خبرگزاری کار ایران

به ریاست استاندار برگزار شد؛

جلسه شورای حفاظت منابع آب و کارگروه سازگاری با کم آبی در کردستان

asdasd
کد خبر : ۷۳۶۲۴۷

دومین جلسه شورای حفاظت منابع آب و کارگروه سازگاری با کم آبی به ریاست استاندار و با حضور اعضا در سالن جلسات شهدای گمنام استانداری تشکیل شد.

به گزارش ایلنا، بهمن مرادنیا در دومین جلسه شوراى حفاظت منابع آب استان در سال جاری، بر استفاده بهینه از تمام منابع آب‌های موجود تاکید کرد.

وی در این جلسه، به احیای قنوات شهر سنندج و تصفیه و بازچرخانی فاضلاب شهر در جهت ممانعت از ورود آن به سد ژاوه تاکید کرد و گفت: استفاده از آب تصفیه شده غیرشرب جهت مصارف فضای سبز از جمله ضروریاتی است که دستگاه‌های ذیربط باید در این زمینه ورود پیدا کنند.

رئیس شورای حفاظت از منابع آب استان در ادامه این جلسه بر لزوم تغییر نگرش دستگاه‌ها نسبت به همدیگر و فرابخشی عمل کردن تأکید کرد و گفت: در این مدت وفاق و همدلی خوبی میان تعدادی از دستگاه های استان از جمله استانداری، سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان، شرکت آب منطقه ای و جهادکشاورزی ایجاد شده و بسیاری از مطالبات استان در بحث تخصیص آب از مجاری قانونی و ذیربط پیگیری و به نتیجه رسیده لذا به نوبه خود از این افراد و مدیران آنها تقدیر و تشکر می کنم.

در ادامه این مراسم کامران خرم با ارائه گزارش از وضعیت بارندگی و وضعیت مخازن سدهای استان، گفت: در حال حاضر سد قشلاق به عنوان منبع تامین کننده آب شهر سنندج به مقدار 94 درصد پر شده است که این مقدار در سال گذشته 79 درصد آن بوده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای کردستان همچنین میزان حجم ورود آب این سد را از ابتدای سال آبی جاری به 67 میلیون متر مکعب دانست و گفت: این مقدار نسبت به مدت مشابه سال گذشته ،21.9 میلیون مترمکعب بوده است.

خرم در ادامه از پیگیری های استاندار و معاونین ، سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان و سایر دستگاه های همراه در پیگیری بحث تخصیص آب به استان تشکر نمود و گفت: با پیگیری های صورت گرفته بخشی از مطالبات استان در این خصوص محقق شده است.

عرفان مومن پور نیز در ادامه این نشست ضمن ارائه گزارشی از اقدامات و فعالیت های صورت گرفته در زمینه طرح احیاء و تعادل بخشی منابع آب گفت: تعداد 13 هزار و 455 حلقه چاه مجاز با میزان برداشت سالیانه معادل 401 میلیون مترمکعب در استان وجود دارد که از این تعدا 4188 مورد برقی و 9267 حلقه آن دیزلی می باشد و تعداد 2750 حلقه از چاه های برقی نیز به کنتور هوشمند مجهز گردیده اند که 90 درصد آنها در دشت های ممنوعه شرق استان  می باشد.

مومن پور تصریح کرد:از ابتدا سال تا کنون 3341 حلقه چاه مسدود شده است که با این اقدام گسترده، آبی معادل 44 میلیون مترمکعب به آبخوان برگشت داده شده است و تعداد 7 هزار حلقه چاه غیرمجاز نیز در استان وجود دارد که برداشتی معادل 60.85 میلیون مترمکعب در سال دارند.

 معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای کردستان، افزود: در راستای اجرای این طرح، تاکنون 106 جلسه شورای حفاظت در مرکز و شهرستان های استان برگزار شده،  36 دستگاه حفاری غیرمجاز چاه توقیف شده، 27 اکیپ گشت و بازرسی و حفاظت از منابع آب به صورت شبانه روزی در استان فعال شده، تمامی شرکت‌های حفاری ساماندهی شده و کلیه دستگاه‌های مجاز حفاری به GPS مجهز و به صورت آنلاین و مستمر رصد می شوند.

اعظمی معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان نیز بر لزوم فرهنگ سازی و آگاهی بخشی در مورد آب و صیانت از آن تاکید کرد و گفت: در این راستا 4 کارگروه حفاظت و انتظامی- آموزش، اطلاع رسانی و فرهنگ سازی- بازچرخانی منابع آب  و مدیریت و بهینه سازی مصرف آب در این معاونت تشکیل شده و در این راستا با همکاری شرکت آب منطقه ای کردستان و همراهی تعدادی از دستگاه  های اجرایی استان مستندی تحت عنوان "ئاو" در دست تهیه است.

جعفری رئیس سازمان جهادکشاورزی استان نیز در ادامه بر برخورد با چاه‌های غیرمجاز و اضافه برداشت ها در دشت‌های ممنوعه تاکید کرد و گفت: این مورد بایستی خط قرمز همه اعضای شورا باشد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز