خبرگزاری کار ایران

شامگاه برگزاری مراسم سنتی مذهبی قالیشویان؛

کاروان پیاده روی عزاداران فین کاشان به مشهد اردهال رسیدند

asdasd
کد خبر : ۱۱۰۱۱۹

کاروان پیاده روی عزاداران فین کاشان باطی کردن مسافت ۵۰ کیلومتری سرانجام به کربلای ایران در مشهد اردهال برای انجام مراسم سنتی مذهبی قالیشیویان به این مکان رسیدند.

ایلنا: یک روز مانده به دومین جمعه از مهرماه و آغاز مراسم سنتی مذهبی قالیشیویان فین در مشهد اردهال، کاروان پیاده روی عزاداران فین کاشان با طی کردن مسافت ۵۰ کیلومتری به کربلای ایران در مشهد اردهال رسیدند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری ایلنا در کاشان کاروان ۲ بیش از هزار نفری از اهالی منطقه فین کاشان که در قالب دستجات عزاداران شهید اردهال صبج پنج شنبه یازدهم مهرماه سال جاری از مسجد جامع این منطقه، محل برگزاری نماز جماعت سلطان علی محمد باقر(ع) تا قتلگاه آن حضرت در مشهد اردهال با طی کردن مسافت ۵۰ کیلومتری به منطقه مشهد اردهال رسیدند.

در مراسم پیاده‌روی بزرگ ۲ هزار نفری، اهالی فین با لباس‌های متحدالشکل و دست داشتن چوب و پرچم‌های مشکی همراه با عزاداری و سینه‌زنی از صبح پنج‌شنبه۱۱ مهر ماه یک روز قبل از مراسم قالیشویان با چوبدستی‌ها خود ‹‹چوبدستی‌ها‌‌ همان نماد سلاح دفاعی در قدیم که یاران آن حضرت در برابر دشمناش به دست داشتند›› از محل مسجد جامع فین حرکت کردند و مسیر ۵۰ کیلومتری تا مشهد اردهال را با عبور از خیابان‌های اصلی شهرستان کاشان و سپس منطقه راوند‌، روستای حسنا‌رود و علوی شامگاه‌‌ همان روز وارد مشهد اردهال کربلای ایران شدند و با حضور در صحن عامر بن فینی با زدن به سینه و سر و حسین گویان به عزاداری پرداختند.

در مسیر عبور این کاروان عزا با برپایی ایستگاه های صلواتی از زائرین و عزاداران حضرت سلطان علی ابن امام محمد باقر(ع) به نجو شایسته با شربت و چای پذیرایی به عمل آمد.

مردم منطقه فین برای یاری و دفاع از حضرت سلطان علی بن باقر(ع) در زمان درگیری آن حضرت با دشمن در حالیکه چوب به دست داشتند برای کمک به امام عازم مشهد اردهال می‌شوند ولی زمانی می‌رسد که آن بزرگوار توسط دشمنانش به شهادت رسیده است.

گفتنی است بعد از نماز مغرب و عشاء شب یازدهم مهرماه مراسم عزاداری در بارگاه ملکوتی حضرت علی ابن امام محمد باقر(ع) با مداحی مداح اهل بیت حاج اسماعیل احباری و سخنرانی حجت الاسلام والمسلیمن طائب جلوه خاصی به این مراسم روح بخش و معنوی داده بود.

حضور خیل عظیم جمعیت عزادار، شخصیتهای مختلف مذهبی لشگری و کشوری و زائرینی که از شهرهای سراسر کشور به این منطقه برای آماده شدن در صبح ۱۲ مهرماه آمده بودند نشان از عزم حضور جدی و پرشور در مراسم سنتی مذهبی قالیشویان فین درمشهداردهال کاشان بود.

حضور پرسنل خدوم و زحمتکش نیروی انتظامی و کلیه دستگاههای امداد و نجات شهرستان کاشان در برقراری نظم و امنیت و هرچه با شکوه‌تر برگزار شدن این مراسم مهم معنوی تاریخی در کشور، نشان از رقم خوردن رویدادی مهم معنوی و مذهبی در روز قالیشوبان در اردهال کاشان است.

لازم به ذکر است مراسم پیاده‌روی عزاداران فین کاشان بر اساس عزیمت مردم منطقه فین برای یاری و دفاع از حضرت سلطان علی بن باقر(ع) در زمان درگیری آن حضرت با دشمنانش انجام می‌شود که در آن زمان اهالی فین در حالیکه چوب به دست داشتند برای کمک به امام عازم مشهد اردهال می‌شوند ولی زمانی می‌رسد که آن بزرگوار توسط دشمنانش به شهادت رسیده است.

در این مراسم پرشور و معنوی که مردان‌، جوانان، نوجوانان و حتی کودکان خردسال با پیشانی بند قرمز در آن حضور دارند، زنان منطقه فین کاشان نیز همگام با دیگر اقشار با دلی ‌آکنده از عشق و مودت خالصانه و عاشقانه به اهل بیت(ع) و این ذریه پاک رسول خدا(ص) که در مشهد اردهال آرمیده شرکت می‌نمایند.

مراسم سنتی مذهبی قالیشویان فین در مشهد اردهال کاشان با حضور مسئولان کشوری، لشگری و محلی و با سخنرانی محمدحسن ابوترابی‌فرد نایب رئیس مجلس شورای اسلامی از ساعت ۸ الی ۱۲ صبح روز جمعه ۱۲مهر ماه و دومین جمعه از مهرماه در بارگاه سلطان علی بن امام محمد باقر(ع) در مشهد اردهال کاشان برگزار می‌شود.

حضرت سلطان علی ابن امام محمدباقر(ع) برادر حضرت امام صادق(ع) در سال ۱۱۳ هجری قمری به دعوت اهالی فین کاشان از طرف پدر بزرگوارش برای ترویج دین اسلام به ‌ایران ماموریت یافت که پس از سه ‌سال تلاش و مجاهدت، سرانجام در جنگی نابرابر به همراه جمعی از یارانش در ۲۷ جمادی الثانی سال ۱۱۶ هجری قمری حدود ۵۵ سال پس از واقعه کربلا در خطه اردهال کاشان شهید شد.

آیین قالیشویان در آذر سال ۹۱ در فهرست آثار ناملموس سازمان یونسکو به ثبت رسید.

مشهد اردهال در ۴۵ کیلومتری جنوب غربی کاشان واقع است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز