خبرگزاری کار ایران

در سال گذشته انجام شد؛

انجام ۷۰۰ نمونه ذخیره خون بند ناف در استان البرز / کاهش استقبال ذخیره خون بندناف در شیوع کرونا

asdasd
کد خبر : ۱۲۵۸۹۵۸

رئیس جهاددانشگاهی استان البرز با اشاره به ذخیره ۷۰۰ نمونه خون بند ناف در استان البرز از کاهش ذخیره سازی این سلول های بنیادی در زمان شیوع کرونا خبر داد.

به گزارش خبرنگار ایلنا از البرز، احمدرضا فیروزی امروز در نشست خبری که در آستانه ۱۶ مرداد سالروز جهاد دانشگاهی برگزار شد با اشاره به فعالیت های یکسال اخیر جهاد دانشگاهی استان البرز،‌ اظهار کرد: این نهاد ملی از ابتدای تاسیس با هدف کمک رسانی در حوزه های دانشگاهی در راستای توسعه کشور،‌ شکل گرفت که این نقش تا حد زیادی در حوزه دانشگاه موفق بوده است.

این مسئول استانی از تعامل جهاد دانشگاهی استان البرز با صنایع البرز یاد کرد و گفت: با توجه به ویژگی جهاد دانشگاهی به عنوان نهاد عمومی و خودگردان، تعریف برنامه ها تحت تاثیر قرار گرفته است. لذا فعالیت هایی مورد توجه است که از خلاقیت و نوآوری برخوردار باشد.

رئیس جهاد دانشگاهی استان البرز تصریح کرد: تلاش شده در حوزه های مختلف پژوهش، فناورانه، کارآفرینی، فرهنگی، تجاری سازی و اشتغالزایی بتوانیم برنامه و فعالیت هایی را دنبال کنیم که با اهداف مورد نظر سازگار باشد و باری از دوش جامعه بردارد.

وی با تاکید بر روحیه جهادی همکاران جهاد دانشگاهی افزود: یکی از کارهای ملی و استانی این مجموعه، کمک به خلاء های موجود است در این راستا از طرح های فناورانه حمایت شد که در سطح ملی ۴۱ طرح را شامل شد و یکی از آنها تولید "رام قطار" بود که به عنوان دستاورد مهم‌ تلقی می شود.

فیروزی گفت:مرکز نوآوری جهاد دانشگاهی در بیمارستان ابن سینا چندین سال است که به جامعه استان خدمات می دهد اما در مجموع با توجه به تحریم های تحمیلی از بخشی از پتانسیل و توانایی های داخلی کشور استفاده نشده و این مساله باید مورد توجه مسئولان باشد.

وی اضافه کرد: از این فرصت استفاده کرده و آمادگی جهاد دانشگاهی استان را اعلام می کنم که در راستای توسعه البرز کمک کنیم. 

فیروزی گفت: ویژگی فعالیت استانی این است که بجز فعالیت حوزه استان، یک مجتمع تحقیقاتی بزرگ ملی در البرز مستقر است که بسیاری از فعالیت های پژوهشی کشور در این مرکز دنبال می شود مانند پژوهشکده صنایع شیمیایی، تولید دکل های حفاری نفت، مرکز ملی ذخایر ژنتیک و بخش هایی از مرکز رویان، پارک علم و فناوری البرز و بسیاری از کارگاههای عملیاتی طرح های ملی که در استان البرز مستقر هستند.

رئیس جهاد دانشگاهی البرز تصریح کرد: در حوزه پزوهشی و تحقیقاتی،‌ بانک خون بند ناف چندین سال در البرز راه اندازی شده که ذخبره خون بند ناف نوزادان متولد شده در این بانک خونی، نگهداری می شود که سرشار از سلولهای بنیادی است و برای ترمیم بافت و درمان بیماری کمک می کند. 

وی ادامه داد: باید جامعه را با مزایای خون بند ناف اشنا کرد چراکه بسیاری از خانواده ها با این ظرفیت از تلاطم و نگرانی جان عزیزان خود نجات پیدا کردند و اگر فرد در سنین بالاتر دچار سرطان خون و یا مشکلات بافت شود این تکنولوزی نگهداری و استفاده از سلول‌های بنیادی می تواند کمک کند و این در حالیست که بسیاری از مردم در این ارتباط آگاهی لازم ندارند.

وی ادامه داد: میزان ذخیره خون بند ناف در البرز نسبت به کشور حدود ۳ درصد است و این حیف است و با توجه به اهمیت حیاتی آن، مبلغ نگهداری، بسیار اندک است.

فیروزی در مورد هزینه نگهداری خون بند ناف گفت: با توجه به آزمایش های مقدماتی مبلع اول قرارداد با هزینه ای حدود ۷ میلیون انجام می شود و شارژ سالانه حدود ۳۰۰هزار تومان است که می توان خون بند ناف را ذخیره کرد و این فناوری برای ذخیره سازی دندان های شیری کودکان نیز ایجاد شده است.

فیروزی تصریح کرد: در سال گذشته بالغ بر ۷۰۰ نمونه ذخیره خون بند ناف در استان البرز انجام شد و در مجموع حدود ۴ هزار مورد ذخیره استانی داشتیم در حالیکه در کل کشور بالای ۱۸۰ هزار مورد بند ناف ذخیره شده است.

وی ادامه داد: با وجودی که روند ذخیره سازی بند ناف در سالهای گذشته صعودی بود اما شیوع کرونا در دو سال اخیر تاثیر منفی در افزایش ذخیره سازی داشت. بسیاری از افراد نیز به دلیل آنزیم‌های خونی توانایی ذخیره سازی نداشتند.

این مسئول گفت: استفاده درمانی از بند ناف در درجه اول برای خود نوزاد و در درجه بعد برای خانواده های درجه یک نیز استفاده می شود.

فیروزی به راه اندازی مرکز خدمات روانشناسی و مشاوره در جهاد دانشگاهی البرز اشاره کرد و ادامه داد: این مرکز دو هفته گذشته راه اندازی شد و علاوه بر آن برای تسریع در حل مشکلات محلات کم برخوردار نیز دفاتر خدماتی احداث شد. همچنین مراکزی برای حمایت مدد جویان کمیته امداد انجام شده است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز