کد خبر: 739254 A

رئیس مرکز فناوری اطلاعات و ارتباطات بیمه مرکزی خبر داد:

رئیس مرکز فناوری اطلاعات و ارتباطات بیمه مرکزی گفت: در نیمه دوم سال 96 نزدیک به 11 میلیون و 600 هزار بیمه نامه کد یکتا دریافت کردند که این رقم در حال حاضر 21 میلیون و 200 هزار کد یکتا است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، سید قاسم نعمتی رئیس مرکز فناوری اطلاعات و ارتباطات بیمه مرکزی در جمع خبرنگاران با تاکید بر اهمیت مکانیزه کردن اطلاعات گفت: تمام اهداف ما متمرکز بر این است که وظایف و تکالیف مندرج در اسناد بالادستی را به نحو احسن انجام دهیم و به عنوان یک حلقه از دولت انتظار می‌رود که بسترهای لازم برای دولت الکترونیک را فراهم کنیم.

وی ادامه داد: از همین رو بیمه مرکزی از اواخر سال 1390 با راه‌اندازی سامانه نظارت و هدایت الکترونیکی بیمه (سنهاب) اقدام به جمع‌آوری اطلاعات و مکانیزه کردن‌ آنها کرد تا زمینه نظارت الکترونیکی داده‌ها فراهم شود. بنابراین در حال حاضر بسیاری از اسناد و قوانین بیمه مرکزی به عنوان نماینده صنعت بیمه به صورت مکانیزه در اختیار سایر صنایع قرار می‌گیرد.

رئیس مرکز فناوری اطلاعات و ارتباطات بیمه مرکزی افزود: با راه‌اندازی سامانه سنهاب امکان برقراری ارتباط بیمه مرکزی و شرکت‌های بیمه مستقل در اینترنت و به صورت آنلاین فراهم شده است. البته این ابزار امکان برقراری ارتباط با سازمان‌های دیگر مانند راهداری، گمرک، وزارت صمت و سایر را فراهم کرده است. اخیراً تفاهم‌نامه‌ای با ناجا امضا شد تا اطلاعات مربوط به خودروها مانند بیمه بودن یا نبودن خودرو مبادله شود که این امر با وارد کردن شماره پلاک میسر است که این می‌تواند در آنلاین بودن داده‌ها  و تشکیل یک جامعه آماری دقیق در راستای تصمیم‌سازی کمک فراوانی کند.

نعمتی در مورد استانداردسازی اقلام اطلاعاتی چهار رشته باربری، آتش‌سوزی، بدنه و درمان گفت: در سال جاری این موضوع به بحث گذاشته شد. حال یک استاندارد مشترک در تبادل اطلاعات بین شرکت‌های بیمه و بیمه مرکزی وجود داشته باشد. در حال حاضر ما 24 قلم اطلاعاتی را از شرکت‌های بیمه دریافت می‌کنیم اما این اقلام اطلاعاتی خلاصه هستند و جنبه آماری دارند. در حالی که فاقد جنبه نظارتی هستند که با استانداردسازی اطلاعات می‌توان آن را برطرف کرد.

وی ادامه داد: اما این استانداردسازی در مورد رشته شخص ثالث درسال 96 محقق، پیاده‌سازی و به شرکت‌ها ابلاغ و اجرا شد و الان اطلاعات مربوط به شخص ثالث کاملاً استاندارد است و وقتی بیمه‌نامه صادر می‌شود قبل از صدور آن بیمه مرکزی قوانین و مقررات مربوط به شخص ثالث را رصد می‌کند که در صورت مغایرت از صدور کد یکتا اجتناب می‌کند و این به نوعی نظارت اولیه و پیشگیرانه از سوی بیمه مرکزی است.

نعمتی با تاکید بر نقش کد یکتا در بیمه‌نامه شخص ثالث گفت: بیمه‌نامه شخص ثالث باید دارای کد یکتا باشد البته این به معنای این نیست که اگر بیمه نامه کد یکتا ندارد فاقد اعتبار است بلکه به این معنی است که شرکت بیمه باید پاسخگو باشد و بیمه‌گذار نباید نگرانی در این مورد داشته باشد.

وی تصریح کرد: در نیمه دوم سال 96 نزدیک به 11 میلیون و 600 هزار بیمه نامه کد یکتا دریافت کردند که این رقم در حال حاضر 21 میلیون و 200 هزار کد یکتا است. کد یکتا 11 رقمی و دارای آرم بیمه مرکزی است.

نعمتی افزود: البته از سال 98 دریافت کد یکتا برای چهار رشته باربری، آتش‌سوزی، بدنه و درمان اجباری خواهد شد.

خودرو دولت دولت الکترونیک فناوری اطلاعات و ارتباطات قوانین و مقررات
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر