خبرگزاری کار ایران

طیفوری خبر داد:

اعلام نرخ تورم کالاها و خدمات نقاط شهری و روستایی فروردین ماه 1397 گیلان

asdasd
کد خبر : ۶۲۱۷۱۰

معاون آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی گیلان گفت: نرخ تورم کالاها و خدمات نقاط شهری و روستایی فروردین ماه 1397 استان گیلان اعلام شد.

به‌ گزارش ایلنا از رشت،معاون آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه ریزی گیلان بیان کرد: نرخ تورم کل کشور و استان در فروردین‌ماه به ترتیب 8.1 و 7.3 درصد است.

وحید طیفوری ادامه داد: اجرای طرح قیمت آمارگیری از کالاها و خدمات مورد مصرف خانوارهای شهری و روستایی یکی از مهم‌ترین طرح های مرکز آمار ایران است که با همکاری معانت آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان‌ها‌ در مناطق شهری و روستایی با مراجعه به واحد ها عرضه کالا و خدمات مصرفی خانوارها و قیمت گیری کالاهای منتخب اجرا می‌شود.

وی با بیان اینکه شاخص قیمت کالاها و خدمات مصرفی به‌عنوان معیار سنجش تغییرات قیمت کالاها و خدمات مصرفی خانوارها، مهم‌ترین ابزار اندازه‌گیری میزان تورم در اقتصاد کشور است تصریح کرد: کاربردهای اساسی و متنوع این شـاخص در برآورد قــدرت خرید پول کشور، اندازه‌گیری روند درآمد و هزینه واقعی خانوارها، تعدیل مزد و حقوق و محاسبه حساب‌های ملی، اهمیت و جایگاه شاخص مزبور را در بررسی و برنامه‌ریزی اقتصادی نشان می‌دهد.

معاون آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان گیلان اظهار داشت: برای محاسبه شاخص قیمت و نرخ تورم کشور و استان‌ها، مجموعه‌ 450 قلم از سبد کالاها و خدمات مورد مصرف خانوار‌ها (به طور عمده کالاها و خدماتی عمومی، روزمره و پرمصرف مورد استفاده توسط خانوار)، هرماه قیمت‌گیری شده و مورد بررسی‌ قرار می‌گیرد.

وی اضافه کرد: نرخ تورم محاسبه‌شده از تغییرات شاخص قیمت، صرفاً بیانگر آهنگ و روند رشد (مثبت یا منفی) قیمت‌ها نسبت به مقدار مشابه در دوره زمانی و استان مورد نظر است؛ بنابراین، ممکن است در یک ماه چند کالای خاص افزایش قیمت داشته باشند؛ ولی هنگامی افزایش سطح عمومی قیمت کالاها و خدمات رخ می‌دهد که این افزایش، در شمار قابل‌توجهی از کالاها و خدمات و متناسب با ضریب اهمیت تخصیص‌یافته به هر گروه از کالا یا خدمات تعریف‌شده در سبد خانوار روی دهد. لذا افزایش قیمت چند کالا یا خدمت محدود، در بین 450 قلم از سبد کالا و خدمت مورد بررسی، ممکن است بر تغییر نرخ تورم تأثیر قابل‌توجهی نداشته باشد. همچنین هنگامی‌که بیان می‌شود نرخ تورم در یک استان، کمتر (بیشتر) از استان دیگری است، لزوماً به این معنا نیست که سطح عمومی قیمت‌ها در این استان نیز پایین‌تر (بالاتر) از آن استان است، بلکه فقط می‌توان رشد قیمتی را بر اساس نرخ تورم بین استان‌ها مقایسه کرد.

طیفوری خاطرنشان کرد: در این طرح جهت قیمت‌گیری کالاها و خدمات مصرفی خانوارهای شهری و روستایی در هر ماه به بیش‌‌ از 3000 کارگاه ارائه کالا و خدمات مصرفی خانوارها در  بیش از  10  منطقه آماری نمونه شامل 7 منطقه شهری (اعم از شهرهای رشت و شهر‌های لنگرود، لاهیجان، بند‌رانزلی، منجیل، آستارا و ...) و بیش از 20 منطقه روستایی (به تفکیک در شهرستان آستانه‌اشرفیه، رودسر، سیاهکل، لنگرود، تالش، رضوانشهر، فومن، شفت، صومعه‌سرا‌، رودبار، رشت و...) مورد مراجعه و آمارگیری قرار می‌گیرند.

معاون آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان گیلان در خصوص نتایج نرخ تورم فروردین ماه گفت: نرخ تورم کل کشور و استان در فروردین‌ماه به ترتیب 8.1 و 7.3 درصد می‌باشد. ازاین‌رو استان گیلان در فروردین‌ماه، در بین 31 استان، دارای رتبه بیست و چهارم بالاترین نرخ تورم کشور است.

وی افزود: در همین راستا، بالاترین نرخ تورم کشور مربوط به استان کرمانشاه 10.9درصد و کمترین مقدار مربوط به استان کهگیلویه و  بویراحمد با 6.4 درصد بوده است. همچنین چهار استان هم‌جوار، قزوین، مازندران، اردبیل و زنجان به ترتیب با 7.6، 7.7، 8.3 و 6.7 درصد دارای رتبه‌های نوزدهم، هجدهم، دوازدهم و بیست و هشتم و نیز استان ساحلی گلستان با 9.8 درصد دارای رتبه ششم بالاترین نرخ تورم هستند.

اعلام نرخ تورم کالاها و خدمات نقاط شهری و روستایی فروردین ماه 1397 گیلان

طیفوری اضافه کرد: نرخ تورم گروه عمده خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات کشور و گیلان به ترتیب 11.2 و 9.2 درصد و نرخ تورم گروه عمده کالاهای غیرخوراکی ‌و خدمات کشور و گیلان به ترتیب 6.9 و 6.6درصد بوده است.

اعلام نرخ تورم کالاها و خدمات نقاط شهری و روستایی فروردین ماه 1397 گیلان

شکل2- نمودار روند نرخ تورم گروه عمده خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات کشور و گیلان سال 1396و فروردین 1397، سال پایه: 100=1395

 

 

     شکل3-نمودار روند نرخ تورم گروه عمده کالاهای   غیرخوراکی‌وخدمات کشور و گیلان سال 1396 و فروردین 1397، سال پایه: 100=1395

   

معاون آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان گیلان در خصوص نرخ تورم شهری گفت: این نرخ در کل کشور و استان در اسفند‌ماه به ترتیب 8و 7.3درصد می‌باشد.  از این‌رو استان گیلان در بین 31 استان، دارای رتبه بیست و دوم بالاترین نرخ تورم کشور می‌باشد. همچنین 4 استان مجاور این استان، یعنی، استان‌های قزوین، مازندران، اردبیل و زنجان به‌ترتیب دارای رتبه‌های شانزدهم، هفدهم ، دهم و بیست و نهم و استان ساحلی گلستان دارای رتبه ششم بالاترین نرخ تورم کشور هستند. در همین راستا، بالاترین نرخ تورم  شهری کشور مربوط به استان لرستان با 11.1 درصد و کمترین مقدار مربوط به استان کهگیلویه و  بویراحمد با 6.5 درصد بوده است.

وی به نرخ تورم روستایی نیز اشاره کرد و ادامه داد: این نرخ در کل کشور و استان در فروردین‌ماه به ترتیب 8.3 و 7.1 درصد می‌باشد. استان گیلان در فروردین‌ماه، در بین 31 استان، دارای رتبه بیست و سوم بالاترین نرخ تورم کشور می‌باشد. همچنین 4 استان مجاور این استان، یعنی، استان‌های قزوین، مازندران، اردبیل و زنجان به‌ترتیب دارای رتبه‌های چهاردهم، شانزددهم، پانزدهم و ‌بیست­ و­هشتم و استان ساحلی گلستان دارای رتبه پنجم بالاترین نرخ تورم کشور هستند.

 بالاترین نرخ تورم روستایی کشور مربوط به استان کرمانشاه با 11.5درصد و کمترین مقدار مربوط به استان سیستان و بلوچستان با 4.8درصد بوده است.

اعلام نرخ تورم کالاها و خدمات نقاط شهری و روستایی فروردین ماه 1397 گیلان

در ادامه متوسط تغییرات قیمت برخی کالاهای مهم خوراکی در گروه اصلی کالایی مناطق شهری استان گیلان در فروردین‌ماه به شرح ذیل اعلام می‌گردد:

گروه نان و غلات:

متوسط قیمت یک کیلوگرم برنج ایرانی (هاشمی) درجه یک در فروردین‌ماه سال جاری برابر116143ریال بوده است که نسبت به ماه قبل(115607 ریال) حدود0.5 درصد افزایش داشته‌است. همچنین در این ماه متوسط قیمت یک کیلوگرم برنج خارجی 73074ریال بوده است که نسبت به ماه قبل (69926ریال )، 4.5درصد افزایش یافته است.

گروه گوشت قرمز و سفید و فرآورده های آنها:

یک کیلوگرم گوشت گوسفند در این ماه به 396905ریال رسیده است که نسبت به ماه قبل ( 390476 ریال)، حدود 1.7درصد افزایش یافته‌است. متوسط قیمت یک کیلوگرم گوشت گاو یا گوساله (فروردین 396190 و اسفند  393452ریال) حدود 0.7 درصد افزایش یافته‌است. در این گروه متوسط قیمت یک کیلوگرم مرغ ماشینی با افزایش 7.8 درصدی مواجه بوده است (فروردین 82124  ریال و اسفند‌ماه 76219ریال).

گروه شیر، پنیر و تخم مرغ:

متوسط قیمت یک لیتر شیر پاستوریزه در این ماه 29357ریال بوده است، که نسبت به ماه قبل 0.7درصد افزایش  قیمت داشته است.  متوسط قیمت یک کیلوگرم ماست پاستوریزه 43455ریال می باشد که نسبت به ماه قبل 1.2درصد کاهش  قیمت داشته است. در این ماه قیمت یک بسته ٥٠٠ گرمی پنیر ایرانی پاستوریزه 57365ریال می باشد که نسبت به ماه قبلتغییر محسوسی نداشته است. همچنین متوسط قیمت یک کیلوگرم تخم مرغ ماشینی در اسفند‌ماه برابر 88252ریال است که نسبت به ماه قبل (101286ریال) با کاهش 12.9 درصدی مواجه بوده‌است.

  گروه روغن ها و چربی ها:

متوسط قیمت یک بسته ١٠٠ گرمی کره پاستوریزه (کره حیوانی)  34720ریال است که نسبت به اسفند ماه تغییری نداشته است. در این گروه متوسط قیمت یک بسته ٩٠٠ گرمی روغن مایع 50802 ریال است که نسبت به اسفند ماه تغییری نداشته است.

گروه میوه و خشکبار:

متوسط قیمت یک کیلوگرم موز در فروردین‌ماه 68143ریال بوده است که نسبت به ماه قبل (68119 ریال) با افزایش 1.5 درصدی مواجه بوده است. متوسط قیمت یک کیلوگرم سیب درختی زرد در فروردین‌ماه 42262ریال بوده که نسبت به ماه قبل (41071ریال) افزایش 2.9درصدی را نشان می دهد. متوسط قیمت پرتقال محصول داخل در فروردین‌ماه 31190 ریال است که نسبت به ماه قبل (28167ریال) با افزایش10.7 درصدی مواجه بوده است.

گروه سبزیجات:

متوسط قیمت یک کیلوگرم خیار در فروردین‌ماه 28690ریال بوده‌است که نسبت به ماه قبل 3.9درصد افزایش و یک کیلوگرم گوجه فرنگی 25595 ریال بوده که نسبت به ماه قبل 7درصد افزایش یافته‌است. همچنین متوسط قیمت یک کیلوگرم سیب زمینی 23500ریال  بوده که نسبت به ماه قبل 3.1درصد افزایش  و یک کیلوگرم پیاز 22214ریال بوده که نسبت به ماه قبل 8.6 درصد کاهش  یافته‌است.

گروه قند، شکر، شیرینی ها و چای :

متوسط قیمت یک کیلوگرم قند در فروردین‌ماه 45930ریال است که نسبت به ماه قبل (46151ریال) تغییر محسوسی نداشته است. متوسط قیمت یک بسته ٥٠٠ گرمی چای خارجی در فروردین‌ماه 235876 ریال است که نسبت به ماه قبل (227143 ریال) افزایش 3.8درصدی داشته است.

گروه محصولات خوراکی طبقه بندی نشده درجای دیگر:

متوسط قیمت یک کیلوگرم رب گوجه فرنگی درفروردین ماه 60138 ریال است که نسبت به ماه قبل(58296 ریال) حدود3.2درصد افزایش داشته است.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز