خبرگزاری کار ایران

پای صحبت کارآفرین پرورش دهنده ماهیان خاویاری؛

ظرفیت‎ها و فرصت‌های پرورش خاویار در ایران/ اقتصادی، اشتغالزا و دوستدار محیط زیست

asdasd
کد خبر : ۱۴۳۰۴۸۱

شاید در بسیاری از کشورها، ایران را با نام خاویار مرغوب و باکیفیت آن بشناسند؛ خاویاری که به لطف همسایگی با دریای خزر از دیرباز در ایران تولید و به دنیا عرضه می‌شد. اما به‌دلیل صید بی‌رویه و خارج از ضابطه، در سال‌های گذشته نفس این ماهیان ارزشمند دریای خزر به شماره افتاد و در معرض خطر انقراض قرار گرفت.

به گزارش ایلنا، پس از خطراتی که برای ادامه نسل ماهیان خاویاری وجود داشت، کشورهای حاشیه این دریا در یک تصمیم جمعی و عاقلانه، صید این ماهیان را تا رسیدن به شرایط مناسب ممنوع کردند.

پس از ممنوعیت صید، متخصصان و فعالان شیلات و آبزی‌پروری این بار دل به دریا زده و اقدام به پرورش ماهیان خاویاری نمودند که علاوه بر اینکه کاری نو و بکر بود، آینده چندان مشخصی هم نداشت. اما بعد از چند سال نتایج ارزشمند این اقدام متهورانه فعالان آبزی‌پروری به ثمر نشست و تاکنون در بخش‌های زیادی از کشور، پرورش ماهیان خاویاری برای تولید گوشت و خاویار رواج پیدا کرده و افق‌های روشنی نیز پیش رو دارد.

کارآفرین تولید کننده خاویار

محمدتقی برخوردار، جزو اولین نفراتی بود که اقدام به پرورش و تولید خاویار نمود و این حرکت، الهام‌بخش دیگر تولیدکنندگان شد که پس از وی قدم در این را نهادند.

محمدتقی برخوردار می‌گوید: اولین پرورش دهنده خاویار بودم که از سال 1380 شروع به کار تولید خاویار و گوشت ماهیان خاویاری نمودم و بعد از آن تعداد دیگری از پرورش دهندگان نیز به این کار ورود کردند و در حال حاضر تعداد زیادی پرورش دهنده ماهیان خاویاری در کشور وجود دارد که در کارشان هم موفق هستند.

وضعیت خاویار خوب است

وی ادامه می‌دهد: در حال حاضر وضعیت تولید خاویار خوشبختانه خوب است؛ چون صادرات انجام می‌شود و برای کشور ارزآوری دارد و اگر مدیریت بخش شیلات کشو، برنامه‌ریزی و عملکرد مناسبی داشته باشد، فرصت‌های خوبی در صادرات خاویار و گوشت آن برای کشور وجود دارد؛ به‌طوری که امکان صادرات هر میزان گوشت و خاویار به برخی کشورها مانند روسیه و... وجود دارد.

ظرفیت‎ها و فرصت‌های پرورش خاویار در ایران/ اقتصادی، اشتغالزا و دوستدار محیط زیست

اولین پرورش هنده خاویار

این کارآفرین عرصه آبزی‌پروری توضیح می‌دهد: پرورش و تولید خاویار، صنعتی نوپا است؛ 22 سال قبل که بنده شروع به این کار کردم، هیچ تجربه‌ای در پرورش خاویار وجود نداشت. تولید خاویار فقط از طریق صید و توسط بخش دولتی و برخی صیادی‌های غیرمجاز  انجام می‌شد که متاسفانه به دلیل صید بیش از حد، نسل این ماهیان در خطر انقراض قرار گرفت و صید آن متوقف شد؛ پس از آن بود که پرورش آن شروع شد.

برخوردار افزود: بنده به عنوان اولین نفر شروع به پرورش ماهی خاویار در استان قم نمودم و خوشبختانه نتایج موفقیت‌آمیزی به دست داد و الگویی برای دیگران شد و الحمدالله در حال حاضر پرورش‌دهندگان موفقی در این زمینه فعالیت می‌کنند. امیدواریم که در سال‌های آینده تولید پرورشی خاویار افزایش پیدا کند؛ چراکه علاوه بر اشتغالزایی و تولید، به‌دلیل وجود بازارهای صادراتی، برای کشور ارزآوری هم دارد.

ایجاد شرایط مناسب برای صادرات

برخوردار می‌گوید: اگر دولت شرایط را برای انجام صادرات فراهم و صادرات را تسهیل کند، ظرفیت‌های خوبی برای پیشرفت در تولید خاویار وجود دارد و تولید خاویار، یک فعالیت توجیه‌پذیر اقتصادی، ارزآور، دوستدار محیط زیست است و باعث بقای نسل این ماهیان خواهد شد.

انتهای پیام/
حسین کاظمی
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز