خبرگزاری کار ایران

رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی دامپزشکی کرمان؛

واکسیناسیون رایگان بیش از ۹۰ هزار راس دام برعلیه بیماری تب برفکی

asdasd
کد خبر : ۲۰۳۸۶۷

در راستای اشتغال‌زایی و واگذاری امور به بخش خصوصی بیش از ۵۰ درصد این عملیات توسط مراکز مایه کوبی سطح استان انجام می‌شود.

رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی کرمان گفت: فاز دوم واکسیناسیون همزمان بیماری تب برفکی در استان کرمان آغاز شد.

به گزارش ایلنا از کرمان، جانباز ضمن اشاره به اینکه بیماری تب برفکی یکی از بیماری‌های استراتژیک است و باعثخسارات جبران ناپذیر در صنعت دامپروری می‌شود، افزود: ویروس عامل بیماری تب برفکی از طریق تماس مستقیم دام‌ها با یکدیگر و حتی راه‌های غیرمستقیم مانند انتقال از طریق آب، باد، وسایل و لباسهای آلوده و حتی از طریق علوفه منتقل می‌شود.

وی تصریح کرد: هر گونه تردد دام و سایر مواد به دامداری می‌تواند باعثشیوع و همه گیری در سطح دامداری شود.

جانباز یادآور شد: دامداران باید توجه داشته باشند که تب، بی‌اشتهایی، ریزش بزاق و لنگش مهم‌ترین علائم این بیماری است.

وی با اشاره به اینکه واکسیناسیون دام‌ها یکی از راه‌های پیشگیری از بیماری‌های دامی است، افزود: به منظور ایجاد پوشش ایمنی یکنواخت در جمعیت دامی استان، سالیانه سه فاز همزمان واکسیناسیون دام‌ها علیه بیماری تب برفکی توسط اداره کل دامپزشکی استان کرمان صورت می‌گیرد.

وی گفت: فاز دوم واکسیناسیون تب برفکی گاوی از پانزدهم شهریور ماه سال جاری آغاز و تا اوایل آبان ماه به اتمام می‌رسد.

وی کنترل بیماری تب برفکی را به دلیل وجود عوامل مختلف دخیل در انتقال بیماری، دوره کمون نسبتاً طولانی و تردد غیر مجاز دام مشکل دانست و اظهار داشت: اولین گام در راستای پیشگیری از بیماریهای مختلف دامی از جمله تب برفکی رعایت اصول بهداشتی و امنیت زیستی توسط دامداران در دامداری است.

رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی دامپزشکی کرمان در ادامه با اشاره به نقش مهم دامداری‌های صنعتی و نیمه صنعتی در تامین فراوردهای خام دامی استان از جمله شیر و گوشت ادامه داد: اولویت این فاز واکسینه نمودن و ایمن سازی در دامداری‌های صنعتی و نیمه صنعتی است.

وی گفت: پیش بینی می‌شود در این فاز بیش از ۹۵هزار راس دام سنگین استان به صورت کاملاً رایگان بر علیه بیماری تب برفکی واکسینه شوند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز