خبرگزاری کار ایران

باقری در نشست رسانه ای:

دستگیری سودجویان اشیاء عتیقه با عناوین مذهبی در کهگیلویه و بویراحمد/ پرونده قتل طلافروش یاسوجی با ماجرای گنج ارتباطی نداشت/دستگیری ۲۶۱ حفار غیرمجاز در استان

asdasd
کد خبر : ۷۶۴۶۳۸

مدیرکل میراث فرهنگی استان کهگیلویه و بویراحمد از کشف و ضبط اشیاء تاریخی با سوء‌استفاده از عناوین مذهبی خبرداد.

به گزارش ایلنا از یاسوج، محمود باقری در نشست خبری در اتاق بازرگانی یاسوج گفت: متاسفانه برخی سودجویان با سوء‌استفاده از عناوین مذهبی در برخی مناطق استان کهگیلویه و بویراحمد اقدام به حفاری و قاچاق اشیاء تاریخی و قدمت‌دار می‌کنند.

وی با بیان اینکه این سودجویان حتی اقدام به نصب پارچه به نام هیئت امام حسین (ع) کردند، اظهارداشت: در این سرقت بیشترین اشیاء قدیمی نیز کشف و ضبط شد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کهگیلویه و بویراحمد افزود: در کشف و ضبط بزرگترین کشف اشیاء تاریخی در این استان نیروهای امنیتی سپاه پاسداران و اطلاعات نیز مشارکت فعال داشتند.

باقری با اظهار تاسف از کلاهبرداری‌های صورت گرفته با عنوان پیدا شدن گنج خاطرنشان کرد: شگردها و ترفندهای کلاهبرداران برای سرقت اشیاء تاریخی و قدمت‌دار در استان کهگیلویه و بویراحمد متفاوت و متاسفانه برخی مردم نیز فریب کلاهبرداران و سودجویان را می‌خورند.

وی به شایعه ارتباط قاتلان طلافروشی یاسوج با موضوع ”گنج” خاتمه داد و تصریح کرد: ارتباط قاتلان با مقتول این پرونده هیچ ارتباطی با موضوع ”گنج” نداشته و آنچه مطرح شد شایعه‌ای بی اساس بود.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کهگیلویه و بویراحمد به وضعیت کنونی بلادشاپور دهدشت در شهرستان کهگیلویه هم پرداخت و اظهارداشت: متاسفانه در گذشته بخشی مصالح ساختمانی این بافت توسط ساکنان نزدیک بافت تخریب و در منازل مسکونی آنان استفاده شده است.

باقری از تخصیص اعتبار ۱۰ میلیارد تومانی برای تعمیر، مرمت، تملک و برخی امورات دیگر در بافت بلاد شاپور دهدشت هم خبرداد و خاطرنشان کرد: متاسفانه در گذشته توجه چندانی به این بافت نشده اما در ۲ ساله اخیر تلاش های خوبی برای احیای آن انجام گرفته و درحال انجام است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کهگیلویه و بویراحمد با تشریح برنامه ریزی صورت گرفته برای احیای بلاد شاپور دهدشت، بیشترین اعتبار پیش بینی شده را مربوط به تملک بخش زیادی از بافت این اثر تاریخی برشمرد.

باقری به موضوع حفاری‌های غیرقانونی در شهرستان‌های هشتگانه استان کهگیلویه و بویراحمد هم خبرداد و اظهارداشت: سهم کشفیات اشیاء تاریخی اصلی و بدلی از حفاری‌های غیرقانونی طی ۲ ساله اخیر هزار و ۲۱۵ مورد بوده است.

وی گفت: ۱۲ نفر در تعطیلات نوروزی امسال در شهرستان‌های چرام و باشت این استان در ارتباط با حفاری‌های غیرمجاز دستگیر که شش نفر از آنان غیربومی بوده است.

مدیرکل میراث فرهنگی استان کهگیلویه و بویراحمد از کشف و ضبط ۴۰ دستگاه فلزیاب طی ۲ ساله اخیر هم خبرداد و خاطرنشان کرد: ۲۶۱ نفر در این مدت در ارتباط با حفاری‌های غیرمجاز در این استان دستگیر که پنج نفر از آنان را  زنان تشکیل می دهند.

باقری گفت: مجازات قانونی برای حفاری‌های غیرمجاز از شش‌ماه تا سه سال زندانی پیش‌بینی شده و اکنون تعدادی از حفرکنندگان غیرمجاز در زندان بسر می‌برند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز