خبرگزاری کار ایران

مستخدمین حسینی در گفت و گو با ایلنا:

قانون مسدودکننده با شرکت‌های بزرگ ناسازگار است/ ایران در این شرایط به توتال نیاز ندارد/ 2 نسل از تکنولوژی روز دنیا عقب هستیم

asdasd
کد خبر : ۶۴۵۸۶۹

یک کارشناس اقتصادی اظهار داشت: شرکت‌هایی مانند توتال چون به عنوان یک برند مطرح هستند، در نتیجه قیمت برند دارند و اقتصاد ایران در این مرحله و شرایط به آنها نیاز ندارد بلکه به شرکت‌های با تکنولوژی متوسط نیاز دارد.

چندی پیش، موگرینی اعلام کرد : « شورای اروپا، به روزرسانی شده متمم "قانون مسدود کننده" روی توافق هسته‌ای ایران را تایید کرد.»

طبق «قانون مسدود کننده»، شرکت‌های اروپایی لازم نیست از تحریم‌های هسته‌ای آمریکا علیه ایران پیروی کنند و در صورت مطرح شدن شکایت علیه آنها در دادگاه‌های بین‌المللی، حق با شرکت‌های اروپایی خواهد بود.

حیدر مستخدمین حسینی( اقتصاد‌دان) در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا در مورد این تصمیم اتحادیه اروپا گفت:  قرار بود اتحادیه اروپا  بحث مربوط به نفت و وجوه حاصل از فروش نفت را به عنوان یکی از پایه‌های اصلی برجام  تضمین کند، یعنی تحت هر شریطی نفت ایران را به میزان مورد توافق خریده و نحوه‌ی پرداخت  ارز حاصل از فروش نفت را مشخص کند.

وی ادامه داد: شاید این تصمیم مقدمه‌ای باشد تا در آینده جزییات آن را نیز تعیین کنند. موضوع مسلم این است که اتحادیه اروپا تا امروز علاقمند به حفظ برجام بوده و باوجود فشار‌های امریکا، به دنبال پیگیری و قابلیت اجرایی این موضوع است.

این کارشناس اقتصادی در مورد دامنه تاثیر این تصمیم بر فعالیت شرکت‌ها گفت: اما تصمیم‌های اتحادیه اروپا در مورد شرکت‌هایی نتیجه بخش است که به نوعی 100 درصد اروپایی باشند و بالای 50 درصد از فعالیت‌های آن‌ها در محدوده اتحادیه اروپا متمرکز باشد اما با شرکت‌هایی که فعالیت‌هایشان سمت‌وسوی امریکایی دارد  یا ترکیب سهام‌داری امریکایی دارند سازگار نیست.

وی تصریح کرد: امریکا براساس حق وتو و اختیاراتی که دارد می تواند این شرکت‌ها را مشمول جریمه کند، در حالی که شرکت‌های کوچک و متوسط از این موضوع استثناء هستند.

مستخدمین حسینی در پاسخ به این پرسش که شرکت‌های متوسط اروپایی تا چه اندازه می‌توانند نیاز‌های تکنولوژیکی ایران را برطرف کنند، گفت: با توجه به اینکه  تکنولوژی در سه سطح پایین، متوسط و بالا طبقه‌بندی می شود، شرکت‌های بزرگ اروپایی فرایند سطوح قبلی تکنولوژی را طی کرده و در سطوح های‌ تک فعالیت می کنند و در نتیجه قیمت و مراودات آنها در سطح بالا است.

وی افزود: در حالی که سطوح تکنولوژی در ایران پایین است و قبل از دسترسی به سطوح بالا نیاز دارد تا طی سطوح پایین و میانی را طی کند، به ویژه در صنعت و معدن.

این کارشناس اقتصادی تصریح کرد: باید در نظر داشت که سطح بیکاری و اشتغال کشور ایجاب می کند که با سطوحی در ارتباط باشد که سرمایه و نیروی کار را تضمین کند و شرکت‌های متوسط اروپایی می‌توانند این نیاز را بر طرف کنند و پاسخگوی نیازهای کشور باشند.

وی متذکر شد: البته در برخی از زمینه‌های پیمانکاری به ویژه از جهت نیروی انسانی حتی سطوح متوسط را طی کرده‌ایم و با توجه به این مصوبه می‌توانیم به سطوح بالا دسترسی داشته باشیم و این یک گام رو به جلو است و می تواند ارتباط ایران و اروپا را برقرار کند.

مستخدمین حسینی یادآور شد: شرکت هایی مانند توتال چون به عنوان یک برند مطرح هستند، در نتیجه قیمت برند دارند و اقتصاد ایران در این مرحله و شرایط به آنها نیاز ندارد بلکه به شرکت‌های با تکنولوژی متوسط نیاز دارد.

وی ادامه داد: مثلا در حوزه هایی مانند آبیاری کشاورزی یا حوزه‌ی صنعت تغییر سطوح تکنولوژی هر 7 سال یک بار است که متاسفانه در کشور ما این رقم 12 سال است که نشان می دهد که ما 2 نسل از تکنولوژی روز دنیا عقب هستیم و در صورت نهایی شدن این گونه تصمیم‌ها، می‌تواند یک گام رو به جلو برای تکنولوژی ایران محسوب شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز