خبرگزاری کار ایران

در گفت و گو با ایلنا از یاسوج:

آب سد چمشیر گچساران شور نیست و قابل خوردن است

asdasd
کد خبر : ۱۳۴۳۷۵۱

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان کهگیلویه و بویراحمد تاکیدکرد که آب سد چمشیر گچساران شور و نیست و برای همه مصارف بویژه مصرف شرب و کشاورزی قابل استفاده است.

"آرش مُصلح" در گفت و گو با ایلنا از یاسوج گفت: در هفته‌های گذشته آزمایش‌های متعددی توسط شرکت آب منطقه‌ای استان کهگیلویه و بویراحمد از خروجی آب سد چمشیر گچساران انجام گرفت که نتیجه این آزمایش ها نشان داد که نگرانی در مورد آب این سد وجود ندارد.

وی با تشریح نحوه چگونگی آزمایش‌های صورت گرفته بر آب خروجی سد چمشیر گچساران، اظهار داشت: براساس آخرین اندازه گیری‌ها، شوری و تلخی آب سد چم شیر گچساران از حد استاندارد هم کمتر است و هیچ نگرانی درباره کیفیت آب سدچم شیر وجود ندارد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: براساس آزمایش‌های اخیر از آب سد چمشیر گچساران، میزان مواد محلول در آب این سد کمتر از حد مجاز نشان داده شده است.

مصلح تاکید کرد که جای هیچ نگرانی وجود ندارد و باید به آینده این سرمایه گذاری کلان در حوزه سدسازی به عنوان یکی از دستاورد‌های بزرگ اقتصادی کشور امیدوار بود.

به گزارش ایلنا از یاسوج، آبگیری اولیه از سد چمشیر گچساران از ابتدای اسفندماه گذشته شروع شده و تاکنون ۴۷۰ میلیون متر مکعب آب رودخانه زُهره را ذخیره کرده است.

ظرفیت دریاچه پشت سد نیز ۲ میلیارد و ۳۰۰ میلیون متر مکعب آب است.

پیش از این برخی از فعالان زیست محیطی و رسانه‌ها، میزان املاح گچی و نمکی آب سد چم شیر گچساران را نگران کننده و خطرناک برای محیط زیست عنوان کرده بودند.

حجم کل مخزن این سد را ۳/۲ میلیارد متر مکعب با مساحت ۵۱ کیلومتر مربع، طول دریاچه ۴۸ کیلومتر و تراز نرمال از سطح دریا را ۵۹۸ متر است و تراز سد چمشیر از سطح دریا برای آبگیری تا سال آینده به ۵۶۰ متر خواهد رسید.

این سد دارای یک میلیون و ۱۰۰ متر مکعب حجم بدنه،۶۰۴ متر طول تاج، ۱۵۱ متر ارتفاع، ۷۵ متر عرض بدنه و سه دهنه سرریز اوجی دریچه دار است.

تأمین آب آشامیدنی و صنعتی، بهره‌مند شدن ۱۱۰ هزار هکتار از زمین‌های کشاورزی استان‌های کهگیلویه و بویراحمد، خوزستان و بوشهر، ذخیره و کنترل آب رودخانه زهره به میزان یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون متر مکعب، تولید ۲۸۲ مگاوات برق آبی، کنترل سیلاب‌های مخرب رودخانه زُهره، اشتغال زایی در زمان اجرای طرح و زیر ساخت‌های صنعت گردشگری و پرورش ماهی از مهمترین مزایای این سد است.

سد چمشیر بلندترین سد وزنی از نوع بتنی غلتکی (آر. سی. سی) ایران است که در ۲۵ کیلومتری جنوب شرقی شهر دوگنبدان استان کهگیلویه و بویراحمد و بر روی رودخانه زُهره ساخته شده است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز