نحوه درست انجام دادن تعویض لاستیک موتور هوندا

فروش لاستیک و سایر قطعات موتور سیکلت هوندا در فروشپاه آنلاین پیشتاز تجارت با بهترین قیمت و بالاترین کیفیت
میتوان گفت که چرخهای موتور سیکلت جز اصلیترین قسمتهای آن به شمار میرود. چرا که در صورت وارد آمدن خسارت به لاستیکهای موتور سیکلت، شما با ضررهای مالی قابل توجهی رو به رو خواهید شد. تا جایی که میتوان به صدمههای جانی هم اشاره کنیم. به همین دلیل رعایت یکسری نکاتی چون تعویض به موقع لاستیکهای موتور سیکلت و دقت در انتخاب اولیه لاستیک به جلوگیری از هزینههای اضافی تعمیر کمک شایانی میکند. با این حال غیر ممکن است، موتور سیکلت داشته باشید و تا به حال لاستیک آن را تعویض نکرده باشید.
چرا که به دلیل طی مسافتهای طولانی، باعث کم شدن عاج لاستیک موتور سیکلت به مقدار زیادی میشود و شما نیازمند لاستیک جدید برای موتور سیکلت خود هستید. در هنگام خرید تایر باید مواردی چون طراحی و مهندسی تایر، هزینههای جانبی آن، تاریخ لاستیک موتور سیکلت را دقت فرمایید. همچنین باید توانایی خواندن تاریخ لاستیک را داشته باشید. چرا که استفاده از لاستیک تاریخ گذشته خود، خطراتی چون شکنندهتر شدن لاستیک، کاهش تعادل موتور سیکلت و کم شدن چسبندگی لاستیک با سطح زمین را در پی دارد. به عبارتی حتی اگر از لاستیک استفاده نشده باشد ولی تاریخ آن گذشته باشد، به دلیل از دست رفتن کیفیت مواد اولیه پیشنهاد میشود از آن استفاده نگردد.
بعد از رعایت کردن موارد بالا و خرید لاستیک متناسب با نوع موتور سیکلت خود، شما میتوانید تعویض آن را هم به مکانیک سپرده و یا خود اقدام به تعویض کنید. شما با یک بار، باز و بسته کردن قطعات موتور میتوانید خود به تنهایی در مواقع ضروری آن را تعمیر کنید، و از صرف هزینه و وقت زیاد جلوگیری نمایید. به همین دلیل قصد داریم در این مقاله به نحوه تعویض لاستیک موتور هوندا بپردازیم.
چه زمانی باید تعویض لاستیک موتور هوندا را انجام دهیم؟
همانطور که اشاره کردیم، تعویض لاستیک موتور به راحتی توسط شخص مبتدی با داشتن ابزار لازم میتواند صورت گیرد. با این حال اکثریت، تصورشان تخصصی بودن این مبحث است و به عبارتی برای امتحان کردن به سراغ تعویض لاستیک موتور سیکلت نرفته و آن را امتحان نکردهاند. اما باید عرض کنیم که تعویض لاستیک با نداشتن روشهای چالش برانگیز، به راحتی توسط شخص در مواقع اضطراری انجام میگیرد. اما چه زمانی باید تعویض لاستیک موتور هوندا را انجام دهیم؟
زمان تعویض تایر موتور، به عوامل متعددی بستگی دارد. به عنوان نمونه کیفیت هر لاستیک بعد از طی مسافتی دچار اختلال میشود. به عبارتی لاستیک جلو بعد از هر 3900 کیلومتر و لاستیک عقب بعد از هر ۱۹۰۰ کیلومتر باید تعویض گردد. جدا از اینکه به طور کلی هر ۵ سال، تعویض لاستیک موتور هوندا باید مرتب صورت گیرد. چرا که بعد از ۵ سال، لاستیک به دلیل قرار گرفتن در مجاورت هوا شکننده میشود و در نهایت لبههای لاستیک ترک برمیدارد. یک نشانه دیگر که خبر از تعویض لاستیک موتور سیکلت را میدهد، ایجاد نوارهای فلزی بر سطح تایر موتور هوندا است. این نوارهای فلزی در اثر سایش بیش از حد تایر بر روی سطح آن پدیدار میشود. از دست رفتن چسبندگی نمونه دیگر عوامل تعویض لاستیک موتور هوندا میباشد. همانطور که میدانیم لاستیکها دارای انواع مختلفی هستند. به اینگونه که تایر موتور سیکلتهای موجود در مناطق گرمسیر با مناطق با آب و هوای سرد متفاوت است، و شما اگر به نادرستی از آن بهره بگیرید، تایر موتور سیکلت در طی زمان کوتاهی دچار افت کیفیت و در نهایت از بین رفتن خاصیت چسبندگی آن میشود. البته که اگر به صورت مداوم لاستیک موتور سیکلت در آب و هوای مختلف قرار گیرد، خود تاثیر بسزایی در کاهش چسبندگی موتور سیکلت دارد. در نهایت هنگام تعویض لاستیک باید برای عملکرد درست آن، جفت لاستیکها را تعویض نمایید. تا رانندگی امنتر و لذت بخشتر داشته باشید. در ادامه به معرفی ابزاری میپردازیم که هنگام تعویض لاستیک موتور سیکلت به آن نیاز پیدا خواهید کرد.
ابزار لازم برای تعویض لاستیک موتور سیکلت هوندا
برای اینکه بتوانید تعویض لاستیک را خود به تنهایی انجام دهید، نیازمند یکسری لوازم تخصصی هستید. این لوازم جزء لوازم یدکی هوندا میباشد که شما با مراجعه به شعبهای هوندا در سطح شهرهای مختلف، میتوانید این لوازم را چون لاستیک موتور سیکلت را خریداری فرمایید. ابزارهای مورد نیاز شما برای تعویض شامل مواردی چون ابزار هسته سوپاپ، روان کنندههای سیلیکونی، پمپ هوای فشار محافظ، اتوی لاستیک، آچار مخصوص باز کردن چرخ، انبر قفلی و میله اهرمی میباشد. در ادامه به چگونگی تعویض لاستیک موتور هوندا میپردازیم.
نحوه تعویض لاستیک موتور هوندا
بعد از تهیه وسایل مورد نیاز چون لاستیک و ابزار مورد نیاز، اقدام به تعویض لاستیک میکنید. به این صورت که در ابتدا با استفاده از ابزار هسته سوپاپ، تمامی هوای داخل لاستیک را خارج کنید. در مرحله بعد اقدام به خارج کردن تایر از رینگ کنید. این عمل توسط ابزار شکستن مهره یا آچار تیلیور انجام میگیرد. به این صورت که ابزار شکستن مهره را بین لاستیک و رینگ قرار دهید و اقدام به شکستن مهره کنید و آن را جدا نمایید. اگر با مشکل خارج نشدن مهره رو به رو شدید، سعی کنید به طور کامل باد لاستیک را خارج نمایید. همچنین میتوانید از روان کننده سیلیکون برای راحتی کارتان استفاده نمایید. در ادامه سطح داخلی لاستیک جدید را با اسپری روان کننده سیلیکون چرب نمایید، تا کار با آن راحت شود. برای جا انداختن لاستیک جدید داخل رینگ، باید به جهت لاستیک دقت فرمایید. به این صورت که گل لاستیک باید به شکل ۸ از رو به رو دیده شود. در صورت جا انداختن اشتباه، در طی زمان کوتاه لاستیک دچار ساییدگی شدید میشود. همچنین در هنگام جا زدن لاستیک داخل رینگ برای تسلط بیشتر پای خود را بر روی رینگ قرار دهید. بعد از تعویض شروع به باد کردن لاستیک نمایید. باد لاستیک باید تا جایی ادامه یابد که تایر به رینگ چسبیده و خط دور لاستیک نمایان شود. به عبارتی فشار باد برای لاستیک جلو موتور سیکلت ۲۵ و برای لاستیک عقب ۳۰ بار است. در نهایت با رعایت تمامی این نکات میتوانید با خیال راحت از موتور سیکلت خود استفاده نمایید. امیدواریم با خواندن این مطالب، اطلاعات کافی را به دست آورده باشید.
منبع: فروشگاه قطعات موتور سیکلت پیشتاز تجارت: https://pishtaztejarat.com/