خبرگزاری کار ایران

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان:

جهادکشاورزی کهگیلویه و بویراحمد موافق آبگیری سدچمشیر گچساران است

asdasd
کد خبر : ۱۳۲۱۰۳۸

رئیس سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد گفت: ۲۳ هزار هکتار از اراضی دیم زیردست سد چمشیر گچساران در این استان آبی می‌شوند.

به گزارش ایلنا از یاسوج، سید علی معتمدی‌پور در جمع خبرنگاران با اشاره به طرح برخی انتقادات و مخالفت‌ها با آبگیری سد چم‌شیر گچساران، اظهار داشت: احداث این سد، کشاورزی گچساران را مُتحول می‌کند و این سازمان به طور کامل حامی و موافق احداث و آبگیر این سد مهم است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد افزود: ۱۲۵ میلیون متر مکعب از آب ذخیره شده پشت سد چمشیر سهم این استان بوده که ۶۵.۶ میلیون متر مکعب آن سهم بخش کشاورزی است که  عدد قابل توجهی است.

وی با بیان اینکه ۲۳ هزار هکتار از اراضی کشاورزی زیر پوشش آبیاری از این سد قرار می‌گیرند، ادامه داد: در فاز اول ۹ هزار هکتار و در فازهای بعدی نیز مطالعات توسعه اراضی تحت پوشش آبیاری‌های نوین انجام خواهد شد.

وی آبیاری به دشت‌های سرآبننیز، خربل، دشت‌گل، باباکلان، دشت گازال، دشت گز، دشت بی‌بی‌حکیمه، آب‌گندی، چهارتنگ، آب‌شیرین، بی‌بی‌جان‌اباد، ماهور باشت و در مجموع اراضی کشاورزی ۱۸ دشت را از مزایای این سد برشمرد.

معتمدی‌پور با بیان اینکه سد چمشیر گچساران روی سرشاخه‌های اصلی رودخانه زهره بنا شده، تصریح کرد: علاوه بر تولید برق و رونق صنعت گردشگری، زیر کشت بردن اراضی کشاورزی، ایجاد زیرساخت‌های تولید صنعت آبزیان و صنایع وابسته، تلطیف آب و هوا، جلوگیری از فرسایش خاک، تقویت سفره‌های زیرزمینی، کنترل سیلاب‌ها، احیای پوشش گیاهی و کاهش چرای دام، احیای حیات‌وحش و پوشش جانوری و گیاهی، کنترل شوری آب رودخانه زهره، احیای اراضی پایین‌دست، اشتغال و رفاه بیشتر عشایر منطقه از جمله مزایای این سد بزرگ در منطقه گچساران است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد، استفاده از آب ذخیره شده پشت این سد برای آبیاری اراضی کشاورزی استان‌های خوزستان و بوشهر و کمک به تامین امنیت غذایی کشور را از دیگر مزایای احداث این سد برشمرد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز