستند که نقشه باستان‌شناسی هیچگاه تمام نخواهد شد و همواره به‌روزرسانی خواهد شد. 

خسروی درخصوص توسعه باستان‌شناسی زیر آب نیز گفت: باتوجه به محدودیت‌ها و مشکلاتی که در این حوزه با آن روبه رو هستیم درصدد رشد و توسعه باستان‌شناسی زیر آب هستیم. در این میان همچنان مشکل بودجه وجود دارد و در شرایط موجود بودجه‌های پژوهشی بسیار سنگین است. امیدواریم با استفاده از تفاهم‌نامه‌هایی که با کشورهای دیگر منعقد می‌کنیم، بتوانیم این زمینه را تقویت کنیم. صحبت‌هایی در این خصوص انجام شده و فعلا تفاهمنامه‌هایی با چین برای انجام کاوش‌های باستان‌شناسی زیر آب منعقد شده است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز