خبرگزاری کار ایران

قیمت گندم همچنان نامشخص/ دولت منابع خرید گندم را با ارائه لایحه متمم به مجلس مشخص خواهد کرد/ امنیت غذایی شوخی‌بردار نیست

asdasd
کد خبر : ۱۳۶۵۹۱۷

عطاالله هاشمی، رئیس بنیاد ملی گندمکاران در مورد قیمت جدید گندم عنوان کرد: سرپرست وزارت جهاد کشاورزی و دولت، موضوع افزایش قیمت گندم را پذیرفته‌اند و مقرر شده است که دولت با ارائه یک لایحه متمم به مجلس، منابع مالی آن را مشخص نماید.

به گزارش ایلنا، هاشمی گفت: رئیس‌جمهوری طی دستوری به سرپرست وزارت جهاد کشاورزی خواهان بازنگری در قیمت گندم شده‌اند و ما همچنان منتظریم که قیمت جدید گندم اعلام شود.

وی گفت در آخرین جلسه شورای قیمت‌گذاری محصولات کشاورزی، آقامیری، سرپست وزارت جهاد کشاورزی افزایش قیمت گندم را پذیرفتند اما مسئله ایشان بر سر چگونگی تامین منابع مالی آن بود که در نهایت مقرر گردید که دولت در یک لایحه متمم که به مجلس ارائه می‌دهد محل تامین اعتبار مبلغ خرید گندم را مشخص نماید.

بار زیاد مالی برای دولت

هاشمی گفت: حجم زیاد گندمی که توسط دولت خریداری می‌شود و میزان یارانه زیادی که برای خرید گندم و تحویل آرد آن با قیمت بسیار پایین به نانوایان پرداخت می‌کند، مشکلاتی از نظر مالی برای دولت ایجاد می‌کند لذا موضوع قیمت‎گذاری گندم حساسیت دارد.

قیمت گندم همچنان نامشخص/ دولت منابع خرید گندم را با ارائه لایحه متمم به مجلس مشخص خواهد کرد/ امنیت غذایی شوخی‌بردار نیست

خرید به‌صورت علی‌الحساب

رئیس بنیاد ملی گندمکاران در پاسخ به این سوال که تکلیف حدود 5/3 میلیون تن گندمی که تاکنون توسط دولت از کشاورزان خریداری شده، چه می‌شود؟ گفت: فعلا گندم به‎صورت علی‌الحساب و بر مبنای قیمت پایه شهریور سال قبل از کشاورزان خریداری می‌شود و پس از تعیین قیمت نهایی، مابه‌التفاوت آن به کشاورزان پرداخت خواهد شد.

تکیه به واردات گندم اصلا منطقی نیست

وی در مورد صحبت‌های برخی مسئولان مبنی بر خرید قیمت در بازارهای بین‌المللی به قیمت 11 هزارتومان نیز توضیح داد: در پاسخ به این حرف باید گفت که اولا اگر شما بخواهید گندم با کیفیت مناسب را با همه مسائل و مشکلات فعلی خریداری و به کشور حمل و تحویل سیلوها بدهید، هزینه آن قطعا از این مقدار بیشتر است و ثانیا با توجه به فرمایشات مقام معظم رهبری مبنی بر توجه به تولید داخلی و حمایت از تولیدکنندگان نیز این حرف‌ها یعنی تکیه به واردات از اساس اشتباه است.

هاشمی افزود: از طرفی مسئولان در این معادلات قیمت ارز را به‎صورت آزاد  در نظر نمی‌گیرند بلکه آن را با ارز 38 هزار تومان محاسبه می‌کنند که اگر با ارز آزاد یعنی 53-52 هزار تومان محاسبه کنیم، خودخود قیمتی که دوستان ادعا می‎کنند، حدود 25درصد افزایش می‌یابد.

گندم کالای استراتژیک در امنیت غذایی

وی همچنین گفت: ضمن اینکه گندم یک کالای استراتژیک است و موضوع امنیت غذایی را نیز باید در نظر داشت. لذا همه این موارد باعث می‎شود که ما یک قیمت مناسب برای خرید این محصول از کشاورزان در نظر بگیریم.

سطح زیر کشت گندم

هاشمی در مورد سطح زیرکشت گندم نیز گفت: متاسفانه آمار درستی از میزان دقیق کشت در دست نیست اما تقریباً حدود 7/1 الی 2 میلیون هکتار گندم آبی و حدود 4 الی 3/4 میلیون هکتار نیز گندم دیم در کشور است.

وی گفت در سال‌های اخیر به علت مشکلات مربوط به کمبود آب، از سطح زیر کشت گندم آبی کشور کاسته شده است.

 

خبرنگار: حسین کاظمی

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز