خبرگزاری کار ایران

رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی دامپزشکی کرمان:

واکسیناسیون رایگان ۳۸ هزار راس دام علیه بیماری تب‌برفکی

asdasd
کد خبر : ۱۰۹۵۹۲

در راستای اشتغال زایی بیش از ۵۰ درصد عملیات فاز دوم واکسیناسیون همزمان دام‌های سنگین بر علیه بیماری تب برفکی به بخش خصوصی واگذار شده است.

ایلنا: محمد جانباز رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماریهای دامی اداره کل دامپزشکی استان کرمان گفت: بیماری تب برفکی بیماری ویروسی، با همه گیری بالا و بسیار عفونی دام است.

به گزارش ایلنا از کرمان وی با اشاره به اینکه تقریباً تمام دام‌های زوج سم از جمله گاو، گاومیش، بز و گوسفند به این بیماری مبتلا می‌شوند گفت: با وجود واگیری بالای بیماری تب برفکی، تلفات عمدتاً در دام‌های جوان دیده می‌شود.

وی افزود: ویروس عامل بیماری تب برفکی از طریق تماس مستقیم دام‌ها با یکدیگر و تماس غیرمستقیم مانند انتقال ویروس عامل بیماری به صورت مکانیکی مانند انتقال از طریق آب، باد، وسایل و لباس‌های آلوده و غیره منتقل می‌شود.

وی با اشاره به اینکه دوره کمون(نهفتگی) بیماری ۲ تا ۱۴ روز است ادامه داد: دامداران باید توجه داشته باشند که تب، بی‌اشتهایی، ریزش بزاق و لنگش مهم‌ترین علائم این بیماری هستند.

وی اظهار داشت: کاهش تولیدات دامی و تلفات در دام‌های جوان می‌تواند ضربات و لطمات جبران‌ناپذیری به صنعت دامپروری وارد نماید.

وی کنترل بیماری تب برفکی را به دلیل وجود عوامل مختلف دخیل در انتقال بیماری، دوره کمون نسبتاً طولانی و تردد غیر مجاز دام از جمله مرزهای شرقی استان، بسیار مشکل دانست و اظهار داشت: اولین گام در راستای پیشگیری از بیماریهای مختلف دامی از جمله تب برفکی را دامداران با رعایت اصول بهداشتی و امنیت زیستی می‌توانند بردارند.

رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی اداره کل دامپزشکی استان کرمان ادامه داد: جلوگیری از تردد بی‌ضابطه دام به دامداری‌ها، اخذ مجوز حمل و نقل دام از دامپزشکی جهت جابجایی دام‌ها، جلوگیری از ورود و خروج افراد متفرقه به دامداری، عدم تماس افراد و کارگران دامدارای با دام‌ها و صاحبان دامداری‌های آلوده و ضدعفونی جایگاه دام و وسایل مربوطه از جمله نکات بهداشتی مهم در راستای پیشگیری از بیماری‌های دامی از جمله تب برفکی است.

وی با اشاره به اینکه واکسیناسیون دام‌ها یکی از راه‌های پیشگیری از بیماری‌های دامی است، افزود: به منظور ایجاد پوشش ایمنی یکنواخت در جمعیت دامی استان، سالیانه سه فاز همزمان واکسیناسیون دام‌ها علیه بیماری تب برفکی توسط اداره کل دامپزشکی استان کرمان صورت می‌گیرد.

دکتر جانباز گفت: فاز دوم واکسیناسیون تب برفکی گاوی از اول مهر ماه آغاز و با در نظر گرفتن واکسیناسیون راپل(تکراری) اواسط آبان ماه به اتمام می‌رسد.

وی با اشاره به نقش مهم دامداریهای صنعتی و نیمه صنعتی در تامین فراوردهای خام دامی از جمله شیر و گوشت ادامه داد: اولویت این فاز واکسینه نمودن و ایمن سازی دام‌های صنعتی و نیمه صنعتی است.

رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی اداره کل دامپزشکی استان کرمان گفت: پیش بینی می‌شود در این فاز تعداد ۳۸هزارو۶۰۰ راس دام سنگین استان به صورت کاملاً رایگان بر علیه بیماری تب برفکی واکسینه شوند.

وی افزود: از این تعداد ۲۰هزارو ۶۰۰ راس دام توسط بخش خصوصی مایه کوبی می‌شوند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز