خبرگزاری کار ایران

احتمال شیوع بیماری"تب سه روزه" در کرمانشاه

رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی اداره کل دامپزشکی استان کرمانشاه، گفت: با توجه به فرارسیدن فصل گرما و تغییرات اقلیمی رخ داده در کرمانشاه احتمال شیوع بیماری تب سه روزه در دام‌های سنگین مانند گاو و گاومیش وجود دارد.

به گزارش ایلنا به نقل از روابط عمومی دامپزشکی استان کرمانشاه، دکتر مجید همتی رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی اداره کل دامپزشکی استان کرمانشاه با اشاره به احتمال شیوع بیماری ویروسی تب سه روزه با نزدیک شدن به فصل گرما، اظهار کرد: این بیماری از طریق گزش حشرات منتقل می‌شود.

وی با بیان اینکه بیماری تب سه روزه دام‌های سنگین مانند گاو و گاومیش را درگیر می‌کند، افزود: با توجه به اینکه امسال تغییرات اقلیمی بر اثر بارش‌های مستمر در استان به وجود آمد احتمال شیوع این بیماری در فصل تابستان وجود دارد.

به گفته رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی اداره کل دامپزشکی استان کرمانشاه، رطوبت زیاد، وقوع پدیده النینو و همچنین فصل گرما و وزش باد موجب جا به جایی حشرات به عنوان ناقل این بیماری شده و موجب انتشار آن می‌شود.

همتی یادآور شد: بیماری تب سه روزه خیلی کشنده نیست و بسیاری از دام‌هایی که به این بیماری مبتلا می‌شوند در بعضی مواقع بدون نیاز به مراقبت‌های کلینیکی، درمان و در بعضی موارد نیز به مراقبت های لازم در کلینیک‌ها احتیاج دارند.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه این بیماری موجب می شود تب دام مبتلا شده به 40 الی 41 درجه سانتیگراد برسد، عنوان کرد: بالا رفتن تب به صورت مرحله ای بوده که هر مرحله 12 تا 18 ساعت طول می‌کشد و ممکن است این سیکل تا 3 مرتبه تکرار شود.

وی قطع اشتها، کاهش شیر، یبوست، ریزش ترشحات غلیظ و چسبنده از بینی و همچنین ریزش ترشحات آبکی چشم را از جمله علائم بیماری تب سه روزه ذکر کرد و گفت: در مرحله آخر بیماری عضلات ناحیه گردن، پشت و شانه دام مبتلا دچار گرفتگی شده و در پاها نیز لنگش ایجاد می‌کند.

رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی اداره کل دامپزشکی استان کرمانشاه خاطرنشان کرد: با توجه به شیوع احتمالی این بیماری در استان، سم پاشی یکی از راه‌های پیشگیری از این بیماری بوده و ضرورت دارد که دامداران به طور مرتب و مستمر زیر نظر کار شناسان دامپزشکی در طی فصل گرما بدن و جایگاه دام را سم‌پاشی کنند.

همتی بیان کرد: در حال حاضر واکسیناسیون نیز مهمترین روش پیشگیری این بیماری در دنیا است و در کشور ما واکسیناسیون دام‌ها علیه این بیماری توسط بخش خصوصی و به صورت بهادار انجام می‌گیرد.

این مقام مسئول با بیان اینکه بیماری تب سه روزه عمدتأ گاوهای بین 6 ماه الی دو سال را درگیر می‌کند، افزود: گاوهایی که شرایط خوب و سالمی دارند بیشتر در معرض خطری بیماری قرار دارند.

کد خبر : ۳۷۵۷۰۵